Welcome to Siam! - Reisverslag uit Pai, Thailand van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Welcome to Siam! - Reisverslag uit Pai, Thailand van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Welcome to Siam!

Door: Webmaster

29 September 2006 | Thailand, Pai

Sa-Wat-dii Ha!!

Ja het gaat snel allemaal, we zitten alweer in Thailand.
Vorige keer schreven we uit Luang Prabang. Daar zijn we nog een dag gebleven om naar een grot te gaan (was tijdsverspilling) en een mooie waterval. Daar lekker even gezwommen en van een waterval gesprongen. Dat zijn dingen die je hier gewoon even tussendoor doet. Daarna zijn we meer naar het noorden gegaan. De wegen worden richting het noorden steeds slechter, maar de omgeving steeds mooier. Steeds meer dichte jungle en groene bergen. Helaas zie je op sommige plekken ook de resultaten van de ontbossing.
In Luang Nam Tha hebben we een dag rondgefietst door de dorpjes waar allerlei verschillende tribes wonen. Zij wonen daar zo simpel maar hebben wel een grotere tuin en veel mooier uitzicht dan de meeste in Nederland.
We zijn nog even wezen kijken in het ziekenhuis, het zag er op zich mooi uit. Maar wanneer je echt een ernstig ongeluk hebt waardoor je eigenlijk naar Vientiane gevlogen zou moeten worden kun je dat het beste op woensdag of zaterdag doen, anders moet je te lang wachten op het vliegtuig.

Vanuit Luang Nam Tha wilden we naar de grens van Thailand. We hadden 2 opties. De eerste was 2 dagen met de boot voor 140 dollar p.p. De tweede was de 4WD pick up door de bergen. Dit zou 8 uur kunnen duren, maar als je pech hebt ook 2 dagen.
Dat risico hebben we maar genomen. Met 15 tot 18 man zaten we op houten planken achterin de pickup. Echt een houten r..t, en dat is niet de eerste keer, dus we beginnen daar al aardig wat eelt te vormen!Er was nog een Duitse jongen en een gids uit Laos, dus we hadden nog gezelschap waar we mee konden kletsen.
De rit was echt supergaaf, over een smalle weg, door de modder (4 wd was echt noodzakelijk). We gingen echt dwars door de jungle.
Soms moesten we even wachten omdat ze bezig zijn met deze weg en de berg afgegraven wordt.
Het is de verbindingsweg tussen China en Thailand, dus ze willen deze weg wel verbeteren.
Omdat het al 2 dagen niet geregend had duurde de rit nu slechts 9 1/2 uur, dus we hadden mazzel (het is 197 km).
Bij de grens wilden we nog een "gibbon experience" doen, maar dat is gesloten tot 2 oktober. Vandaar dat we eerder naar Thailand zijn gegaan. Maar hiervoor gaan we nog terug naar Laos volgende week (meer info over gibbon experience: zie google).
We moesten met de ferry over om in Thailand te komen. En dan zijn er overal guesthouses, restaurantjes, winkels, ATM's enz.
We hebben daar de bus genomen naar Chiang Mai. En een hotel gevonden met zwembad (8 eurie's) dus nog even al het stof van onze camel trophy af kunnen spoelen.

Chiang Mai is een grote stad en voor ons was dit weer even een culture shock. We hebben heerlijk mexicaans gegeten met patat, na weken rijst en noedels was de patat echt heerlijk!
Daarna nog een crisis met een CD met foto's, ze staan er wel op maar in een vreemd programma dus we kunnen ze vrijwel niet openen (dus Arnout, we hopen dat jij ze nog weet te redden!)
De Thai is echt iemand met de glimlach. Ook weer erg vriendelijk. Alleen het is echt waar dat je vaak niet weet met welk geslacht je te maken hebt.
Maar ook de Westerlingen die hier in Chiang Mai zijn, zijn de moeite waard. Er loopt hier van alles rond, gewone toeristen zoals wij, freaks, oudere mannen met minder oudere Thaise vrouwen of mannen, de zakenman, de met goud behangen en opgepoederde enz.
Verder wat rondgelopen, de tempels zien er hier weer wat meer bling bling uit in vergelijking met Laos. En een dorpje waar we heengereden zijn om het "echte" leven te zien van de minority people in Thailand bestaat zoals verwacht uit alleen maar toeristenwinkeltjes.
We zijn vrij snel weer doorgegaan naar Pai (ten noord-westen van Chang Mai), een klein laid back dorpje. Beland in een heerlijk bungalowtje en ons direct ingeschreven voor een 2 daagse rafting trip.
Met een erge leuke groep mensen overal vandaan hebben we het echt leuk gehad. Een paar echt leuke rappids, af en toe een paar mensen uit de boot gevlogen. Midden in de jungle overnacht in een simpel kamp, met heerlijk voedesel en een kampvuur, dus wat wil een mens nog meer.
Gisteravond de trip afgesloten met een soort bbq, waterpijp en wat bier! Dus helemaal goed!!
Vandaag ff rustig aan, ons hoofd is niet helemaal zoals het hoort (lees:houten kop), maar dat gaat vanzelf weer over.
We blijven in Thailand tot 3 oktober, dan gaan we weer voor 4 dagen naar Laos. Het klinkt wat onpraktisch, maar dat is het voordeel als je de tijd hebt. Wanneer je echt iets wilt doen, kun je weer terugkomen.

