Wat een ruimte!!! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Wat een ruimte!!! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Wat een ruimte!!!

Door: Webmaster

09 Juni 2006 | Mongolië, Ulaanbaatar

Hoi,

We hebben net de stof uit onze oren gewassen, onze blaren op de billen ingesmeerd met vaseline en het toilet bezocht. Kortom we zijn terug uit de Gobi woestijn!
Nadat we twaalf dagen geleden Ulaan Baatar verlaten hadden kwamen we direct terecht in de inmense leegte. Mongolie telt ongeveer 4 miljoen mensen waarvan er 2 miljoen in Ulaan Baatar wonen, 1 miljoen in een aantal andere steden, en dus 1 miljoen in de rest van het grote land.
De eesrte 5 dagen zaten we in de woestijn. Onderweg zag je rechts een paar paarden, kamelen, geiten en af en toe een Ger tent, verder was het een schitterend vergezicht met steeds verschillende kleuren. Links zag je eigenlijk hetzelfde, achterom zag je een stofwolk van de auto en voor ons konden we de weg zien, die we in Nederland geen weg zouden noemen, maar een karrespoor (bobbel piste). De woestijn bestaat grotendeels uit zand en kleine steentje, verder zie je een hoop steppe gebied, soms wat bergen en mooie zandduinen. We hebben ook nog op een ijskap gelopen midden in de woestijn.
Onderweg sliepen we voornamelijk in Gertenten. Dit zijn ronde tenten/hutjes zie foto, waar de nomaden het land doortrekken. Ze verhuizen ongeveer 4 keer per jaar, en we zagen dan ook een hoop auto's/vrachtwagens/stieren/paard en wagen volgeladen. Wanneer de vrachtwagen de berg niet opkwam moesten er een paar uitstappen om voor op de moterkap te gaan zitten. Meer druk op de voorwielen ha ha.
Eigenlijk was het voor ons een soort kamperen in een luxe tent. In deze tent staan een paar bedden, een tafeltje en een houtkachel. Die hadden we echt nodig want 's nachts is het best koud. Dus in de ochtend was het afwachten wie de meeste lef had om hem aan te steken (in de kou).
In de middle of niks hebben we uiteraard wel af en toe wat problemen gehad met de auto, regelematig oververhitte motor en twee lekke banden. De tweede lekke band gebeurde nadat de eerste nog niet gerepareerd was dus dat betekende een stukje lopen.
Na 5 dagen gingen we het groene gedeelte in. Dit waren eerst een paar plukjes gras tussen de zandstukken door, maar later werd het echt groen. Weer ontzettende mooie vergezichten van groene bergen zonder bomen!
Het is echt apart om uren in de auto te zitten en heel weinig tegen te komen.
We zijn twee dagen bij een nomaden familie geweest en hebben kunnen zien hoe zij hun dag doorbrengen in en rondom zo'n Ger. Ze zorgen voor hun (best grote hoeveelheden) vee bestaande uit koeien, Yaks (ander soort koeien), paarden, geiten en schapen. Ze lopen allemaal ergens los in kudden. Wanneer zo'n man dan zijn kudde kwijt is gaat hij gewoon te paard op zoek, vraagt hier en daar rond of iemand zijn kudde gezien heeft en dan haalt hij ze weer bij elkaar.
Echt als je reincarneert als koe of paard, probeer dan in Mongolie terecht te komen, wat een mooi leven en wat een vrijheid hebben deze beesten vergeleken met Nederland.
Maar we kunnen proberen uit te leggen hoe inmens en mooi de natuur is, maar of het lukt, misschien met de foto's
We hebben zelf ook nog paard gereden. We moesten wel een dag van te voren aangeven dat we wilde paardrijden want ze moesten tenslotte eerst nog even gevangen worden.
Het was een erge mooie rit door vulkaanachtig gebied, maar het kostte voor Patrick wel een paar blaren tussen de billen, hi hi.
En de volgende dag gewoon weer hobbelend in de Russian Jeep.
Als je van een trilplaat wandelende nieren krijgt dan zitten die van ons ergens in de knieholten en zijn al onze andere loshangende buikorganen ook wijd verspreid door het lichaam. Want eerlijk waar om al die mooie plekken te bereiken was best afzien over die hobbelweggetjes.
Maar goed we hebben mooie dingen gezien van het Mongoolse leven. We hebben genoten van de schapenvetjes en ballen gehakt in het eten, zonder groenten met veel noodles, drie keer op een dag(vanavond gaan we weer lekker ergens in een restaurantje eten!). Je moet trouwens ook niet altijd zien hoe ze je eten klaarmaken, want dan wordt de eetlust ook minder.
Vandaag zijn we nog in een National park geweest waar ook de laatste wilde paarden rondlopen, de Przewalski horse. Dankzij een project van een Nederlands echtpaar. En warempel we hadden vanmorgen bij het ontbijt tomaten, brood en bijna Nederlandse kaas. Onze gids en chauffeur zagen opeens dat we toch best veel kunnen eten.
Prins Willem Alexander en prinses Maxima komen ook volgende week naar dit kamp wij hebben vast even op hun bed in hun ger gelegen. Ze krijgen een aangepaste ger met een groot bed, wc en luxe douche er aan vast gekoppeld, tja verschil moet er wezen.

