Een cruise op zijn Chinees - Reisverslag uit Peking, China van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Een cruise op zijn Chinees - Reisverslag uit Peking, China van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Een cruise op zijn Chinees

Door: Webmaster

07 Juli 2006 | China, Peking

Ni Hao!!

We horen dat het in Nederland errug warm is, maar wij hebben hier ook niet te klagen. Toen we vanuit Xi'an naar Chengdu vertrokken gaf de thermometer 40 graden aan en het is de afgelopen dagen zelfs nog wat warmer geweest.
De reis naar Chengdu duurde 16 uur, maar omdat we een Chinese artiest van 2 jaar oud in de coupe hadden, en er diversen Chinezen langskwamen om hun klein beetje Engels te oefenen ging de reis best wel weer snel.
Chengdu is weer een grote stad, maar vanaf daar konden we naar het Giant Panda Research center!! En het was de moeite waard (zie foto's), echt mooie knuffeldieren. Ze worden daar gevoerd met kilo's bamboo, en als ze niet aan het eten zijn liggen ze languit in een boom over een tak. Best een geregeld leven.
De stad verder was aardig opgebouwd met diverse mooie parken, maar zo ziet elke grote Chineze stad eruit.
Op verschillende plaatsen werd de WK uitgezonden op groot scherm. Een tafel hiervoor kost echter 30 euro, terwijl je om de hoek voor 3,4 euro kunt eten met zijn drieen inclusief halve liters bier! Dus wij als Nederlanders (maar ook de chineessprekende Amerikaan waar we mee gegeten hadden)hebben lekker in de hostel gekeken.
We zijn ook nog een dag naar een klein plaatsje, Leshan geweest om de grootste boedha van de wereld te bewonderen, 71 meter hoog en kijkend over een grote rivier.
Vanaf Chengdu zijn we naar een andere grote, maar viezere stad gereisd, Chongquing. Dit was wel een stad waar je goed kon zien hoe het China vergaat op dit moment. Er werd overal gebouwd (dag en nacht), mega hoge gebouwen en een snelweg hoog in de lucht. Als je de ene kant op keek zag je grote shoppingmalls met hun grote lichtreclames en Tv schermen, en daar tussendoor een uitzicht op een groene hoge berg met een tempel. Draaide je je echter om dan zat je met je neus tussen de uitlaatgassen, de stinkende urine en armoedige en vieze eettentjes.De enige reden om deze stad te bezoeken is dat je vanaf hier op de boot kunt stappen en een mooie cruise kunt maken over de Yangtzi river, de langste rivier van China, 6300km. Samen met een paar mensen uit Zweden en een Zuid Afrikaanse zaten we daar tussen alle Chinese toeristen op een grote rondvaartboot. Een schitterene boot, de verf bladdert overal af en de roestplekken zijn niet te tellen.We hadden in ieder geval kunnen regelen dat we met 2 Zweedse dames (op verzoek van Patrick!!!mmm)in 1 hut konden.
Toen we vertrokken zaten we op het achterdek, was het al donker buiten, en konden we genieten van een schitterende skyline.
De volgende ochtend konden we al om 6 uur van de dag gaan genieten, want er was een excursie naar de city of Ghosts. Dus alle toeristen, en er kunnen er heel veel op 1 bootje!, werden de boot af gedirigeerd. We moesten op zoek naar onze door de microfoon schreeuwende, niet Engelssprekende gids. Buiten de mooie tempels en een super uitzicht over de rivier,werden we uiteraard ook vermoeid met Toerist shops, want Chineze toeristen love it!
In de middag gingen we dan weer met al die duwende (want ze willen allemaal als eerste in de bus) en hard sprekende mensen naar een mooie waterval.
Verder met de boot gleden we langs mooie steile cliffs en mooie uitzichten over de groene bergen. Op sommige plekken zie je borden met 175m staan. Dat geeft de plek aan tot waar het water gaat steigen als de Three Gorges dam klaar is (zie verder).
De three little gorges was een stuk wat we met een kleinere boot moesten varen. Ook hier schitterende natuur, maar die verstoord wordt door zingende en schreeuwende gidsen met hun microfoons. Als ze dan even hun mond houden dan wordt de muziek wel op volume keihard gezet.
Nu was het even tijd om naar Garderen te verlangen, waar je alleen maar de vogels hoort. Maar goed we hebben wat apen gezien, die direct op de vlucht slaan na het horen van Halloooo en het zwaaien met parapluus van de andere toeristen.
Dankzij Jack, een Chinees die al 6 jaar in Canada woont, konden we nog wat meekrijgen van wat de gids ons vertelde.
Op de laatste dag was het tijd om de Three Gorges dam te bekijken. Dit was ook een van de redenen om deze cruise te doen. De Yangtzi river wordt namelijk in 2009 afgesloten door deze dam. Dit is na de muur het grootste menselijk bouwwerk en inderdaad het was huge.
De dam is 2 km lang en 185 m hoog. Je zag het water al uit 7 gaten met een enorme kracht naar de andere kant spuiten. Als het helemaal klaar is moet het net zoveel energie leveren als 18 kerncentrales. Er zal dan een gebied onder water stromen wat net zo groot is als Singapore. Er moeten 2 miljoen mensen verhuizen. En wanneer deze dam instort door al deze kracht zullen de mensen uit de provincie Yinnan binnen 1 uur verdronken zijn. In 1975 is dit ook gebeurd in een andere provincie, 230.000 mensen overleden. Dit werd een groot staatsgeheim en dit is pas onlangs naar buiten gekomen.
Om van de ene kant naar de andere kant te komen zijn er 5 sluizen nodig, een klein bootje kan echter in 1 sluis/soort lift , de 100 meter in 40 minuten overbruggen.
Zo dit was even wat info voor de geinteresseerden. Voor ons was het in ieder geval indrukwekkend.
Uiteindelijk met alle Engels sprekende weer achter op het dek beland en van de mooie tropische avond kunnen genieten.
De volgende ochtend weer vroeg op om onze bus naar Wuhan te nemen. Dit is een stad waar wij nog nooit van gehoord hadden, maar waar dan wel weer zo'n slordige 7 1/2miljoen mensen wonen. We wilden direct doorgaan naar Shanghai, maar helaas voor deze dag geen treinkaartje dus maar een hotelletje gezocht.
Dit valt echter niet mee met al je zooi op je rug, +40 graden en allerlei Chineze hotels die buitenlanders weigeren!! En waarom?? We stonken dan wel naar de zweet, maar dat doet iedereen hier.
Moet je in Nederland proberen.
Uiteindelijk een heerlijk hotelletje gevonden die alles goed heeft gemaakt.

