modern meets old-fashion - Reisverslag uit Shanghai, China van patrickenmarike - WaarBenJij.nu modern meets old-fashion - Reisverslag uit Shanghai, China van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

modern meets old-fashion

Door: Webmaster

13 Juli 2006 | China, Shanghai

hallo iedereen!!

Vanuit Wuhan zijn we met de trein naar Shanghai gegaan, 24 uurtjes gezellig samen met twee smakkende en snurkende chinezen. Daar aangekomen kwam het echt met bakken uit de lucht en ook deze stad is weer megadruk. Gelukkig was het guesthouse snel gevonden, midden in de stad!!
Op loopafstand van de boulevard, de Bund genaamd, konden we genieten van een schitterend uitzicht. Aan de overkant zagen we Pudong, het handelscentrum van Shanghai met zijn mega hoge moderne gebouwen en torens. Het is hier ook weer super druk met mensen, maar er zijn hier wat meer westerlingen zodat wij wat minder aangegaapt worden.
's Avonds was alles super gaaf verlicht net zoals de winkelstraat,. Maar hier kennen ze geen mooie sterrenhemel. We hebben zelfs in 1 winkelcentrum een kleine ijsbaan ontdekt, maar ik heb Patrick er van kunnen weerhouden om zijn rondjes te gaan rijden.
Gelukkig was het weer de volgende dag wat opgeknapt zodat we in de Jinmao tower vanaf de 88e verdieping opnieuw van een super uitzicht konden genieten (zie foto).
Nadat we de hele ochtend door de shoppingmalls en de dure gebouwen hadden gelopen (mekka voor Stef!!) vonden we het tijd om de old town te gaan ontdekken. Want er zijn ook gedeelten in Shanghai die nog niet echt gemoderniseerd, en misschien nog wel veel leuker zijn om te bezoeken. In de old town zie je veel kleine winkeltjes, krappe straatjes, oma die een soort domino aan het spelen is in haar kleine en slecht verlichte woonkamertje. Tussen de rommel en het stof wordt dan ook weer van alles verkocht (zie foto).
Nou vonden we China al een land van tegenstellingen, maar in Shanghai zie je dit extra terugkomen.
De laatste dag wisten we in welke supermarkt ze bruin brood verkochten, waar de delifrance zat, en dus hebben we die dag maar 1 keer chinees gegeten!!!

Na deze weer drukke dagen besloten we direct door te reizen naar Hong Kong, of in ieder geval 1 stad vlakbij Hong Kong, omdat we langs de kust weinig weten wat we echt willen zien.
Dus dat werd weer 28 uur in de trein. Met twee aardige mannen waarvan er eentje zijn zoon als verstekeling meenam, hebben we wel gelachen. En er werd minder gesnurkt!!!
Het voordeel van lang in de trein zitten is dat je even de tijd krijgt om bij te komen. Je moet wel even stil zitten, waar we anders weinig tijd voor vrij maken. En het is leuk dat je toch weer steeds verschillende mensen ontmoet die toch ook weer contact proberen te maken.
De treinreis zelf was onbeschrijflijk mooi. Hoe omschrijf je een pallet met zoveel verschillende kleuren groen?? Opgebouwd uit rijstvelden waartussen nog wat andere landbouw ligt, of vijvers vol met waterlelies. Soms loopt er een riviertje kronkelend door de bergen heen, die uiteindelijk een meertje vormt.
Tussen de graslanden en de rijstvelden fietsen er mensen met hun strohoed op. In de dorpen heb je geen hoogbouw, maar zie je kleine stenen huisjes met hun daken soms uit dakpannen opgebouwd maar meestal bestaan ze uit golfplaten. En dan plotseling doemen er weer hoge flatgebouwen op met daarbij de lelijke industrie.
Er worden overal foto's van gemaakt, maar in het echt is het nog veel mooier!

In Guangzhou de ticket gekocht voor Hong Kong waar we nu zitten, maar daar vertellen we nog niks over!!

