Xin chao Vietnam!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Xin chao Vietnam!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Xin chao Vietnam!!

Door: Webmaster

07 Augustus 2006 | Vietnam, Hanoi

Xin chao!!!

Jawel, het is gelukt. We zijn in Vietnam aangekomen. In Kunming hadden we de laatste plaatsen in het vliegtuig kunnen regelen, werd dan ook business class. Maar dat betekende dat we in het vliegtuig champagne kregen, dus we hebben even getoast.
's Avonds bleek dat we niet voor niets een toast uitgebracht hadden, want we hoorden dat Arnout en Marije een zoontje, Jerry, hebben gekregen!!!
Vanaf het vliegveld hebben we een lokale bus genomen naar Hanoi, waardoor we direct een indruk kregen van de omgeving. Het is hier erg groen, met overal rijstvelden. Je ziet een hoop huisjes, winkeltjes zoals in China. Maar wat hier opvalt dat er veel huizen in koloniale stijl en met mooie kleuren tussen de soms erg armoedige huisjes staan. Deze huizen zijn maximaal 2 1/2 meter breed en bijna 7 meter lang. Erg apart, maar dat schijnt met de verdeling van de grond, vlak na de Amerikaasne oorlog, te maken te hebben.
In de bus hadden we uiteraard al de eerste aansprak met de vriendelijke Vietnamezen. Twee mannen waren wel erg geinterresseerd in waar we heen gingen in Hanoi. Ze konden ons vertellen dat het hotel waar we heengingen helaas gesloten was, ha ha. Twee Australische dames die we nog in China ontmoet hadden bij de grens, hadden dit hotel juist aanbevolen vanwege de netheid enz. Dus niks gesloten. Toen we de bus uitstapten werden we direct bestormd door de mensen motorbike? Motorbike? Where you want to go. Oh that is 5 km. Maarja onze lonely planet gaf 500 meter aan.
Uiteindelijk gewoon lopend ons hotelletje gevonden wat in het oude centrum van Hanoi ligt.
Hier bestaat het verkeer voornamelijk uit motorscooters. Echt massa's mensen komen er voorbij scheuren. Als je wilt oversteken moet je dit gewoon in 1 tempo rustig doen, zodat ze je kunnen ontwijken. Het lijkt wel een computerspelletje. Ze vervoeren dan ook van alles op deze motorbikes, palmbomen, balen gras, pannen, varkens, kippen, toeristen enz.
's Avonds onze eerste baquette gescoord, en hij smaakte prima. Beter dan het zoete brood of cake uit China. En er gaan er nog velen volgen mmmm.
daarna een terras gevonden met een super uitzicht en....Volendammers. Tja die kom je overal tegen. Na een tijdje gepraat te hebben zei er eentje vol verbazing: Tjee als je zo lang weg bent mis je wel de kermis....
De volgende dag het oude centrum bekeken, wat een erg leuk en druk centrum is. Met veel oude koloniale pandjes, leuke cafeetjes en restaurantjes, en een heleboel motorbikes.
Qua hoeveelheid mensen is het hier gelukkig wel wat rustiger dan in China. En er wordt minder gerocheld om je heen!
We zouden naar Halong Bay, maar er bleek een storm of misschien een typhoon op komst dus we zijn naar Ninh Binh gegaan, iets ten zuiden van Hanoi.
Daar ook weer in een prima hotelletje beland en de eerste dag hebben we de omgeving per fiets verkend. Door Tam Coc met een toeristenbootje gevaren. Mooie omgeving ook weer met karstgebergte in de rijstvelden.
We hebben daar geen tafelkleedje gekocht!
Ze proberen je daar van alles aan te smeren zoals bijvoorbeeld wat drinken voor de roeier van het bootje. Dit wordt dan even later weer voor de helft van de prijs terug verkocht. Dus wij hebben de blikjes wel gekocht, maar meteen opengemaakt waar ze even vreemd van opkeken en moesten ze het wel opdrinken.
Onderweg nog een lift gegeven aan een paar schoolkinderen die naar huis liepen.
s'Avonds na het eten nog met 2 Duitsers een flesje Ninh Binh water leeg gedronken. Het is sterk water, maar je krijgt er geen hoofdpijn van!! En het was best gezellig.
Daarna hebben we drie dagen op een motorbike met 1 gids door de omgeving getuft. Over hele leuke kleine weggetjes zijn we door ananasvelden, rijstvelden, bergen, dorpjes, floating village, bamboevelden enz gereden. We hebben daar een heerlijke douche onder een waterval gehad. Dit was in een klein valleitje met een paar watervallen (zie foto).
We liepen hier naartoe door een dorpje waar een minority tribe woont. Deze mensen praten geen Vietnamees en hebben hun eigen traditionele kleding en gewoonten.
's Avonds hebben we in Mai Chau overnacht waar ook een minority tribe woont. We sliepen in een houten huis op palen, met de hele familie in 1 grote ruimte. Deze ruimte was aan de zijkant open dus we hadden een super uitzicht over de rijstvelden (zie foto). Hier hadden ze Mai Chau water, maar dat was toch echt bocht. En een andere Vietnamees die nuchter de trap opging, kwam een uur later loenzend naar beneden. Dit bleek wel erg sterk spul te zijn.
De volgende dag nog een lokale zondagsmarkt bezocht in Moc Chau, waar alle tribes van de omgeving samenkomen om te kopen en verkopen. Hier zag je de verschillende kledij die uit veel kleuren bestaat.
Daarna was het nog een lange maar mooie weg naar Hanoi. In Hanoi moest ook patrick zich staande houden in het drukke verkeer, maar dat ging prima. helaas bij de laatste bocht waar we samen met de gids verkeerd stonden voorgesorteerd, werden we aangehouden door de politie. De gids kreeg een bekeuring, en dat terwijl hij juist de hele tijd zo keurig had gereden!!

