Costa del China, en Chinese toeristen - Reisverslag uit Peking, China van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Costa del China, en Chinese toeristen - Reisverslag uit Peking, China van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Costa del China, en Chinese toeristen

Door: Webmaster

22 Juni 2006 | China, Peking

Hallo!!
Na een paar drukke dagen in Beijing waarbij je in 1 oogopslag meer mensen ziet dan in twee weken mongolie, zijn we even lekker wezen chillen aan de kust. De treinreis verliep prima en we kwamen op de juiste plek aan, Shanhaiguan. Dit is een klein plaatsje wat bestaat uit een oud gedeelte omsloten door deels gerestaureerde stadsmuren en daaromheen een wat moderner gedeelte.
Wij belandden in het oude gedeelte, in een guesthouse midden in een wirwar van kleine nauwe steegjes. Om het guesthouse waren veel huizen afgebroken, was 's avonds geen straatverlichting en zag je alle oudjes overal op de hoek zitten.
Het guesthouse zat vol met Chinese werknemers en studenten dus 's morgens om 7 uur dachten we dat er markt was op het plaatsje voor onze deur, maar nee dat waren onze buren. In het stadje waren weinig/geen andere westerse mensen, dus wij hadden alle bekijks.
Van deze plaats konden we op de fiets naar de kust, waar de grote muur de zee inloopt. Het was wel even lekker om de zee te zien en een wat frisse wind te voelen.
Nadat we daar even rondgelopen hadden wilden we de fietsen weer oppakken om verder te gaan. Toen kreeg Marike haar slot niet meer open!! Dat gebeurt thuis nooit, maar hier... Een oude man met paard kwam al even kijken wat er aan de hand was. Later kwamen er ook twee jongere mannen die het slot er even af hebben gesloopt zodat we weer verder konden. We waren allang blij dat ze niet dachten dat we die fiets aan het jatten waren.
Dus wij weer verder, nu naar de plek waar de muur de bergen inloopt. Daar zagen we heel goed de oude restanten van de muur die helemaal overgroeit is met gras en bomen, die dan overgaat in de het gerestaureerde deel.
We hebben een stuk omhoog geklommen waarna je kunt genieten van een schitterend uitzicht. Hier was het niet zo toeristisch behalve dan een paar Chinese toeristen die met ons op de foto willen.
Oftewel een heerlijk dagje.
Later in het stadje gebeurde er ook weer wat, wat je thuis niet zal gebeuren. Zag Marike een hondje uit een brommer/fietsmandje vallen, er rolde een klein bolletje wol over de straat. Voordat Marike kon reageren was de dame op de bromer al de bocht om. Stond Marike met dat hondje, niet ouder dan 6 weken, in haar handen. Andere omstanders reageerden niet en vertel maar eens in het Chinees dat je een hondje hebt gevonden. Gelukkig kwam het vrouwtje na 5-10 minuten terug gereden met enige paniek in haar ogen. En natuurlijk grote lachers toen er een westerling met haar hondje in de handen stond. Veelmaals Sank joe en daar ging ze weer.
's Avonds nog even kunnen genieten van Chinees volksdansen voor bejaarden in veelgekleurde kledij, maskers en make-up. Ja het stadje was levendiger dan we dachten.
Maar nu echt ff vakantie houden, dus op naar Beidaihe waar het net de Turkse kust was maar dan met Chinezen en een paar Russen. Heerlijk even van het mooie weer genoten en kunnen bekijken hoe de Chinezen naar het strand gaan (zie foto)met paraplu, badmuts, grote zwembroeken en tent.Ze bouwen een tentje op, breken hem weer af en verzetten hem 5 meter en na een uurtje pakken ze alles weer in en gaan ze weer.
Na een beetje kleur op onze bleke lijven (ach..)met de bus terug naar beijing.
Beijing weer in de rondte gefietst, temple of heaven bekeken en de underground city gezien. Beide indrukwekkend mn underground city. 1000 km lange gangen 8m onder de grond waar 300.000 mensen 3-6 maanden konden verblijven indien de oorlog met bijv. de Russen uitbrak. We konden er niet heel veel van zien omdat de meeste gangen voor publiek zijn afgesloten o.a. in verband met verdwalen.
Verder zijn we door de Hutong gefietst. Dit zijn de wijken met nauwe steegjes en kleine authentieke huisjes waar de mensen ook veel op straat leven. Hier is het echte Chinese leven aan de gang. Ze kijken enigzins verbaasd als er weer een paar westerlingen de steegjes doorcrossen maar lachen vriendelijk als je ze op zijn chinees goeiendag zegt (alleen de uitspraak tja die is nog lastig, vandaar dat ze waarschijnlijk lachen).

