Mooi China!! - Reisverslag uit Peking, China van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Mooi China!! - Reisverslag uit Peking, China van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Mooi China!!

Door: Webmaster

27 Juni 2006 | China, Peking

Hoi allemaal!!

We zijn nog geen week verder en we hebben alweer zoveel gezien. Het land is te groot en heeft teveel mooie plekken om ergens lang te blijven hangen want dan zijn 2 maanden echt niet genoeg (en dan loopt de visum af). Vanaf Beijing hadden we een prima treinreis naar Datong. We sliepen in een zespersoonscoupe, met drie bedden boven elkaar. Omdat Datong een smerige stad blijkt te zijn wilden we proberen direct een bus te nemen naar een mooi dorpje in de bergen, Wutai Shan. Op het station troffen we een paar Engelsen die op deze bus stonden te wachten dus we zaten binnen een half uur alweer in de bus naar Wutai Shan. Dit dorp is omgeven door tempels en monasteries, en het stikt er van de monniken. De rit door de bergen er naartoe was schitterend. We kwamen als eerste een gekantelde vrachtwagen tegen die al een beetje over het steile randje van de weg lag, maar dat mocht de pret niet drukken. Langs steile afgronden hadden we een super uitzicht. Veel groen, terassen vol met landbouw, steenkoolmijnen, huisjes half in de bergen gebouwd en het hangende klooster wat in de steile bergwand hangt.
Wutai Shan is een klein dorpje met een hele relaxte atmosfeer. We belandden met een paar Engelsen in een restaurant waar direct ook een live band binnenstapte. Of we zin hadden in karaoke. Helaas was de lijst met titels in het chinees anders hadden we vast wat gezongen, not.
Om nog maar weer van een mooi uitzicht te genieten zijn we naar boven gelopen om weer een tempel te bezichtigen. Daar leren "bidden" van een Monnik teacher, uiterst vriendelijke dame.
Op de markt nog even kunnen genieten van de Chinese keuken. Hele geitenkoppen liggen in de soep, vogelpoten worden gegrild en alle ingewanden liggen uitgestald.

De volgende dag zijn we met de bus en de trein verder getrokken naar Pingyao. Ook deze trein reed weer prima op tijd, echt de NS moet maar eens in de leer gaan in China. De bus was iets minder comfortabel, een kleine minibus, met in het gangpad 5 personen op klapstoeltjes en een crazy driver, maar hij reed wel door.

Pingyao is een oud traditioneel dorpje wat nog omgeven wordt door een intacte stadsmuur en is onderdeel van de Unesco werelderfgoed. Binnen deze muren traditionele huizen en straatjes met mooie daken, veel kleuren enz. Daarbuiten een gewone mordernere stad. Wel veel toeristenwinkeltjes, een soort Volendam dus, maar wel erg leuk en goede sfeer.
We hebben een fiets gepakt en zijn de coutry side ingefietst wat wel erg leuk was. Dan kom je een veeboertje tegen met zijn schaapies, een klein dorpje waar ze buiten met zijn allen aan het poolen zijn enz. Echt super leuk.
In de dorpjes hebben alle huizen grote hoge muren om hun huis en tuin heen zodat er een court yard bestaat, soort patio dus. Wel apart om te zien. De patio's zijn wel leuk, maar van buiten zie je dus weinig van de huizen.
Voor de avond hadden we een goede massage in gedachten, de traditionele chinese massage. Nou Andres, Matthijs en Nicole, als jullie lastige patienten hebben, geef ze een chinese massage en ze zijn direct weer beter. Althans, ze komen niet meer bij je terug. We werden geslagen, geknepen, geschopt en ze gingen op ons lopen. De volgende dag waren we allebei beurs, dus geen ontspanning. Fred, hoe staat het met die Thaise massage, is die wel lekker??

Uiteindelijk de bus genomen naar Xian, deze duurde 5 1/2 uur, terwijl we rekening hadden gehouden met 11 uur in de trein zitten. Dus weer een meevaller.
Xian is een grote stad met bijna 7 miljoen inwoners. Hier is vlakbij het terracottaleger in 1974 door een paar boeren, die een put wilden slaan, gevonden. Er zijn inmiddels 6000 soldaten en paarden gevonden, opgegraven en gerestaureerd. Echt super indrukwekkend, zo groots ook weer (zie ook foto's). We zijn er met het openbaar vervoer heengegaan, want een tour met gillende gidsen en shoppingmalls willen we niet meer. Het ging prima. Op de terugweg zijn we met twee chinezen in de taxi teruggereden, we mochten niet betalen. Hoe zo Chinezen hele onvriendelijke mensen?!.
Verder hebben ze hier een hele leuke Islamitische wijk met de grootste Chineze moskee.

Met ons gaat hier dus alles helemaal goed. De eerste darmperikelen zijn achter de rug, maar de schade viel mee. We hebben ook met het Nederlands elftal meegeleefd. We zagen de herhaling in 30 seconden. Oftewel we zagen in 30 sec. een tegendoelpunt, rode kaarten en juichende Portugezen. Dan sta je nog even met je mond open te kijken voordat het tot je doordringt dat de Nederlanders weer naar huis mogen.
Morgen gaan we met de nachttrein naar Chengdu, nog meer naar het zuid-oosten.
Ook daar schijnen weer hele mooie dingen te zien zijn.

