Wat is het leven mooi!! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Wat is het leven mooi!! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Wat is het leven mooi!!

Door: Webmaster

27 Mei 2006 | Rusland, Moskou

Langzaam rijden we Siberie voorbij. Vanuit Novosibirsk veranderde de omgeving die eruitzag als de veluwe (maar dan veel uitgestrekter)in een omgeving a la Ardennen/Luxemburg. De houten huisjes die we onderweg zien lijken iets mooier en afgewerkter te zijn. Hier en daar ligt er nog een kruimel sneeuw maar dat stelt niet veel voor. En af en toe moeten we ons horloge een uur vooruit zetten vanwege het tijdsverschil, kunnen we weer eerder eten (penniewafels, cup a soep en noodles. We kwamen 's morgens vroeg aan in Irkutsk, 5185 km van Moskou. Vanwaar we direct doorgingen (met zijn 16en in een klein busje)naar Lake Baikal, Olkhon Island. Lake Baikal is het grootste en diepste meer van de wereld, 636 km lang, 70km breed en 5 km diep. In de winter vriest het wel helemaal dicht waarbij de auto's over het ijs kunnen rijden, dus je kunt wel nagaan hoe koud het dan is (mooie plek voor een alternatieve elfstedentocht). Over een hobbelweggetje reden we naar het eiland waar we weer in een klein vissersdorpje belandden. Het lijkt of je daar 100 jaar in de tijd teruggaat. Overal houten huisjes met houtkachels. Op het eiland zijn geen asfalt wegen maar zandwegen en de koeien lopen overal los rond, dus ook dwars door het dorp en over de wegen.
We sliepen in een soort appartementje bij een Russische familie en moeder Olga ( die valsspeelt tijdens dammen).

Ook hier alles van hout, de kieren zijn met glaswol dichtgemaakt. In de kamers staan verschillende houtkachels die ook zeker nodig zijn. Er is geen stromend water aanwezig, dit wordt vanuit het meer gehaald en met een waterwagen het dorp rondgebracht. Tegenover staat een ander houten hutje die fungeert als Russische banya, oftewel sauna. Heerlijk!!
Patrick wilde echter te gehaast terug naar onze kamer waarbij hij onderweg de te kleine handdoek verloor doordat hij de twee hondjes achter hem aan kreeg, ha ha.
Achterin de grote tuin, die is bezaaid met hout, staat een klein hokje die de wc voor moet stellen. Nu ging het nog wel om 's avonds naar de wc te gaan, maar je moet er niet aan denken met -40!!
Verder lopen er dan nog wat honden en een varken rond. En was er bij de poort een verwarming in de grond gemaakt om te voorkomen dat de hele boel dicht vriest/sneeuwt.
Het was er echt heerlijk om te onthaasten, en weg uit de stad.

De volgende dag gingen we met een Russische jeep en gids over het schitterende eiland. Langs vreselijk mooie cliffs met super uitzicht over het meer en het uitgestrekte landschap. Echt super!! In het bos heerlijk genoten van de vis uit het Baikal meer, en hij maakt zijn reputatie waar.
Gisteren hebben we nog mountainbikes gehuurd, gelukkig hebben we onze overtollige energie eruit kunnen fietsen. Wel hele gave moutainbike paden (wat dus gewoon autoweggetjes zijn).

Even over het weer. Dat is hier echt heel wisselvallig. In Novosibirsk hadden we al de ene dag 25 graden terwijl het de volgende dag 6 graden was. Ook hier schommelte de temp van 6 tot 25 graden. Wij hebben bij Lake Baikal in ieder geval heerlijk weer gehad, eerst wat fris, daarna in het zonnetje met korte broek gelopen.

Vanmiddag zijn we dus weer terug naar Irkutsk gehobbeld, gelukkig was het nu wat rustiger in het busje. We zitten in een klein ranzig hotelletje, maar met een schoon bed. Morgen gaan we Rusland uit, op weg naar Mongolie.

Oh ja, die wintersport naar Novosinirsk is bij ons te boeken!

• 27 Mei 2006 - 19:54

Jitske:

Zoveel mooie foto's. Als jullie ooit weer in een huis gaan wonen, hoeven jullie geen schilderijen te kopen. Kus

• 29 Mei 2006 - 06:53

Marielle:

In the middle of nowhere en toch een internetverbinding, hahaha!
    Geweldig!

Dikke kus vanuit een te koud NL!

• 01 Juni 2006 - 10:42

Sirin:

Hai Marike en Patrick,

Wat koud zeg! Dat is iets anders dan Irak!
    Liefs Sirin