Tiger leaping gorge - Reisverslag uit Peking, China van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Tiger leaping gorge - Reisverslag uit Peking, China van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Tiger leaping gorge

Door: Webmaster

28 Juli 2006 | China, Peking

Hoi iedereen!!

We waren in Kunming gebleven, de laatste grote stad die we zullen bezoeken. Op de zondag hebben we nog heerlijk door de stad gelopen en een leuke wijk gevonden met terrasjes, lekkere eet tentjes en leuke winkeltjes. Het park was deze dag bezaaid met gezinnen die in bootjes varen, aan het eten zijn enz. In het park naast ons hostel was het een drukte van belang met oudere mensen die op iedere hoek muziek aan het maken waren. Allemaal door elkaar en het meeste echt ronduit vals.
's Avonds zijn we opnieuw in een sleeprbus gestapt naar Lijiang. Alle bussen van verschillende maatscahppijen stonden op het station zo dicht bijelkaar dat we ons afvroegen hoe we hier ooit uit zouden komen. De bus was oud en smerig en helemaal volgestouwd met rotzooi. Het bagageruim was al afgeladen zodat we alle pakken met melkpoeder, onder ons bed, moesten verplaatsen om onze eigen tassen nog ergens kwijt te kunnen. Buiten stond nog veel meer rotzooi wat mee moest. De chauffeur kwam af en toe binnen kijken, met een peuk in zijn mond, om te kijken of alles nog goed ging.
In zo'n bus gaat er echt van alles mee, jong en oud, armoedig en volledig opgetutte dametjes op hoge hakken, en uiteraard een paar verdwaalde westerlingen.
Uiteindelijk gingen we dan een uur later weg dan gepland. Weer geen slapen want ook hier ging ieder 1 1/2 uur het licht aan en werd je uit bed getrommeld omdat je eventueel naar de wc kon gaan. Als we slapen willen we niet naar de wc!!!!!!

In Lijiang aangekomen hebben we een hostel gezocht wat niet heel makkelijk was omdat Lijiang ongeveer het meest toeristsche stadje is van China. De Chinezen vinden dit het meest romantische stadje. En dat is het misschien ook wel, buiten het toeristenseizoen.
Er is een heel leuk oud centrum, autovrij en met allemaal authentieke huisjes. Krap op elkaar gebouwd, met kleine grachtjes en steegjes, en uiteraard vol met souvenirs shops en restaurantjes.

We zijn de volgende dag op de bus gestapt om de Tiger leaping gorge te gaan lopen. Een hike van ruim 20 kilometer langs de Yangzi rivier.
We begonnen met twee noren, tot we de trail gevonden hadden en gingen we op ons eigen tempo. We moesten eerst een stuk klimmen tot de top op ongeveer 2500 meter. Halverwege nog wat gegeten bij een dame die eerst alleen wat water of chocolade aanbood. Maar toen we vroegen of ze wat warms te eten had wist ze toch noodles, ei en groente ergens bij elkaar te toveren. En zaten we dus op een houten bankje met achter ons een schitterend uitzicht, te genieten van een noodle soep.
De trail was op bepaalde plekken echt steil, smal en glibberig (de vorige dag had het erg geregend, en wij liepen vandaag in de zon!! mzzl).
Vanaf de smalle weggetje had je een schitterend uitzicht over de rivier, het bergmassief aan de overkant, de bergen die richting Tibet lopen en waar nog wat sneeuw op lag en de steile afgronden naast het smalle paadje. Onderweg moesten we twee watervallen passeren, ook weer langs een leuke afgrond.
Het was echt schitterend.
Om 18 uur kwamen we aan het einde van de trail bij een guesthouse aan, waar we op een terras nog konden nagenieten met een super uitzicht de kloof in. Met een biertje, en wat andere toeristen was het een heerlijke avond.
De volgende dag zijn we nog via een spectaculair smal en steil weggetjes naar de rivier gelopen waar volgens de legende de tijger het water ingesprongen is. De kloof waar we ons in bevonden was smal, maar hij was eerst nog veel smaller echter door verschillende aardbevingen kwam er steeds meer ruimte tussen.
Maar iedereen die van plan is naar zuid China te gaan, niet bang is om moe te worden, en geen hoogtevrees heeft, die raden wij echt aan om deze trail te gaan lopen!! zie foto's.
Uiteindelijk met de taxi teruggegaan naar Lijiang waar we weer midden in de mensenmassa met parapluus en gidsen met vlaggetjes terechtkwamen (zie foto).
Van daaruit zijn we naar Dali gegaan, iets minder toeristisch en ook een heel leuk authentiek centrum.
Vandaag zijn we weer met de bus naar Kunming gereisd, door de mooie bergen van zuid China. We hebben een busticket gekocht (weer een sleeperbus!!)naar Hekou waar we morgen aankomen en waar we de grens overgaan naar Vietnam.

