easy Laos! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van patrickenmarike - WaarBenJij.nu easy Laos! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

easy Laos!

Door: Webmaster

19 September 2006 | Laos, Luang Prabang

Hello iedereen!!

Wat een heerlijk land Laos. We hadden van diversen al gehoord hoe mooi het hier is en hoe aardig de mensen hier zijn, en...het is allemaal waar.
Een uitdrukking vanuit de lonely planet:The Lao people think, too much work is bad for your brain. And they often feel sorry for people who think too much.
Dat maakt de meeste mensen hier een stuk relaxter dan de mensen in bijvoorbeeld Vietnam. We worden niet overal de restaurants of de winkels in getrokken. Soms moet je de mensen wakker maken wanneer je wat wilt kopen.
Maar misschien komt het ook wel door de marihuana die je hier in het noorden overal kunt kopen. Gelukkig hebben wij daar geen behoefte aan, maar it slows you down! Lucky pancake hier op de menu kaart staat er dan ook niet voor niets.

En de kinderen die hebben hier, althans zo lijkt het, hier een prima jeugd. Tenminste als ze gezond zijn en genoeg te eten hebben. Maar je ziet overal kinderen spelen, ze hangen in de hoogste boomtoppen, ze zwemmen in alle beekjes en rivieren en rennen door de rijstvelden heen.

We zijn in Pakse nog een dagje met de motor op pad geweest door de koffieplantages naar het Bolaven plateau. Onderweg zag je weer de mooie houten huizen op hoge palen. Bovenin het huis slapen ze en onder het huis leven ze, zie je de mensen zitten, hangt de was (die hangt overal)en spelen de kinderen.
Vanwege een heftige regenbui moesten we nog schuilen in een ini mini winkeltje waar ze echt van alles en nog wat verkopen onder een houten afdakje. In ieder winkeltje zie je ook minstens 1 bed waar altijd wel iemand voor apegapen ligt. En het was uiteraard prima dat we daar een tijdje zaten. Uiteindelijk toch maar twee felgekleurde plastic zakken gekocht, ze noemen dat hier poncho's en het houdt iets van de regen tegen.

's Avonds namen we de VIP bus. We waren benieuwd wat het voor een mooie bus zou zijn, maar boven verwachting was het ook een schitterende bus. Beschilderd met disney figuren, veel beenruimte, wat avondeten, een snack, wc en geen schreeuwende mensen onderweg. Patrick kon af en toe nog wat wegdommelen, maar Marike heeft heerlijk de hele nacht naar buiten gekeken.
Vientiane viel wat tegen. Het is de hoofdstad, maar er was niet echt veel te doen. We hebben het wel een beetje gehad met de tempels op dit moment dus zijn maar gewoon wat rond gaan lopen.
De volgende dag wilden we met de bus naar Lao Pako gaan, deze zou om 11.15 gaan. Echter op het busstation aangekomen bleek hij om 14 uur te gaan. Ja ja , dat vertelde een tuk tuk driver. Maar helaas hij had gelijk om 11.15 kwam er geen bus.
Dus dan maar met de Tuk Tuk, 1 1/2 uur houten r..t, en daarna met de boot naar een afgelegen eco resort gegaan. Klinkt heel wat een resort maar het was een simpel houten hutje zonder stromend water en beperkt electriciteit. We hadden daar wel een super uitzicht over de Nam Ngum rivier. We waren de enige daar, dus we hebben lekker rustig aan gedaan, beetje lezen, door de jungle lopen, bad genomen in een beek in de jungle, kakkerlak opgejaagd die over ons muskietennet liep en de muggen geprobeerd te verdrijven.
Maar daar hadden we het na 1 dag wel weer gezien en zijn we weer teruggegaan naar Vientiane, om de volgende dag de bus te nemen naar Vang Vien. Een mooie rit, na weken genoten te hebben van de mooie vlakten met alle groene rijstvelden, werd het wel weer eens tijd voor een paar bergen. Vang Vien is een klein dorpje wat zo ongeveer geadopteerd is door toeristen. Er is in het dorp weinig bijzonders buiten veel guesthouses en restaurants. Echter ondanks dat zijn de Lao mensen hier nog steeds heel relaxed en laten ze je gewoon je gang gaan zonder dat ze perse geld aan je willen verdienen.
En buiten Vang Vien is een hoop te doen. We hebben de fiets gepakt en zijn een paar grotten gaan bezoeken, althans Patrick. De fietsroute erheen was weel prachtig, maar Marike heeft het helemaal gehad met die grotten. We moesten een zaklamp meenemen, door de modder of door het water en dan zag je ....een grot. Het zal wel prima wezen met al die grotten. Wel heerlijk gezwommen in twee mooie blauwgroene lagoons die bij de grotten te vinden waren.
Onze bungalow was echt helemaal goed. simpel, maar met een super uitzicht over de rivier. Ook hier is alles weer zo mooi groen. We hoorden van een Nederlander, die hier is blijven hangen, dat de omgeving zo mooi groen is vanwege de regentijd. En in oktober is de oogst waarna de velden kortgewiekt zijn en dor en droog worden tot het begin weer van de regentijd.
De volgende dag zijn we gaan kayakken. Was een mooie omgeving, maar we waren ook op zoek naar wat actie. En helaas hebben we dat nog niet gevonden, maar het was een leuke dag. En die actie kunnen we misschien beter opzoeken in Nieuw Zeeland ofzo. Want als er hier wat misgaat is Laos niet echt het beste land om te zitten.
We kunnen in Nederland een heleboel zeggen over hoe veel we wel niet moeten betalen aan ziektekosten. Maar hier in Laos hoef je voor een heleboel niet te betalen, want dat is er gewoon niet. Als er een ernstig noodgeval is, dan word je als Westerling (als rijke stinkerd met goede verzekering) naar Thailand gebracht waar ze wel degelijke ziekenhuizen hebben. De gewone mens in lao heeft die keus vaak niet.