Voor iedereen die met vakantie gaat, veel plezier en zoals ze in Zuid Afrika zeggen, Ga geniet de dag.
Groetjes Patrick en Marike

• 27 Juni 2006 - 12:57

Ria:

eet smakelijk. als ik weer eens ga lijnen moet ik zeker naar china. kreeg jullie niet te pakken. leuk dat we alles zo kunnen volgen. geniet er maar van. gr

• 27 Juni 2006 - 13:56

An:

Wow!!! Ziet er weer indrukwekkend uit. Ben echt jaloers. Alleen dat eten idd... Hmmmm!!! Blijf van elke dag genieten!
    Kus An

Liefs!

• 27 Juni 2006 - 19:40

Ouwe Kleijne:

geweldig dat avontuur ik
    zie het bijna voorme komplimenten hoor voor
    de journalistieke kennis
    maar nu geen kapsies krijgen groeten en tot ziens

• 28 Juni 2006 - 16:21

Brenda En Mauries:

Hoi,

Wij zitten lekker te genieten in Gran canaria! Het is een mooi eiland. We zijn een rond rit over het hele eiland gaan maken met een excursie, vandaag een kamelensafari wezen doen! En we zijn al een aantal plaatsjes gaan bekijken!

Leuk dat jullie het ook naar jullie zin hebben!

Groetjes Brenda en Mauries

• 29 Juni 2006 - 20:30

Rob En Carrie Visser:

Hallo Patrick en Marike !

Wij zijn vandaag begonnen met het lezen van jullie reisverslag. Geweldig !!
    En wat een schitterende foto's.
    We gaan het vanaf nu elke dag volgen.
    Heel veel reisplezier,
    Rob en Carrie

• 29 Juni 2006 - 20:45

Wick:

Heya mooie fotos weer. Ziet er allemaal heel interessant uit. Veel plezier nog in China.

• 30 Juni 2006 - 14:40

Meike En Sander:

klinkt goed jullie reis!

In Shanghai sliepen wij in het koala youth hostel, geboekt via hostelz.com.Wel een beetje uit de stad, maar volgens mij wel zo' n beetje het goedkoopste wat er te krijgen is en het is een supermooi en nieuw hostel, heel gaaf.Het is leuk om naar M on the bund te gaan, om s' avonds op de bund te lopen en in de markt Xiang Yang kan je goed shoppen, misschien voor Marike?? De markt ligt in de french concession wijk, wat een mooie wijk is.

In Shanghai zijn we uitgeweest naar club: park 97, was heel leuk, met goede en relaxte live muziek.

Kunming vond ik zelf niet zo veel aan, heel mooi vond ik Lijiang en Yangzhou, minder toeristische steden.Als jullie willen en daarna toe gaan dan heb ik nog wel wat goede adressen.

Enjoy!

• 30 Juni 2006 - 19:33

Nini En Martin:

Hoi kanjers,

Weer prachtige foto's.
    Toen wij bij het terracotta-leger waren was het ten strengste verboden foto's te maken. Camera's werden direct opengemaakt en de filmrol werd er uitgehaald. Er waren toen nog weinig of geen digitale fotocamera's, dus de bewakers hoorden direct of er een foto was genomen en bingo!!.
    Nog veel reisplezier en tot de volgende keer.

Dikke kus Nini en Martin

• 03 Juli 2006 - 07:56

Marian Quak:

Hoi Marike en Patrick,

Sinds Ria dit webadres naar ons doorstuurde kijken we regelmatig hoe het jullie vergaat. Wat een prachtige reis maken jullie, je zou er jaloers op worden. De verslagen en de foto's geven een leuk beeld van wat jullie beleven en zien. We blijven meegenieten. Geniet er van en groeten van Kees en Marian.

• 03 Juli 2006 - 10:33

Francien:

Bij het lezen van jullie verslag komen de boeken die ik ooit van china heb gelezen meteen weer boven drijven ( MAO, klompvoeetjes, Tai-Wans en over vrouwen die in die huizen leven. Op jullie foto's zie ik eigenlijk ook steeds maar mannen. Zien jullie wel vrouwen ?

Ga geniet de reis.

Francien

• 04 Juli 2006 - 13:56

Marielle:

Ja die Portugezen kunnen wel een feestje vieren, haha!
    Mooie foto's by the way!!! Impressive!

Dikke kus en Carpe Diem!!!

• 04 Juli 2006 - 14:18

Huib V.:

Wat een mazzelkonten zijn jullie zeg....
    Heel veel plezier daar en doe de groeten aan Mao van mij !

Groet

Huib.

• 04 Juli 2006 - 19:30

Matthijs:

Hey Mariek,
    fiets es een bietjuh deuheur!!!!
    Matthijs komt namelijk in Vietnam aan. Van 26 juli t/m 17 augustus ga ik van Hanoi naar Ho Chi Mingh. Misschien dat wij elkaar aan de andere kant van de wereld weer eens kunnen spreken.
    Laat maar weten of er een mogelijkheid ligt.
    Laterzzzzzzzzzz Matthijs

• 06 Juli 2006 - 10:11

Ouweeekleijnee:

vraag me af waar je nu blijft met je verslagen ik blijf dag en nacht wachten zou je denken ,ben gek poe poe