Nu weer in de hoofdstad die er zonder al die regen en natte sneeuw toch anders uitziet.
Zondag gaan we weer verder zodat we maandag in Beijing aankomen. We hebben ook daar ontzettend veel zin in !!! Lekker fietsen door Beijing.

Het is leuk om de vele reacties te krijgen, en te horen hoe het in Nederland gaat.
Iedereen met reiskriebels geven we het advies: gaan!!

Groetjes

• 09 Juni 2006 - 10:03

Marielle:

In 1 woord wow!!!!
    Wat een ontzettend mooie verhalen!

Hier in NL is het EINDELIJK ook mooi weer, dus ik ga zo nheerlijk naar het strand! :-)

Geniet en heel veel liefs!!! Marielle

• 09 Juni 2006 - 11:43

Ria:

wat een prachtige reis. zo zie je nog eens iets.
    bel jullie vanavond wel.gr

• 09 Juni 2006 - 11:45

Ria:

nog even, heb je die kennis van marriet nog gezien bij de paardjes?

• 09 Juni 2006 - 14:29

Yvette:

tja, wat een verhalen. En net als na jullie russische avonturen ben ik nu ook heel erg benieuwd hoe het er in Mongolie aan toe gaat. Gelukkig begint het voor mij nu ook echt dichtbij te komen.
    Tot het volgende verhaal.

• 09 Juni 2006 - 15:27

Martin & Nini:

Wat weer een schitterende vertelling, volgens ons genieten jullie echt volop en alles wat een beetje tegenvalt is tegen de tijd dat jullie terug zijn vergeten!!! Alle leuke en aparte dingen blijven meestal wel hangen. Het was hier vandaag schitterend weer, dus wij hebben ook blaren op de billen van het fietsen dat is altijd zo in het begin van het seizoen. Voorheen fietsten we 3 dagen in de week en nu vanwege de VUT al 3 dagen achter elkaar daar zijn onze billen nog niet aan gewend. Geniet er verder lekker van, wij blijven jullie volgen!!Dikke kus Martin en Nini

• 10 Juni 2006 - 06:13

Meike En Sander:

hoi Patrick en Marike,
    Jullie reis door Mongolie klinkt goed! Wij sliepen niet in een ger elke avond en ik weet hoe koud het kan worden.Verder echt wel een mooi land.

Voor Beijing raad ik aan om naar de silk road te gaan.Ik wilde graag shoppen in Beijing maar ik zag alleen dure shoppingmalls, en ik hoorde dat je op de silk road goedkoop kan shoppen.
    We gaan dadelijk weg uit Qingdao, echt een superleuk plaatsje.Verder hebben we vanuit Beijing een dagtrip gemaakt naar Tianjin en dat was niet de moeite waard geweest.

Veel plezier in Beijing!
    Meike en Sander

• 10 Juni 2006 - 07:50

Brenda En Mauries:

Wat gaaf zeg als we dit zo lezen!! Het lijkt me echt helemaal te gek!
    We zijn blij dat het zo goed gaat met jullie!
    Mooie foto's trouwens!

Liefs Brenda en Mauries.