Gisteren zijn we met de bus al circelend door de bergen naar Luang Prabang. Wat een mooie rit door alle kleine bergdorpjes heen en met schitterende vergezichten.
Luang Prabang is een stad die op de wereld erfgoed lijst staat. Er staan veel oude koloniale huizen en het ziet er heel gezellig en knus uit.
We zijn voor het eerst met een Nederlander op stap geweest wat ook wel weer eens gezellig was.
Hier vandaan gaan we overmorgen verder naar het noorden om daarna richting de Thaise grens te gaan. Dicht bij de grens schijnt nog een mooie Gibbon Experience te zijn. Hier hadden we al over gehoord in China, dus dat moet wel tof wezen.

We wilden nog even zeggen dat we het echt super vinden dat we iedere keer weer reacties en emails krijgen van iedreen. Ook al zitten we een eind weg, het is leuk om vanuit Nederland te horen hoe het met iedereen gaat!!

Veel liefs Patrick en Marike

• 19 September 2006 - 09:22

Lija Ooms:

Hallo reizigers. Wat maken jullie een fantastische reis. Ook wij zijn in Luang Prabang geweest. Heb je 'smorgens de rij met monniken gezien?'s morgens vroeg als ze eten ophalen? Ja, dit land is ook niet te vergelijken met Nieuw Zeeland! Dat is weer heel erg westers. Zonder veel specifieke cultuur. Over twee weken vertrek ik naar China! ben benieuwd hoe het daar aan het veranderen is. Geniet maar lekker. Hoe lang blijven jullie nog weg?Lieve groetjes Lija

• 19 September 2006 - 10:05

Opaatje:

kijk ik ben van naam ver andert incggie,prachtige foto sessie en ik zag een lekker dier in bad bij de grotwoning blijf daar ik kom groeten van ons aqllen adios y bueno suertie mas recuerdos hasta siempre

• 19 September 2006 - 11:34

Martin En Nini:

Hallo luitjes,
    Wat weer een schitterend verhaal.
    Iedere keer genieten we ervan met volle teugen en zien al weer uit naar het volgende verhaal en foto's.
    Nog veel reisplezier!!!
    dikke kus Martini

• 19 September 2006 - 12:13

Jitske:

Mooie foto's weer. Ik heb nu mijn eerste verlof dag. Ik geniet ook. Liefs Jitske

• 19 September 2006 - 20:09

Duncan En Ytje:

Hallo luitjes....dit heeft niks met jullie reisverslag te maken hoor, maar ik moet het even zeggen, Patrick, je hebt in Ermelo een dubbelganger, ik wou bijna op hem afstappen en vragen of het je broer is of zo.....Maar goed, de foto's zijn weer erg exotisch en heel gaaf om te lezen dat jullie het nog erg naar de zin hebben....

Have funn.....groetjes ons

• 20 September 2006 - 11:31

Janneke:

Ook vanuit het Zuijen blijf ik het schitterend vinden om al jullie mooie ervaringen te lezen..en wat een prachtige foto's!!
    Geniet er maar met volle teugen van!!!!
    Liefs Janneke

• 21 September 2006 - 21:54

Mathon Heuts:

Via Ytje deze site geadviseerd gekregen. Ik ben wel een beetje jaloers. Zit ik hier in stoffig en warm Uruzgan en dan allemaal foto's van groen en water. Geniet van jullie reis en ik bezoek zeker nog eens de site!!
    Mathon Heuts

• 23 September 2006 - 11:00

Yvette:

Hoihoi

Ook deze keer ziet het er weer geweldig uit. Die grotten lijken mij helemaal geweldig. Ik ben nu in Lijiang. Heb inmiddels de Tiger Leaping Gorge gedaan. Mede door jullie verhalen denk ik er ook steeds meer over na om na Nepal ook nog die kant op te gaan. Ben dan toch "in de buurt". Ik kijk nu alweer uit naar jullie volgende verhaal. En inderdaad berichtjes van het thuisfront zijn altijd heel erg leuk om te ontvangen. Dus geniet ervan.

• 24 September 2006 - 20:12

Wick:

Aan het thuisfront in Oostenrijk worden de dagen alweer korter en de winter begint alweer te kriebelen. Met een beetje geluk nog maar 7 weekjes naar de gletsjer rijden. Heel veel reisplezier nog van je kleine neef.

• 25 September 2006 - 17:36

Joke En Vincent:

Hallo luitjes,

We hebben een tijd niets van ons laten horen maar volgen jullie wel hoor!!!
    Hoeveel foto's hebben jullie al gemaakt?
    Hebben jullie volgend jaar mei ??? na thuiskomst voorlopig wat te doen.
    Oh ja Patje, op het werk gaat alles goed.
    Je zal ervaren dat er in een jaar tijd veel kan veranderen maar dat zal je tzt wel ervaren.
    Voorlopig wens ik jullie nog heel veel reisplezier en tot mails.

groetjes,

Vincent