We zijn alweer bijna 5 maanden weg, we gaan over 2 weken ongeveer naar Myanmar (Birma). Daarna waarschijnlijk naar het zuiden van Thailand om even met de benen omhoog te gaan liggen en van het strand te genieten (of een duikcursus te doen). Nu zijn we ook druk bezig met te bedenken waar we daarna heengaan. Overal is het mooi dus we moeten nog keuzes maken ook!!

Veel liefs uit Thailand.
Patrick en Marike

• 29 September 2006 - 07:01

Marielle:

Heb even die gibbon experience gegooled en dat lijkt idd echt de moeite waard!
    Vanavond maar aan de knor Kip Siam trouwens ;-)
    Geniet!

X Marielle

• 29 September 2006 - 07:15

Brenda En Mauries:

Hallo,

Leuk dat ik nu ook foto's zie waar ik 3 jaar geleden ook geweest kan zijn. Ja Changmai is erg groot. Ik heb hier ook van alles gezien. Ben benieuwd naar welke plaatsen jullie nog gaan!

Groetjes!

• 29 September 2006 - 07:44

Jitske:

heeft de koning van Siam het werkelijk zo koud als in het liedje. Gaan zondag weer even naar Garderen. Kus je zus

• 29 September 2006 - 08:17

Yvette:

Gek hoor. Ik kijk op jullie site een beetje vooruit in de toekomst en bij mij kijken jullie weer terug in het verleden. Kunnen we alles dubbel beleven. De gibbons ga ik ook nog even googelen.

• 29 September 2006 - 21:22

Edwin Schreuders:

Een paar jaar geleden ook in Thailand geweest. Vanuit Chang Mai zijn we toen nog naar een dorpjemet de 'langnekken' gevlogen (voor een habbekrats). Misschien een ideetje.

Veel plezier nog !!!!

• 01 Oktober 2006 - 01:21

An:

Thailand is heerlijk, super relaxed. Zou zeker nog even met de benen hoog in het zuiden plannen gaan maken. Het is er goddelijk. Btw, als je nu gibbon eperience googled, en je klikt de nederlands weer te geven pagina's aan, krijg je als 2e hit jullie weblog. Grappig he!
    Dikke kus vanuit een nachtelijk Amsterdam-West

• 01 Oktober 2006 - 14:36

Sylvia Van Grinsven:

Nog steeds fantastisch om jullie verhalen te lezen!! Wat heeft tot nu toe het meeste indruk gemaakt?

Groetjes Sylvia

• 02 Oktober 2006 - 09:07

Stefanie En Ivar:

Passen jullie wel op voor die vieze bloedzuigers? Bleehhh, wat een vieze dingen!!! Kleine tip, altijd sigaret in de aanslag houden zodat je ze dood kunt branden...;-)

• 03 Oktober 2006 - 09:45

Syl:

Leuk, leuk, leuk!!! Weet het niet anders uit te drukken dan dit als ik hier steeds op maandag de werkweek weer begin en met jullie mee reis (in gedachten dan....) Succes met de kater.

Enjoy life!
    x, Syl

• 03 Oktober 2006 - 20:21

Nicole En Remco:

Thailand klinkt als een paradijs met wild west aspecten (4wd, drank, waterpijp)
    Sterke verhalen tijdens de BBQ...hemels dus!

Veel plezier maar weer!

Dikke knuf van ons beide.