reizen op zijn Afrikaans - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van patrickenmarike - WaarBenJij.nu reizen op zijn Afrikaans - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

reizen op zijn Afrikaans

Door: Webmaster

17 Mei 2007 | Tanzania, Dar es Salaam

Jambo Mzungu (hallo witte man)

Ha ha , vorig bericht schreven we nog dat alles geregeld leek voor de laatste lange trip. Maar, het is echt Afrika, dus het ging wat anders dan gepland. De bus vanuit Lusaka naar Kapiri Mposhi ging helemaal goed. Het busstation is een georganiseerde chaos zoals gewoonlijk. Overal staan bussen kris kras doorelkaar en zijn er mensen te wachten die je naar de bus willen brengen (uiteraard niet gratis). Daartussen vind je de gewone auto's en taxi's plus de reizigers met al hun bagage (varierend van koffer tot kruiwagen met sinaasappels). Maar dan toch, de bus weet zich daar door te manouvreren en zonder vertraging kwamen we bij het treinstation aan.
Na 4 uur wachten konden we de trein in. Omdat het railnetwerk aangelegd is door de Chinezen, zien de stations er hetzelfde uit als in China, en zijn de treinen ook chinees. Bekend terrein dus, echter hier ziet alles er wat viezer uit, werkt het warm water niet, is er geen water om de toilte door te spoelen (gaat dus met bekertjes water)en zijn de kostuums van sommigen tot de draad versleten.
Maar toch, het reist comfortabeler dan met de bus.
We reden door schitterend landschap, overal is het groen, en toen we Tanzania inreden zagen we ook aardig wat landbouw en veeteelt. We reden door de bergen heen, dus weer een mooi uitzicht en mooie zonsondergangen.
De laatste ochtend reden we door een national park en zagen we wat nijlpaarden, giraffen en antilopen. Dit ging gewoon te goed.
Jawel, bij de laatste stop, ongeveer 4 uur voor Dar es Salaam, bleven we langer stilstaan. In the middle of nowhere, in een klein dorpje van rieten hutjes bleven we staan. De kinderen die de hele reis al rond de trein te vinden zijn als we stopten, hadden ons ook hier al weer gauw gevonden. Ze vragen om water, eten, lege flessen, geld balpennen en weetikwat.
Na een uurtje gingen we even kijken waarom het zo lang duurde. Bleek er vlak voor ons een goederentrein ontspoord!!!
3 wagons lagen op en naast de rails, hadden een deel van de rails gesloopt en de spoorbrug. Ha ha goeie grap. We zaten dus vast.
Na veel discussie werd er besloten om een rescue train te sturen met mensen die de boel gingen repareren, het zou een paar uur duren, ja ja, dat kennen we. Ondertussen liepen we wat rond, konden we bij een winkeltje (een houten hokje volgepropt van 2 bij 2 m met spulletjes)wat eten kopen en hadden we (bijna) al ons zeep, lege flessen en wat t'shirts weggegeven. Wij hadden bedden en een redelijke coupe, maar de mensen van de derde klasse lagen buiten op de stenen om wat uit te rusten na 48 uur zitten.
De keuze van het eten werd al minder en wat betreft het toiletgebeuren, daar moet je even niet aan denken, hi hi.
Het leuke is dat je ergens zit waar je anders nooit zou komen en krijg je wat meer contact met de lokale bevolking.
Samen met een Engelsman hebben we de tijd ook nog doorgebracht met Engelse kaartspelletjes.
Nog een voordeel, we hadden nog een gratis overnachting!!We mochten voor de derde nacht in de coupe slapen.
Uiteindelijk gingen we 24 uur later(in totaal dus 68 uur) over de "gerepareerde"spoorbrug heen (waar hij nog stil ging staan, toen onze wagon op de brug stond), maar hij hield het.
De rest van de reis ging zonder problemen. Weer allemaal giraffen, zebra's enz gezien, dus op zich is het een mooie reis.
Dar es Salaam is een levendige stad. Het is hier een combinatie van India, Arabie en Afrika. De stad is wel smerig zoals meer Afrikaanse steden.
We zijn de volgende dag met de boot naar Zanzibar gevaren. Dat is echt een aanrader. Het is een eiland waar echt de verschillende culturen elkaar ontmoeten, maar het meeste lijkt het op een Arabisch eiland. Stone town is een stadje met kleine nauwe straatjes, de architectuur is een mengelmoes van Indisch, Arabisch en Europees. De Europeanen hebben hier wel de macht gehad (Portugezen en uiteraard weer de Britten). Maar hier hebben met name de Arabieren de boel geregeerd. De grootste slavenmarkt was hier op Zanzibar te vinden. Vanuit oost Afrika tot dieper het binnenland werden de slaven naar Zanzibar gebracht en verhandeld. Daarna gingen ze met de boot naar Europa , maar voornamelijk ook de Arabisch staten. Nadat de Engelsen de slavenhandel verboden hadden, gingen de Arabieren ook nog een tijdje door.
Zanzibar staat ook bekend om zijn vele kruiden die hier verbouwd en verhandeld worden. We zijn ook met een tour geweest waar je dit allemaal te zien krijgt. Dit vind je dan ook weer in je eten terug, het smaakt hier niet verkeerd, helemaal vergeleken met wat we de afgelopen 2 weken hadden gehad. We hebben maar even genoten van een mooi wit strandje, want ook die zijn hier, maar daar hebben we nu wel genoeg van gezien.
Nu zijn we weer terug in Dar es Salaam. Gisteren de markt afgeweest voor alle souvenirs (eindelijk kunnen we shoppen!!!).

