The outback - Reisverslag uit Cairns, Australië van patrickenmarike - WaarBenJij.nu The outback - Reisverslag uit Cairns, Australië van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

The outback

Door: Webmaster

18 November 2006 | Australië, Cairns

G'day Mate!!!

Wat vliegt de tijd. Zo zitten we nog heerlijk te genieten op een mooi eilandje in Thailand, en even knipperen met de ogen en we hebben al 5 dagen woestijn/outback achter de rug in Australie.
Op Koh Phi Phi hebben we nog een extra duikcursus gedaan, de advance cursus. Daarbij doe je 5 duiken met iets extra's zoals navigeren, fotograferen (foto's zijn al richting NL) wrak duiken, diep duiken en herkennen van vissen. Dit was ook weer erg mooi en goed voor de ervaring. Bij het wrak duiken ging het iets minder met Marike. Is ze net gewend aan het ademen vanuit zo'n fles, moeten we ook nog onder dingen door gaan zwemmen enzo. Maar goed, we hebben mooie haaien, grote turtles en super gaaf coraal gezien.
En toen werd het toch echt tijd om weer naar de kust te gaan om ons vliegtuig te halen voor Darwin.
Onderweg zijn we Singapore nog in geweest vanwege de lange overstap tijd. Dit was wel grappig omdat we hier 5 jaar geleden ook al gelopen hebben. En helaas hebben we Maaike en Ramon op een paar dagen gemist, die zaten een paar dagen daarvoor in Singapore.
Midden in de nacht kwamen we aan in Darwin, wat een gedoe om dit land in te komen. Bijna alle tassen werden grondig geinspecteerd en door honden besnuffeld vanwege etenswaren enz. Het was midden in de nacht, en waar zijn alle goedkope tuk tuk's, taxi of alles wat een mens kan vervoeren? In geen velden of wegen te zien. We konden wel al een hostel in, maar moesten de volle pond betalen (en dat is schrikken als je net uit Azia komt) dus we zijn met nog een Nederlands stel blijven wachten op het vliegveld tot het licht werd.
Wel een aardig hostel gevonden, maar we zijn gelijk op zoek gegaan naar een tent, want dat is stukken goedkoper.
s'Middags kwamen we nog 2 bekenden tegen met wie we in de jungle van Laos zaten (wat is de wereld klein). En 'savonds wilden we vroeg naar bed, maar we gingen nog even een rondje lopen (kijken of het toch niet stiekum al gezellig was ergens). En ja hoor, kwamen we een Nederlander tegen met wie we een paar uur aan de Cambodja/Laos grens hebben zitten kletsen. Echt zo toevallig, zo klein is Australie toch ook niet. Dit betekende dan ook weer: niet vroeg naar bed, en een lekker biertje.

Verder waren we aan het kijken geweest hoe we naar Cairns zouden gaan. Auto huren was te duur, kostte al 800 dollar (delen door 1 1/2 voor euro) om hem weer terug te laten brengen als je hem maar 1 kant op huurt. En dan moet de huurprijs er nog bij. Vliegen, ach als je die prijzen met airasia gewend bent dan schrik je van 340 dollar p.p.one way. Dan een tourtje met de bus?? 415 dollar p.p.
Uiteindelijk via veel heen en weer gemail konden we een auto van een verhuurbedrijf terugbrengen naar Cairns (de huurders hebben dan die 800 dollar betaald om hem terug te brengen)Dit kostte ons dan 16 dollar per dag incl verzekering (Marieke nog bedankt voor de tip 7 maanden geleden).
Dus wij in een super de luxe auto met cruise control, automaat, airco en een hoop laadruimte (voor de tent) gingen we op pad.
De weg naar Darwin?? Je gaat eerst 1000 km richting het zuiden, dan neem je de eerste geasfalteerde afslag linksaf. Na 670 km ga je weer li, en na 500 km moet je rechtsaf.
In Myanmar gingen we gem. 30km/h, hier gelukkig 3100km/5 dagen, waarbij we ongeveer 5 uur per dag reden, heerlijk!!
In de buurt van Darwin zijn we nog naar het national park geweest en hebben we de eerste 2 kangeroe's gespot! Ook hebben we daar op een bootje gezeten met een Australier, en gingen we de krokodillen wat te eten geven. Die zijn best indrukwekkend.
We zijn ook al een Belg tegengekomen die vorige week gegrepen is door een krokodil(tis geen mop) en super mazzel heeft gehad dat hij het kan navertellen (zoals altijd, eigen fout).
Verder was het rijden door een inmense vlakte ook erg gaaf. De omgeving veranderde onderweg niet heel veel. Af en toe wat andere bomen, iets meer glooiing, wat meer zand en verder een rechte weg met dode kangeroe's. Wij dachten dat we onderweg nog wel een hoop kangeroe's zouden zien, maar helaas waren dit allemaal dood gereden kangeroe's. Die worden met name 's nachts aangereden door de enorme trucks (road trains, zie foto), die stoppen nergens voor en als ze op je af komen denderen dan wordt het tijd om met je autootje goed aan de kant te gaan.
We zagen nog 1 levende kangeroe, maar die zat ook bijna op onze bumper, gelukkig kon Patrick er nog omheen sturen.
Op de kaart die we hadden stond om de 300 km een dorp aangegeven. Elke dorp bestaat uit een pub, een tankstation en een campsite. En een paar dorpjes hadden daarnaast ook nog een paar huizen staan. De pubs waar we in belandden zijn gewoon al leuk om de mensen die daar komen te bestuderen. Ze praten Engels zoals Erik Hulzebosch Nederlands, dus soms wat moeilijk om te verstaan. Maar hier in Cairns gaat het al wat beter.
Even voor de voorstelling: Northern territory is zeker wel 10 keer Nederland en er wonen 200.000 mensen. Dus voor iedereen is er best ruimte voor een mooie achtertuin!

