met het hoofd in de wolken - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van patrickenmarike - WaarBenJij.nu met het hoofd in de wolken - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

met het hoofd in de wolken

Door: Webmaster

10 Januari 2007 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Hi there!!!

Kijk jullie hebben regen, maar hier kan het ook best regenen. De lucht is vandaag grijs, we hebben een hoop regen, en het is ongeveer 22 graden. We hebben een paar hele mooie dagen gehad dus ons hoor je niet klagen. Dit is mooi weer om de site bij te werken.
We hebben nu ongeveer het hele zuidereiland bekeken. Vanaf Wanaka, waar we weer op een mooie plek aan het meer hadden geslapen, zijn we over een niet geasfalteerde weg, door beekjes, naar een track gereden in het Mount Aspiring national park. Daar hebben we een paar uurtjes gelopen naar de Rob Roy gletsjer. Half door het bos, langs een grote beek en dan kom je uit in een soort vallei met uitzicht op een grote berg met ijs en sneeuw.
Daarna zijn we over de Haast pass gereden naar de "andere"kant van het zuidereiland.
Het zuideiland wordt in tweeën gedeeld door de Southern Alps. Er zijn drie passen die verbinding maken met oost en west (inmiddels hebben we ze alledrie gereden).
We kwamen bij lake Matheson aan, dat is een meer waar je de mt Cook en de Fox mountain ziet spiegelen in het water. Een prima plek om even te gaan kijken en de camper te parkeren voor de nacht (samen met nog een paar andere campers).
De volgende dag zijn we naar de fox glacier gelopen. Hier in dit gebergte zijn meer dan 200 gletjsers waarvan de Fox en de Franz Josef de grootste zijn. Je ziet echt hoe het ijs gelopen heeft tijdens en na de ijstijd. Dit krimpt nu erg in, alhoewel de Fox door de vele sneeuw ook weer groeit als gletsjer.
Het was wel mooi weer, en we zijn verder gereden naar de Franz Josef glacier.
De beste manier om de gletsjers te bekijken is uiteraard vanuit de lucht. Dus zijn we toch maar even gaan buurten bij de helicopters. De knoop doorgehakt en de helicopter ingestapt. We vlogen over de Franz Josef glacier, daarna om Mt Cook (waar we 2 weken geleden waren). We hadden uitzicht over de mooie meren die we al eerder gezien hadden, maar die dus aan de andere kant van het gebergte liggen. Daarna zijn we op de gletsjer geland en hebben we wat rondgelopen. Echt super gaaf. Je ziet hoe de gletjsers de vallei inlopen en natuurlijk de nadere uitzichten over de witte bergen en het verder groene landschap (zelfs de oceaan was zichtbaar). Via de Fox glacier zijn we weer teruggevlogen.
Teruggekomen op de camping waren we nog een beetje aan het bijkomen en stonden we oog in oog met de eerste Edammers. Ton Schuitemaker en zijn vrouw met wat familie (oftewel de ouders van Max). Echt grappig, zij stonden ook wel raar te kijken. We hoorden dat zij later nog Herman Specker zijn tegengekomen (bekend bij de meeste Edammers)ha ha de huisdokter van Mariek.
Maar goed, wij zijn weer verder gegaan, eerst een stukje langs de westkust en weer overgestoken via de Arthur's pass. Een schitterende weg , eerst door de bossen, daarna over weids landschap en langs karstgebergte. Uiteindelijk kwamen we in Kaikoura aan. De plek om walvissen te spotten.
We kwamen in de avond aan en we wilden met de boot de spermwhale gaan spotten. Bleek dit volgeboekt te zijn (lang leve het toeristisch NZ). We kwamen op een wachtlijst. Om 6 uur 's morgens stonden we klaar om alsnog mee te gaan, maar er bleken nog 25 man op die wachtlijst te staan. Na 2 uur wachten op die wachtlijst zijnwe even verder gaan kijken. En jawel we kwamen weer een helicopter tegen hi hi. Het bleek maar iets duurder te zijn, geen zee ziekte en je ziet de walvis in zijn geheel in plaats van alleen zijn staart. Dus zijn we weer in de helicopter gestapt (oh echt decadent)en hebben 2 schitterende logge sperm whales gespot. Ze duiken 45 minuten onder water tot 2500 meter, daarna komen ze voor ongeveer 10 minuten aan de oppervlakte, de tijd om ze te spotten. We hebben ze ook weer de diepte in zien duiken, dat is het moment dat die staart omhoog komt, gigantisch.
Ook hier was het weer schitterend mooi weer. In de middag zijn we doorgereden naar hot springs om even lekker met heel toeristisch Nieuw Zeeland in warme baden te gaan liggen. Het was echter de eerste dag dat we ook zomerse temperaturen hadden, maar ach.
Voor de derde keer zijn we het eiland weer overgestoken en hebben op de Lewis pass ons campertje neergezet, dan heb je toch het idee dat je wat buiten de rest van de toeristen reist.
We zijn naar het Abel Tasman nat.park gereden , helemaal in het noorden. Daar hebben we een watertaxi genomen en een hele dag gelopen over een van de great tracks. Je liep van baai naar baai. Het gekke is, de zomers temperaturen waren weer iets minder, maar de eilandjes zien er wel echt tropisch uit, met mooie blauwe zee enzo. Maar geen zwemmen dus.
Gisteren hebben we eindelijk weer eens een fiets gehuurd. Patrick zijn benen begonnen toch wel erg te kriebelen bij al die mooie bergen. We hebben een mountainbike gehuurd en over de Queen Charlotte track gereden. Een mooie mountainbike route wat bergachtig met uitzicht over de kust in Marlborough sound. Met minder bewolking en minder regen was het waarschijnlijk nog mooier geweest, maar ach de overtollige energie is er weer even uitgefietst.
Vandaag wordt het een dagje binnen zitten waarschijnlijk. Vanavond nemen we de boot naar het Noordereiland, Wellington. Gaan we dat even van dichtbij bekijken.