De laatste keer in een volgepropt ikvalbijnauitelkaar busje, de laatste keer in een hostel, de laatste keer ....
Want we gaan naar huis!!!!!!
Met de kriebels in de buik, de tas ingepakt, zitten we onze tijd een beetje uit.
We hebben een super mooi jaar gehad. Veel gezien, veel gedaan. We hebben het samen ook erg gezellig gehad (ja neem maar van ons aan dat je naast een liefdevol stel, ook goeie maatjes moet zijn, anders gaat het mis).
We willen iedereen bedanken voor de vele reacties en emails, dit was altijd erg leuk.
Ondanks het moois wat we allemaal meegemaakt hebben, is het ook weer mooi om naar huis te gaan. Dit wil niet zeggen dat we genezen zijn van het "reis virus", maar het is nu even goed geweest.

Vandaag, donderdag 17 mei stappen we in het vliegtuig naar Addis Abbaba (FLT804)waar we over zullen stappen.
Vrijdag ochtend zullen we aankomen op schiphol om 8.00 uur met vluchtnummer FLT706 ( uit Addis Abbaba)

Veel liefs Patrick en Marike

• 17 Mei 2007 - 09:43

An:

Hey ex-globe-trotters,
    Perfect dat je ff het vluchtnummer melt. Heb je gister al gesmst, maar ik denk dat je je mobiel nu uit laat staan...
    Jullie zullen dit niet meer lezen, denk. Maar ik hoop dat de laatste reis voorspoedig verloopt, en dat we jullie op de afgesproken tijd zullen zien op Schiphol. YEAHOE!!!!! tot MORGEN (eindelijk)
    Kus, An

• 17 Mei 2007 - 10:16

Gerard En Margreet:

Bedankt dat we deel genoot mochten zijn van jullie reis. Begon alles voor ons ook weer te leven. Veel plezier met het nagenieten en veel sterkte met het inburgeren. (wil je er weer eens uit, en dat is meestal sneller dan geplant, dan zijn de gorilla's een absolute aanrader)

• 17 Mei 2007 - 11:12

Nini En Martin:

Toch weer een aparte ervaring met zo'n gedwongen oponthoud. Dat is toch wel een mooi winkelcentrum met allemaal dure kledingmerken. Volgens mij heeft het wel een kwast verf nodig en wat behang.
    Nou luitjes nu is het home sweet home.

Groetjes XXX Martini

• 17 Mei 2007 - 18:41

Hannie:

Hallo Marike en Patrick,
    Jullie bedanken ons voor onze reacties maar ik bedank jullie voor het spannende reisverslag dat ik iedere keer ontving ....waar door ik een beetje met jullie mee kon reizen.Ik vind het leuk zo'n reislustig stel in de famikie te hebben....jullie zijn net als ik besmet met het REISVIRUS.Ook ik ervaar dat je als liefdevol stel ook maatjes moet zijn wil je zo'n reis samen maken.
    Nogmaals bedankt Marike en Patrick voor al jullie mails.
    Liefs Hannie

• 18 Mei 2007 - 12:43

Stefanie En Ivar:

Lieve schatten,

Jullie geweldige reis is nu dan over maar nu start er weer een andere leuke reis met gezellige bbq's, borreltjes en etentjes!!! Tot snel!!!

Kus van ons

• 18 Mei 2007 - 14:17

Bas En Maud:

Hee reizigers,

we zijn stikjaloers op jullie dat jullie alweer thuis zijn, het is nu de 18e 21.25 uur dus jullie moeten nu al een paar uurtjes thuis zijn. Heerlijk en gek tegelijk lijkt me dat.
    Jullie hebben echt enorm veel landen bezocht in de tijhd die jullie hadden. Erg knap zo'n strakke planning, maar daar moet je dan ook wat voor over hebben, niet Patrick? Vroeg opstaan en UIT bed blijven, dankjewel Marike.

Nou, wij zijn in Halong Bay en gaan mrgen met de bus naar Nimh Binh (?), scheen leuk te zijn volgens jullie.

Onze tijd begint nu ook te korten en dat voelt heel raar.

Spreken jullie heel snel weer.

Groeten en veel succes met integreren..

• 18 Mei 2007 - 15:31

Jitske, Ron En Aukje:

Het was heerlijk het weerzien op schiphol. IWij zijn blij dat jullie er weer zijn. Dikke kus van ons alle drie

• 20 Mei 2007 - 13:41

Yvette:

Hoi hoi
    En hoe bevalt het, weer in je eigen bed slapen? Ik hoop dat jullie terugreis voor de rest voorspoedig is verlopen. Geniet van het weer thuis zijn en tot binnenkort.

• 20 Mei 2007 - 17:32

Nicole & Remco:

Welkom thuis in het bekende nederland!
    Gek idee, hoor, jullie weer in Nederland.
    Zal jullie reisverhalen nog gaan missen, heb ze altijd graag gelezen en vooral de prachtige foto's bekeken. Op naar nieuwe verhalen vanuit Nederland.
    Rust lekker uit en tot gauw!