Gisteren een Chinsese dagtocht naar de muur gehad. We zijn een hele dag met Chinese toeristen en een Chinese gids in de bus op pad geweest.
Het begon al toen we opgehaald werden met de taxi, we gingen niet direct naar het busstation, maar reden er voorbij. In het Chinees werd uitgelegd dat het wel goed zat maar dat wee eerst gingen eten. Daarna werden de mannen van de tour boos op de taxichauffeur en gingen we rechtsomkeert, maar werden we er ergens uitgegooid waar nog niet die bus zou staan. Uiteindelijk zijn we in een bus gedropt die in ieder geval naar de muur zou gaan en de ming tombs, onze eigen bus hadden we kennelijk gemist door het omrijden met de taxi (who knows!?)
We zijn dan ook wel bij de muur en de ming tombs geweest. Echter we hebben ook verschillende winkels, tentoonstelling en academy voor chinese geneeskunde (waar ze je alleen wat aan willen smeren dus niet interessant)bezocht. Dit allemaal met op de achtergrond continu chinees geouwehoer van de gids door de microfoon. Zelfs in de bus wist ze van geen ophouden. Uiteindelijk was ze zelfs een soort quiz aan het doen, echt ongelooflijk. Terwijl de mensen wel allemaal erg aardig waren, alleen konden we ze niet verstaan.
Kortom vermoeiende dag.
Tip:neem zelf gewoon openbaar vervoer en sla de ming Tombs over.
Vandaag nog in Beijing beetje relaxen, vanavond gaan we naar Datong met de nachttrein (kaartje kopen was weer geen probleem, gewoon de plaats aanwijzen en de datum opschrijven). Datong ligt iets (800km)westelijker en meer het binnenland in.

Uitspraak uit de loneley planet:Food should be one of the main reasons you come to China in the first place.
Daar is niks over gelogen, wat een heerlijkheid.
We wijzen in ons plaatsjesboek gewoon een kip of varken aan, verder een kom rijst en wat groenten, en we krijgen iedere keer weer wat anders maar heerlijk eten. In beijing hebben ze vaak wel een Engelse kaart, maar daarbuiten niet en dan kan je er ook helemaal niks van maken.

We hebben er weer zin in om verder te gaan, iedereen bedankt voor reacties, we kunnen niet alles persoonlijk beantwoorden, maar vinden het wel heel leuk.

Veel liefs Patrick en Marike
p.s Sirin kun jij je email adres doormailen naar onze gmail, ik heb hem niet (meer).

• 22 Juni 2006 - 07:26

Remco:

Beste vakantiegangers,

met veel plezier lees ik jullie verhalen. Het lijkt wel of ik een boek aan het lezen ben. Kan niet wachten om aan het volgende hoofdstuk te beginnen. Over boeken gesproken: Marike, ik heb je boek over je ervaringen in irak gelezen: mooie en heldere uiteenzetting op een manier beschreven die typisch bij je past. Die houden we dus in de boekenkast! Veel plezier bij jullie verdere reis, we houden contact

groetjes, Remco Gabriel

• 22 Juni 2006 - 07:42

An:

Het klinkt weer allemaal geweldig! Die foto op de muur is echt super, en die van op het strand errug grappig! Hihi, als je dan kijkt hoe wij(ok, met name ik) op het strand liggen te bakken... Begin jullie nu echt te missen trouwens! Hoop dat de foto van WA en Max gelukt is te openen. Ik heb m anders uitgeknipt, ligt op jullie te wachten in Edam.... (nog maar ffetjes, boehoeoeoeoe!!!)
    Kus!