Vanavond gaan we dan lekker de nachttrein in, eerste klas, op weg naar Shanghai, the place to be!!!

Weetjes over China:
Chinezen zijn vaak erg vriendelijk maar helaas klopt het feit dat ze rochelen (iedereen jong/oud man/vrouw) in de winkel, op de vloer, in het restaurant en jawel in het internetcafe, oftewel overal (in Beijing kun je ervoor worden bekeurd).
Ze laten de lucht uit al hun gaten ongegeneerd de vrije loop. Ze duwen en dringen voor waar het maar kan, ook al is er genoeg plek in de bus of wat dan ook. Dit mislukt nog weleens wanneer Patrick ze in de rij voor het treinloket even terechtzet.
Ze schreeuwen, anders denken ze niet gehoord te worden. Ze zijn bang voor stilte, dan gaat de radio altijd aan.
Ze spelen ten alle tijden Karaoke. Op de boot zelfs een man in zijn eentje om 20 uur 's avonds achterop de boot, keihard en vals, wanneer wij daar lekker zitten te chillen!!
Overal waar je komt moet je betalen, en na de entree van bijvoorbeeld een tempel, moet je nog betalen om omhoog te komen. Of zoals op de boot om op het achterdek te zitten.
Don't go out without your umbrella!!! Als het regent maar ook wanneer de zon schijnt. Alle Chinese dames dragen er 1, en ze prikken in ons hoofd!
Overal toerist shops!!
Eten is super goedkoop , maar weet wat je bestelt, dan is het lekker.

Kortom wij genieten met volle teugen, ook van de Chinezen. Want als ze nou eenmaal net zo waren als wij, dan hoefden we niet naar China!!