Nog wat over het weer. Het is hier erg warm en vochtig, maar het kan erger. Als we de China daily lezen zijn er hier en daar Typhonen onderweg en vreselijke regenbuien waardoor er weer mudslides ontstaan. Dit gebeurt allemaalin en rond de Yangtzi river, jawel waar we geweest zijn. Ook bij gedeelten aan de kust schijnt het er soms best aan toe te gaan, maar daar merken we niks van gelukkig.

En nog wat over het eten. We kunnen al heel goed met stokjes eten vinden we zelf. Maar onze mede chinezen lachen ons nog steeds weleens uit, dus het ziet er waarschijnlijk nog best komisch uit. En als we in Nederland zijn (over een hele tijd!!) hebben we vast wel weer trek in Chinees eten. Het lijkt ons heerlijk om nummer 23 en 35 te bestellen, babi pangang met bami en foe yong hai. Dit kunnen we hier namelijk nergens vinden.

De groeten vanuit Hong Kong waar we de volgende dagen gaan genieten!!

• 13 Juli 2006 - 14:40

Marielle:

Hi Globetrotters!!!

Nou die staat dan he: over een heeeeeeeeeeeeeeel lange tijd mogen jullie je stokjes kunstjes laten zien bij een nummer 23 en 35!
    Ben erg benieuwd, hahaha!

Veel plezier in HK!!!

Dikke kus Marielle

• 13 Juli 2006 - 20:28

Ans Van Der Drift:

Regen in Shanghai: volgens mij komt dat erg veel voor! Toen ik op de Bund liep kon je de overkant niet eens onderscheiden. Leuk om jullie verslag te lezen. Ik lees het nu pas voor het eerst: zette waarschijnlijk steeds een punt verkeerd in het adres.Geniet er nog van; ik blijf jullie vanaf nu volgen.
    Groetjes, Ans

• 14 Juli 2006 - 08:03

Stefanie:

Hi Dushi's,

Wat een geweldige verhalen weer! Enne Shanghai staat nu nog hoger op de verlanglijst!! :-)
    Liefs Stefanie

• 14 Juli 2006 - 19:10

Maaike En Ramon:

Hallo luitjes,

Je nicht hier.
    Wat maken jullie onderweg toch een hoop mee. Wij gaan van 13 oktober tot 8 november naar Vietnam en Cambodja. Komen we elkaar misschien nog tegen??

groetjes Maaike en Ramon

• 14 Juli 2006 - 19:43

Old Kleijne:

ik verwachte dat je met pat van af dietower ski a ik bedoel sky diving ging doen goede reis en veel geluk tot zzziiieeennnsss

• 15 Juli 2006 - 18:44

Francien:

Als jullie nu de kunst van die vader en zoon hebben afgekeken kan ik volgende keer zeker wel mee als verstekeling ?????

groetjes ( ook van Anneke want daar ben ik nu )

• 16 Juli 2006 - 11:26

Nini En Martin:

Hoi kanjers,
    Weer een prachtig verhaal.
    Als jullie in Hong Kong zijn kan ik jullie aanraden om met het treintje naar de Victoria Peak te gaan. Je hebt dan een prachtig uitzicht over de stad. Een rit in het dubbeldekstrammetje is ook erg leuk.
    Nou luitjes tot de volgende keer.

Kus Nini en Martin

• 16 Juli 2006 - 18:55

Wick:

Mooie verhalen en prachtige fotos weer. Leuk om weer te lezen. Groetjes uit Oostenrijk

• 17 Juli 2006 - 07:53

Syl:

Sambal bij?? Tja, dat chinees, kan me voorstellen dat het soms je strot uitkomt ;-) Delifrance is dan wel beter, wel zonder boter Marik? Mooie foto's hoor! Heerlijk om te lezen dat jullie je zo goed vermaken. Jullie zullen wel een enorm vrijheidgevoel hebben? Lekker hé!
    Veel plezier met jullie avontuur en dikke kus.
    xx