Moskou-Yekaterinaburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Moskou-Yekaterinaburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Moskou-Yekaterinaburg

Door: Webmaster

18 Mei 2006 | Rusland, Moskou

De laatste dag in moskou was een beetje de dag uitzitten, de Zoo was dicht, het weer was wat minder en we hadden alles wat we wilden zien, gezien.
uiteraard gingen we ruim op tijd, bepakt en bezakt met de metro naar het treinstation. Daar was het vrij simpel om het goede perron te vinden.
De coupe's in de trein zien er aardig uit, er is ruimte genoeg, tenminste als je in de eerste of tweede klasse zit. De derde klasse is meer volgestouwd, stinkt het en is het benauwd.
Wij zaten in de wagon met verschillende andere Nederlanders, ze proberen de toeristen toch een beetje bijelkaar te stoppen. We zaten wel in de coupe met een Russische man en zijn dochtertje. De communicatie ging lastig, met handen/voeten, vertaalcomputertje en boekje. Maar we wisten uiteindelijk hoe ze heetten, waar ze vandaan kwamen en dat de vis in Irkoetst uistekend is.
Het eten onderweg gaat uit de eigen boodschappentas, met behulp van de handige kommen van Ruud en Francien en het ingenieuze bestek van Fisher Emergo lukte het ons een aardige warme maaltijd naar binnen te krijgen. Je kunt onbeperkt kokend water krijgen in de wagon.

Het slapen ging best redelijk, onze mede coupe genoot kon het zelfs de hele dag volhouden. Onderweg zagen we verschillende dorpjes voorbijkomen. Ze bestaan allemaal grotendeels uit industrie en vervallen houten huizen of grote betonnen flatgebouwen die bijna uit elkaar vallen. De wegen zijn weinig geasfalteerd, krotom het ziet eruit als armoe troef. Op de stationnetjes waar we onderweg stoppen komen allerlei verkopers je spullen aanbieden zoals gedroogde vis, worsten, brood en pluchen beesten, dit zijn dan met name oude vrouwtjes zonder een volledig gebit en armoedig gekleed. Hier weinig naaldhakken en hippe vrouwen zoals in Moskou.
Je zag wel langzaam het vlakke gebied overgaan in heuvelachtig landschap, alleen het mooie gebergte hebben we gemist vanwege de nacht.
We waren de enige die er in Yekaterinaburg uitmoesten dus waren bang dat het er ook vreselijk grauw en armoedig uit zou zien.

Inmiddels zitten we nu na 26 uur treinen 1813km verder en 2 uur verder in de tijdzone van Moskou (4 uur van Nederland)

Yekaterinaburg is wel een redelijke stad. Eindelijk zagen we een redelijk station waarachter ook nog een redelijke stad. Het ziet er allemaal wel armoediger uit dan Moskou maar er staan wel mooie gebouwen, kathedralen, winkels en restaurantjes. We hebben ook de eerste Irish pub ontdekt.

Yekaterinaburg is de plaats waar de laatste tsaar met zijn familie is vermoord, Nicholas II. Het is wel interessant om hier vroeger over gelezen te hebben en nu op de plek te komen waar het gebeurd is. Daar is uiteraard ook een gedenkteken aanwezig, een grote kathedraal en een klein houten kapelletje die de Romanov death side wordt genoemd.

Nou genoeg gekletst. Vannacht er weer uit om de trein verder te pakken naar Novosibirsk.

Liefs,

• 18 Mei 2006 - 07:52

Bram En Ria:

jullie bellen lukte niet omdat ik een dame aan de telefoon kreeg die alleen russisch sprak en mijn russisch is nog niet zo goed. vanmorgen wel je mailtje ontvangen. mooie foto,s.hier nu heerlijk weer en zitten in konak in het internet cafe, hopelijk tik ik steeds de goede i. groetjes en we sturen nog een mailtje via jullie ander adres. goeie reis en geniet ervan

• 18 Mei 2006 - 13:30

Jitske:

Ik heb jullie website onder de favorieten van mijn schoonouders geplaatst, dus die gaan jullie vanaf nu ook volgen. Hier alles oké. Dikke kus.

• 18 Mei 2006 - 15:19

Jitske:

Blijven alle verslagen op deze site staan tot jullie terug zijn? Anders wil ik ze wel opslaan op mijn computer net zo als bij Irak toen.

• 18 Mei 2006 - 15:26

Pa Kleijne Poppesnor_8@hotmail.com:

Beste pat en mar,wij wensen u een goede reis,en hopen dat je veilig terug komt,mooie fotoos en goede beschrijving,mijn complimenten,het is nu mooi weer bij ons. gaaarrrooeeeten he boei

• 19 Mei 2006 - 10:47

Sander En Meike:

Hoi mede exwagon genoten!
    Leuk om jullie verhaal te lezen.Wij zijn vanochtend in Irkutsk aangekomen en net als jullie dachten we dat dit ook een grijs vervallen gebeuren zou worden, maar na de weg een beetje gevonden te hebben blijkt Irkutsk een best wel leuk plaatsje.De rest van de dagen in de trein zijn snel gegaan en Ko heeft ongeveer 2,5 kilo hollandse kaas op een van de stops uitgedeeld (met Nederlandse vlaggetjes erin!) Goede reis verder en we houden jullie verhalen bij.
    groetjes Sander en Meike

• 19 Mei 2006 - 10:50

Marielle:

Bizar he, zo dichtbij en zo'n andere wereld!
    Enjoy!

Kus!

• 19 Mei 2006 - 18:48

Nel:

Leuk zo
    Ik ga jullie volgen
    gr nel ook de gr van Oma

• 20 Mei 2006 - 15:41

Hans -annemiek:

We proberen jullie te bellen. Alvast gefeliciteerd met jullie trouwdag.

• 20 Mei 2006 - 16:49

Edwin Schreuders:

Fijn dat 'ons' bestek nu al zo goed van pas komt. Het is leuk om jullie verhalen te lezen. Nog veel plezier de komende tijd.

• 20 Mei 2006 - 17:10

Brenda En Mauries:

Leuk om jullie verhaal te lezen!! We krijgen bijna zin om zelf te reizen!
    Het regent hard hier!
    Mijn ouders komen over een week terug uit Eqaudor! Ze zijn vandaag naar de galapagos eilanden!

Groetjes Brenda en Mauries

• 21 Mei 2006 - 18:39

Ton En Carla:

Hallo luitjes.
    Het begin ziet er in ieder geval goed uit. Over 2 nachtjes beginnen wij met onze reis naar China, jammer dat jullie er dan nog net niet zijn, had wel leuk geweest elkaar daar tegen te komen. Jullie horen misschien wel van arnout en marije en anders schrijven we zelf wel als het mogelijk is via de hotmail, geniet er van en we volgen jullie.
    Groetjes.