• 22 Juni 2006 - 09:53

Ria:

wat een leuke foto's.vooral die oudere mensen, verkleed. marike, houdt voortaan je benen binnenboord, die muur is wel erg hoog. gr

• 22 Juni 2006 - 17:34

Sirin:

Hallo Marike en Patrick,

Ik had het hondje willen houden...hihihihi
    Onze kitten is druk genoeg, poeh!
    Veel reis plezier verder!!

Groetjes

• 23 Juni 2006 - 10:42

Nini En Martin:

Hoi kanjers,

wat een prachtige foto's. Nini kreeg al hoogtevrees bij het zien van de foto van Marike op de muur. Toen wij in China waren hebben we geen hond gezien. Waarschijnlijk verdwenen ze in de kookpot.We hebben toen ook erg genoten van de tempels en de verbodenstad. Wij waren er net na het jaar van de studentenopstand op het plein van de Hemelse vrede.Er waren toen ook heel weinig toeristen. Wel luitjes geniet er van.
    Dikke kus Nini en Martin

• 23 Juni 2006 - 17:43

Koos & Tineke.:

Superlatieven zijn op maar wat een avontuur, fantastisch. Letter voor letter wordt jullie verslag gelezen. Nogmaals chapeau!!!

• 25 Juni 2006 - 03:31

Meike En Sander:

leuk om jullie verhalen te volgen! Jullie hebben een hoop gedaan in Beijing.Wij zitten nu in Kunming, mochten jullie die richting op gaan laat maar even weten misschien dat we nog wat goede tips hebben.
    groetjes

• 26 Juni 2006 - 04:58

Nicotien:

Hey hallo,
    wat een geweldige foto's, wat zaten jullie vreselijk hoog op de muur! En die chinese op het strand,geweldig, als je maar niet te bruin wordt hahahaha, klinkt allemaal erg bekend. Wanneer zijn jullie ongeveer in Vietnam? Dan bellen we Tiên zijn ouders eerdaags even op, dat ze jullie misschien kunnen verwachten.
    Nederland is op het WK gister overigens uitgeschakeld door portugal!!! Die is voorlopig samen door met Engeland Duitsland en Argentinie. Krijgen jullie daar iets van mee? Zo niet bij deze.
    Ik ga weer aan het werk, kijk uit naar jullie volgende verhaal,
    groetjes Tiên, Nicolette en oscar

• 26 Juni 2006 - 07:38

Stefanie:

Lieve mensen,

Hoe is het daar? Inderdaad NL uitgeschakeld, dus heel Nederland weer teleurgesteld, en het regent hier dus volgens mij hebben jullie het beter voor elkaar! Wel ook leuk nieuws, afgelopen zaterdag naar Robbie Williams geweest in de Arena en moest aan jullie denken (U2 vorig jaar)! Echt super!
    Nou geniet ze en tot fax!
    Dikke kus van Stefanie

• 26 Juni 2006 - 12:50

Francien:

Eindelijk digitaal het verslag kunnen lezen. Zat namelijk in vakantiehuis met halve computer. Wat die wereldreizigers ermee gedaan hebben ? Rare chinezen die verhuurders maar wel blij dat ik er gebruik van kon maken.
    Zo te zien zijn niet alle stukken van de muur te befietsen, zou ik graag nog eens doen. Kan ik me meteen aansluiten bij die bejaarden van die dansclub. Lekker fleurig erbij lopen. Onthouden jullie wel de recepten ? Ik bied ons aan als proefkonijn.
    Geniet maar lekker verder en Marike, val niet van die muur !!!

• 26 Juni 2006 - 14:20

Jitske:

Zo eng weer doen op die muur. Zijn net terug uit Garderen en hebben lekker 2 dagen kunnen uitrusten en ijs eten. Kus van Ron, Jitske en Bo.

• 04 Juli 2006 - 13:23

Marielle:

Hi lieve mensen,

Ben net terug uit Portugal (wat een heerlijk land!)lekker genoten daar!
    Leuk weer een verhaal van jullie te lezen!
    Have fun with die rare Chinezen (waar ik mee werk zijn nl allemaal heel apart!) hahaha!

Dikke kus!