Veel liefs Patrick en Marike

• 09 Januari 2007 - 22:28

Ria:

net even voor het slapen gaan het verslag gelezen. mis alleen de foto's. komen misschien nog. Heb cd met foto's vandaag gezien, prachtig. gr en dikke kus

• 09 Januari 2007 - 22:37

Ria:

komen ze al

• 10 Januari 2007 - 07:46

Syllie:

Oooooooo, wat moooooiiii!! Jullie oogjes worden verwent!
    xx

• 10 Januari 2007 - 08:01

Marielle:

Echt weer adembenemende foto's!!!!
    Jaloers!

Kus Marielle

• 10 Januari 2007 - 08:39

Fam Coenen:

Die foto met die heli op de achtergrond, die is echt stoer!
    x

• 10 Januari 2007 - 08:54

Stefanie En Ivar:

Gelukkig toch nog sneeuw voor jullie!
    Hoe lang blijven jullie nog in NZ? Daarna naar Afrika? Liefs van ons

• 10 Januari 2007 - 08:58

Jitske:

Zukke mmoie foto's. Doe mij ook zo'n reisje. Kus

• 10 Januari 2007 - 09:43

Maaike En Ramon:

Wauwie wat een super mooie foto's weer.

Nog de beste wensen voor 2007.

• 10 Januari 2007 - 09:50

Wil Van Bakel:

wat mooi daar wij zitten hier in een winderig Holland wel extreem hoge temperatuur geef mij maar vorst geniet er maar van groeten Nico -Wil

• 10 Januari 2007 - 17:39

Hans & Annemiek.:

Wat is het mooi daar boven
    welgaaf met die helicopter
    de rest van de fotots zijn ook weer schitterend

• 10 Januari 2007 - 23:59

An:

Wow, te gek weer hoor! Heerlijk om bij weg te dromen hier in het nachtelijk Amsterdam -West...
    Dikke X

• 12 Januari 2007 - 19:14

Nini En Martin:

Dit is echt schitterend wat jullie gezien hebben.Men zegt wel dat in Nieuw Zeeland alle natuurgebieden te zien zijn en dat lijkt er sterk op.
    Groet en XXX Martini