• 10 Juni 2006 - 08:10

Wick:

Fantastisch die reisverhalen. Ga zo door. :) Zitten inderdaad mooie fotos bij. Krijg meteen weer zin om te gaan reizen. Heel veel plezier in Beijing Patrick en Marike.
    In Kirchberg eindelijk na 3,5 week regen en zelfs sneeuwval mooi weer. Eergister prachtige dag gehad op Hintertuxer Gletsjer met een temperatuurtje van -4 en veel verse sneeuw.

• 10 Juni 2006 - 08:31

Jitske En Ron:

Lekker dat jullie contact kunnen maken. Mooie plaatjes en mooi verslag. Hier alles goed ,maar ik mail wel even. Dikke kus

• 10 Juni 2006 - 09:25

An:

Hi hi hi, die foto van jullie op die paardjes! super! Geweldige foto's en weer geweldige verhalen. Voel weer een boek aankomen.... Fietsen in Bejing, lijkt me ook helemaal TOP! Heel veel plezier! Kus An

• 10 Juni 2006 - 10:38

Marije En Arnout:

Ik ben vooral onder de indruk van jullie paardrijpakje!! Dat hebben jullie toch wel gekocht ;-)) Ton en Carla zijn ook weer terug en die hebben ook genoten. Beijing was best een drukke stad. 15 miljoen mensen in een oppervlakte van de provincie Utrecht. Als je iets wil dan moet je gewoon brutaal zijn. Wil je oversteken nou denk maar niet dat ze dan voor je stoppen. Je moet je gewoon met gevaar voor eigen leven tussen de auto's storten en dan moeten ze wel stoppen. Nou geniet er nog maar van want het is bijna over. haha

Groetjes Marije en Arnout

• 10 Juni 2006 - 16:40

Duncan En Ytje:

Hé Patrick en Marike...
    Inderdaad...hele leuke pakjes op de paarden...
    Dan valt het clouwnspak van je afscheid nog mee...hihihi

Groetjes en nog heel veel plezier...D&Y

• 11 Juni 2006 - 20:11

Sjaak:

Zelf net terug van Mallorca, samen met de kinderen. Het waren twee geweldige weken, maar mischien moeten Carla en ik ook eens verder kijken dan de gids van OAD en Neckermann.
    Marike en en Patrick,jullie maken een fantastische reis, veel fietsplezier in Beijing!

• 12 Juni 2006 - 09:50

Stefanie:

MMM, die tent dus luxer dan onze supertjechille Turijn Camper? Met stromend water? :-)

Heel veel plezier in China! Dikke zoen!

• 12 Juni 2006 - 13:05

Pa Kleijne:

sorry ik moet even een traan weg vegen mooie foto sessie en laat die vent van je tog gewoon op de blaren zitten word ie kei en keihard van groeten en een smakker

• 13 Juni 2006 - 20:27

Hannie:

Hoi Patrick en Marike,
    Wat schrijven jullie je belevenissen leuk op.Als je dat zo leest reis je bijna met jullie mee alleen dan zonder blaren.Het is leuk dat je meteen jullie foto's ook kunt bekijken.Ik geniet er echt van en denk dan bij mij zelf was ik maar ???? jaren jonger.Maar goed ik mag ook niet klagen want volgend jaar gaan wij minimaal 6 weken naar Algerije. Wij zijn nu op zoek naar een Landrover Defender 110 0ccasion want daar willen wij mee op reis.Wij zijn zelfs bezig ons Frans wat op te halen want dat verstaan ze beter dan Engels. Nooit gedacht dat ik daar nog allemaal aan zou beginnen. Hoe ouder je wordt des te gekker wordt je lijkt wel. Lieve schatten geniet maar van al dat onbekende wat je nog zal tegen komen.

Lieve groetjes van Hannie.

• 17 Juni 2006 - 11:38

Jan Van De Ven:

Wij zijn al weer een tijdje thuis. Na onze ontmoeting in Ulaan Bataar, zijn we naar Bejing gereisd. Ook me de trein door die hele grote woestijn.

Bejing was indrukwekkend, wel heet, drukkend en veel smog.

Het goed jullie verder goed.

Groet Tsjitske en Jan