Nu dus weer terug in Hanoi. We hebben alsnog een tour geboekt naar Halong Bay. Hier gaan we morgen heen.
Vandaag lekker rustig aan, uitslapen, vanaf terras het Vietnamese leven bekijken en lekker eten. Mmmmmm het lijkt wel vakantie.

Veel liefs Patrick en Marike

• 07 Augustus 2006 - 10:40

Stefanie:

Super mooie foto's weer, maare, hoe zit het met die rijstvelden? Worden jullie niet besprongen door bloedzuigers??? ;-)Geniet ze maar weer en tot fax! Veel liefs van Stefanie

• 07 Augustus 2006 - 10:53

Yvette:

Inderdaad tegelijk op het net. Ben net klaar met het plaatsen van mijn foto's. Jullie foto's zien er ook weer erg mooi uit.

• 07 Augustus 2006 - 12:39

Marielle:

Ik weet niet wie van jullie 2 de foto's heeft gemaakt, maar een cariere als fotograaf zit er zeker ook nog in!!!!
    Adembenemend!!!!

Dikke kus Marielle

• 07 Augustus 2006 - 13:32

Ron:

weer erg mooie fotos, maar bij ons in oosthuizen heb je ook mooie bergen en watervallen, dus '.

• 07 Augustus 2006 - 14:32

Nin En Martin:

Hoi kanjers,
    weer mooie foto's.
    Bij het zien van al die scootertjes moest ik denken aan een stortregen in Saigon (Ho Chi Minh)waarbij de scootertjes vanwege het vele water en de grote en diepe plassen er mee stopten. De mensen stapten lachend af en gingen te voet verder. Wij reden toen met de bus door een gebied wat onder water stond en waarbij de weg niet meer zichtbaar was. Een mannetje liep voor de bus uit om er zeker van te zijn dat we nog op de weg reden. We moesten op een gegeven moment een boot voorrang verlenen die onze weg kruiste.Uiteraard stonden alle koffers in het bagageluik vol met water. Het kan er echt hard regenen en overstromingen komen veelvuldig voor.
    Veel liefs,
    Martini

• 08 Augustus 2006 - 08:51

An En Er:

WOW! Ziet er goddelijk uit daar. Ik denk dat Er en ik daar ook prima een aantal weekjes/maandjes zouden kunnen vertoeven... We zijn jaloers! Genietse!
    Dikke kus

• 09 Augustus 2006 - 19:58

Van Ca:

xin chao.Patrick en Marike
    ik heb jullie foto's gezien en ik ben blij dat jullie now in Vietnam zijn
    en ik kan jullie foto's ook mee kijken en lekker genieten van de natuur en nog.......meer.

Van Ca

• 12 Augustus 2006 - 22:35

Alto Senior Pegenio:

ik geloof dat jullie naar huis verlangen en mij derest van de reis af laten maken,of gun je mij dat niet,ik geniet heel erg van de mooie foto's en de prachtige verslagen blijf genieten ik gun ik jullie van harte de mazzle en pas op die kleine pat de wijvendief doooeei

• 13 Augustus 2006 - 08:16

Nicotien:

Hey hallo,

we hebben even gebeld met Vietnam en jullie zijn welkom hoor. Als jullie precies kunnen aangeven wanneer jullie er zullen zijn, dan blijven ze thuis, en kunnen jullie er eten en slapen.
    Groetjes Nicolette, Tien en Oscar

• 13 Augustus 2006 - 16:04

Thijs En Marieke:

Hoi,
    Eindelijk een berichtje van ons. Ik moet flink bij gaan lezen!!! Wij zijn net 3 weken op vakantie geweest. Leuk om te lezen over Vietnam. Heel herkenbaar. Mooie foto's! We gaan snel de rest lezen en bekijken.
    Liefs, Thijs en Marieke