Nu zitten we weer in de bewoonde wereld van Cairns. De auto hebben we in moeten leveren, en we hebben ons tentje weer op een mooie camping geinstalleerd.
We moeten nog wel wennen aan het feit dat het hier allemaal gewoon westers is (dat ze die prijzen durven vragen!! ha ha, valt best mee hoor maar niet als je in Azie gewend bent om alles te doen wat je wilt zonder failliet te gaan) Je krijgt er ook weer mooie wegen, lekker eten (bruin brood!!), weinig oplichters en weinig gedoe aan je kop, voor terug(dat zijn ook wel weer de mooie dingen van Azie trouwens, maar nu even niet).

Veel liefs Patrick en Marike

• 18 November 2006 - 14:31

Nini En Martin:

Hoi kanjers,

was jullie huurauto voorzien van een Tom Tom, want met zo'n infrastructuur ben je gauw verdwaald. Voor je het weet heb je een afslag gemist.
    Nog veel plezier.

Kus Martini

• 18 November 2006 - 15:48

Jitske:

Wat een super foto's weer. Vooral van skippy. Is die niet leuk voor Aukje? Liefs Jitske

• 18 November 2006 - 17:14

An En Er:

Hoe bedoel je... in de middle of f.....g nowhere?! Wow te gek hoor. We dachten btw dat jullie je supersonische kleine tentje meehadden. Ben benieuwd naar het nieuwe exemplaar, past het luchtbed net zo ruim? Hi hi, zet m ff op de foto de volgende X.
    Liefs An en Er

• 18 November 2006 - 19:13

Lija Ooms:

Hallo lieve mensen.
    Ik vind het zo leuk julliete volgen, omdat we zelf natuurlijk ook al heel wat afgereisd hebben.
    Nu riep ik dirsct mijn nieuwe vriend, Dik. Hij heeft namelijk drie keer door Australië getrokken met een camper. De langste trek was 4 maanden. Hij heeft met veel plezier jullie bericht gelezen en herkende de foto's. Ik heb ook nog oudere stukken nagelezen, dat jullie nog in China zaten.
    Wij zijn inmiddels al weer twee weken thuis en hebben ons verbaasd om de enorme horde chinezen die op reis zijn. Dat is heel anders dan 8 jaar geleden.
    Maar goed jullie veel plezier verder en pas goed op jezelf.Dik en Lija

• 18 November 2006 - 21:19

Maaike En Ramon:

Zo zijn jullie nu in Australie aangekomen. Het verschil lijkt me inderdaad groot met Azie.

Jammer dat we elkaar net gemist hebben in Singapore. Maar volgend jaar zien we elkaar vast in Holland weer. Dat klinkt nog lekker ver weg he. Veel plezier nog een fijne Sinterklaas he hi hi hi.

groeten Maaike en Ramon

• 19 November 2006 - 11:38

Fred:

leuk om jullie verhaal weer te lezen! krijg nu echt weer heimwee.....whahwhahwah but no worries mate
    gr fred

• 19 November 2006 - 20:52

Fam Coenen:

He toppers,

Dat ziet er weer goed uit. Gaaf hoor vooral die krokodillen! Nou doe voorzichtig en geniet er weer van!xxxx Arnout, Marije en Jerry

• 21 November 2006 - 14:20

Marielle:

Veilig aangekomen in het volgende continent!
    Super om weer te lezen dat het goed met jullie gaat!
    Enjoy, dikke kus!

Marielle

• 23 November 2006 - 10:06

Brenda En Mauries:

Hoi Patrick en Marike,

Wat een mooie foto's en een mooi verhaal weer! Australie lijkt mij ook echt een mooi land hoor!!

Liefs Brenda en Mauries

• 24 November 2006 - 12:18

Syl:

.............................................................................................................. en het wordt nog veel leuker!................................................................................................................ :-)

• 25 November 2006 - 13:20

Wil En Nico Van Bake:

Zijn nu gewend te reageren omdat Maaike en Ramon net terug zijn dus nu
    ga ik jullie volgen