China is voor ons heel erg mooi geweest. Er is heel veel te zien, en we hebben nog niet alles gezien, maar het is tijd voor wat anders waar we ook weer erg naar uitkijken.

Veel liefs Patrick en Marike

• 28 Juli 2006 - 08:38

Stefanie:

Wat een prachtige foto's weer! Echt super! Neem aan dat jullie de "dangerous ladder" hebben genomen? ;-) Liefs van Stefanie

• 28 Juli 2006 - 09:04

Marielle:

Wauuuuuuuuuuuw!
    Breath-taking!!!!

Kus Marielle

• 28 Juli 2006 - 09:13

Lia En Kees:

Wat geweldig om de verhalen te lezen en foto's te zien.Als mij even verveel op mijn werk (komt eigenlijk niet voor) ga ik even naar jullie site om te genieten van de ervaringen die jullie op doen.
    Veel plezier in Vietnam geniet ervan.

Liefs Kees en Lia

• 28 Juli 2006 - 10:07

ADHD:

Patrick! Ik dacht dat jij klein was maar dat vrouwtje met die baal hooi op haar rug is helemaal klein! Wat een mooie trip zeg. Ik houd niet van lopen maar dit rondje is vast echt mooi om te doen! T is weer eens iets anders dan L-B-L. :-D

• 28 Juli 2006 - 10:19

Yvette:

Na het lezen van jullie verhaal en zien van de foto's weet ik het zeker. Ik ga ook zeker deze trail lopen. Voorlopig zit ik nu nog in Rusland (perm). Een hele andere wereld, maar ook indrukkwekkend. Ik kan me voorstellen dat jullie langzaam aan uitkijken naar iets anders. Ik begin langzaam aan ook nieuwsgierig te worden naar de volgende etappe.

• 28 Juli 2006 - 10:44

Max, Merel, Michael En Mirjam:

Voor als jullie de vorige keer de 4 mmetjes niet begrepen!! Wat een mooie foto's weer en een leuk verhaal, ik zou bijna zelf zin krijgen (niet aan Mike vertellen hoor). Knuffel vanuit H'woude

• 28 Juli 2006 - 13:40

Carrie Visser:

Wat maken jullie veel mee ! Wensen jullie veel plezier in Vietnam en zullen de verhalen volgen.
    Overigens, schitterende foto's !

• 28 Juli 2006 - 17:51

Meike En Sander:

Hoi beide,
    Leuk om te lezen dat jullie de gorge ook echt heel gaaf vonden.
    Het is jammer dat we alweer thuis zijn ,en alweer aan het werk!!:-( , maar zo kunnen we onze reis nog eens rustig overdoen.
    Tip voor Halong bai: doe de trip 3 dagen, het laatste stuk is het mooist.
    Geniet ervan!
    groetjes

• 28 Juli 2006 - 18:26

Hennie En Syl:

We hebben net weer jullie prachtige foto's en verhaal bekeken, mooi hoor! Wat zal Vietnam jullie weer voor moois te bieden hebben?! Veel plezier en groetjes van Hennie en Syllie
    xxx

• 29 Juli 2006 - 12:40

Nini En Martin:

Hoi kanjers,

schitterende foto's en een leuk verhaal.

Een paar tips voor jullie tocht in Vietnam.
    In Hanoi heb je een waterpoppentheater dat een bijzonder leuke voorstelling geeft.
    Verder is het interessant om de Cu chi-tunnels te bezoeken die gebruikt werden door de Vietgong om vanuit de ondergrond de Amerikanen te bestoken.
    Een boottochtje op de Mekong rivier of de Parfum rivier is ook erg leuk.
    Veel liefs Martini

• 29 Juli 2006 - 15:42

Hans En Annemiek.:

Hoi liutjes
    Wat een prachtige fotos en weer zo,n smeujig verhaal.
    schiterd. in gedachten zie ik het zo voor me. Ik ben blij dat jullie er zo van genieten.Het is fijn om te weten dat het daar ook leker warm kan zijn,net als hier in Nederland. Temp.van zo,n 25-35 graden.
    En toch nog gefietst ook,zo,n 300km in 14dagen.
    laatste week te warm.
    we zijn van stoel naar stoel gegaan.groetjes Hans en Annemiek.

• 29 Juli 2006 - 20:54

Oldielittle:

whe have seen youre foto sessions,looks good ,and dangerous ,have fun ,and greettings from a oldman mister lord litttttleee

• 30 Juli 2006 - 13:59

Nicole:

Poeh!! wat een betoverend uitzicht. Gaaf! Blijkbaar een grote uitdaging want zelfs marike lijkt uitgeput te raken van deze actie! een unicum!