• 07 Juli 2006 - 06:39

Marielle:

Goed gezegd..als ze hetzelfde waren geweest als wij, dan hadden jullie niet op reis gehoeven!
    Mooi verhaal weer!
    Ben benieuwd naar Shanghai!
    Geniet, dikke kus!

• 07 Juli 2006 - 13:28

Jitske:

Prachtige foto's en mooi verhaal. Vooral die foto van de panda en die van de dam. Is weer eens watanders dan de westerscheldekering. Kus

• 07 Juli 2006 - 15:32

Nini En Martin:

Hoi kanjers,

weer een prachtig verhaal.
    Hebben jullie het eten met stokjes al onder de knie. Wij aten toen met de groep aan twee grote ronde tafels met draaiplateaus. De meeste met stokjes behalve linkse mensen met een eigen meegenomen bestek??
    Reuze gezellig. Wij hebben destijds een bijzondere leuke boottocht gemaakt op het Grote kanaal, bijna 1800km lang waar met 100.000 gravers aan begonnen is in 486 voor Christus.
    Wel luitjes tot de volgende keer.
    Kus Nini en Martin

• 08 Juli 2006 - 08:13

Duncan En Ytje:

Hallo,
    Jullie beleven wel wat zeg...echt weer heel erg gaaf.
    En die panda's, dat is het echte leven hè met die hitte....
    Beetje eten, en dan maar weer lekker relaxen in de boom, lijkt me heeeeerlijk....

Goede reis verder en geniet er van...

Groetjes ons

• 08 Juli 2006 - 16:59

Oldie Litle:

wat een reis,eneen belevenis,maar dat je het toestaat dat pat op zijn zweeds gaat,dat moet je oplossen door zelf op zn chinees te gaan ,mijn oproep is wel aan gekomen goede reis have fun

• 08 Juli 2006 - 17:04

Oldie:

ik vergeet te zeggen dat defoto dscn 1378 sprekende pat is haha

• 08 Juli 2006 - 18:53

An:

Hidies,
    De foto's zijn weer helemaal geweldig! Ik denk dat jullie nooit meer wennen in ons saaie vlakke land. Voor altijd verpest!Die Chino's klinken wel wat ranzig, moek zeggen. Maar ach, die nemen jullie maar op de koop toe denk.... Hier idd tot nu toe super weer. Ik geniet VOLOP!!!
    Kus An en Er

• 09 Juli 2006 - 11:29

Yvette:

Het ziet er allemaal weer geweldig uit, k ben benieuwd hoe het in Shanghai is. Goeie reis en tot de volgende keer.

• 10 Juli 2006 - 09:55

Francien:

Ik geniet volop mee. Jammer dat ik jullie even niet kan volgen over 2 weken op Terschelling. Ik zal een plu meenemen en alvast oefenen met prikken voor als ik zelf ook nog eens door het land kan trekken.
    Veel plezier maar weer.

kus Francien

• 10 Juli 2006 - 16:07

Dirk:

hoi hoi,
    weer een prachtig verhaal zeg, en ja als je dit allemaal leest gaan alle vooroordelen wel op. En Patrick met Zweedse dames?? nou jongen daar moeten we het dan maar eens over hebben als je weer terug bent. Veel plezier in de volgende etappe. Groetjes Dirk (Fisher emergo)

• 10 Juli 2006 - 21:59

Frans En Ans V.d. D.:

Via An en Er jullie "page" gevonden. Erg mooi en zo kunnen we jullie volgen. Veel plezier en genot.

Frans en Ans

• 11 Juli 2006 - 06:27

Sylvia Van Grinsven:

Wat leuk om jullie verhalen te volgen. Toch telkens een steekje van jaloerzie......
    Veel plezier nog!!! Maak er wat moois van!!
    Ben benieuwd naar het vervolg!!
    Groetjes

• 12 Juli 2006 - 10:37

Marian Q:

Hoi,

Wat een mooi verslag weer. En die panda's, wauw! Zouden jullie ooit nog Chinees eten als je weer terug bent in Nederland?
    Veel plezier weer.
    groeten, Kees en Marian