Sabady!! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Sabady!! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Sabady!!

Door: Webmaster

10 September 2006 | Laos, Vientiane

Sabady!!!

Ja alweer een snelle update vanuit Laos. We zitten nu in een klein stadje ergens aan de Mekong river, in zuid laos. Buiten dit stadje zijn wel wat mooie dingen te zien, maar niet als het regent. We zijn hier dus al een paar keer in de rondte gelopen en dan wordt het wel weer tijd voor een update.

Om verder te gaan waar we vorige keer waren gebleven, de Angkor tempels in Siep Reap. We zijn daar nog een dag geweest en vonden vooral het gedeelte mooi waar de jungle over de tempels heengroeit. Zo zie je hoe sterk de natuur is, en wanneer er niks tegen gedaan wordt, hoe de jungle de tempels kan verbergen onder de bomen.
Daarna naar een paar tempels geweest die wat verder weg lagen. Dit deden we meer om nog door de rijstvelden wat van de omgeving te zien. We hadden alweer genoeg tempels gezien. Als je interesse groter is kun je je daar waarschijnlijk zo een week vermaken, maar wij besloten weer verderop te gaan kijken.
Met de bus op weg naar Kratie. Op zich weer een prima bus en een goede weg. Maar we moesten in Kampong Cham overstappen op ander vervoer. Omdat er geen bus of boot meer verder ging naar Kratie besloten we maar een gedeelde taxi te nemen. We ontmoette nog een paar mensen uit de UK die wel met ons meewilden. Dus op weg naar de taxi. Maar omdat wij gingen lopen en die jongens de tuk tuk namen (500 m), zaten de mannen al achterin de taxi. Wij moesten voorin maar plaats nemen, en het was een gewone personenwagen.
Alle tassen waren in de achterbak gepropt, Patrick werd al pissig, maar we hadden weinig keus. Dus toch maar met zijn tweeen op de bijrijderstoel, bleek dat er nog iemand mee moest. Dus ook de chauffeur ging met nog iemand op 1 stoel zitten!!
Ach voor drie uurtjes, wat maakt het uit.
Of we nog een koffer op schoot wilde nemen, want er moesten nog 3 blikken zonnebloemolie in de achterbak. Die wisten we dan nog bij die gasten achterin te krijgen.

Ach uiteindelijk kwamen we in Kratie aan waar weer een prima guesthouse op ons stond te wachten.
De volgende dag met de motorbike en een bootje op zoek gegaan naar de Irradaway dolphin, een zeldzame zoetwaterdolfijn. En jawel gevonden. We gaan dit jaar nog ergens op zoek naar een plek waar we met de dolfijnen kunnen zwemmen!!
Daarna de boeddha himself in levende lijve ontmoet, althans een goede immitatie daarvan (zie foto). Verder nog bij een familie in huis geweest, de oude man was zo onder de indruk van Patrick zijn spierballen ha ha, hij liet Patrick niet meer los. We moesten zijn huis bekijken, blijven eten en wat dan nog.
Als we vandaag overal waren blijven eten waar we gevraagd werden, dan hadden we voor een week genoeg. Oftewel gastvrijheid alom.

We wilden nog naar het oosten van Cambodja gaan, maar de wegen zijn vanwege het regenseizoen vreselijk slecht en daar hebben we even geen zin in. Dus we zijn vrij snel doorgegaan naar Laos. Met een minibus moesten we eerst naar Steung Treng en daarna naar de grens. Het zou 5 uur duren, maar het duurde tot 5 uur 's avonds (vanaf half 8 's morgens). De minibus was al aardig vol gepakt toen hij ons op kwam halen, overal lag fruit en liepen er dus mieren. Bovenop het dak lag al een hoop en daar moesten onze megatassen nog bij. Twee straten verder stopten we en waren de mannen hevig aan het discussieren en om de bus aan het lopen. Ze bekeken hoe ze de twee motorbikes nog het dak opkregen. En jawel ook dat lukte. Dus volgeladen gingen we op weg. Kregen we nog een klapband, wat een enorme knal gaf en iedereen dus weer wakker maakte.
In steung Tren konden we anderhalf uur wachten op .... wat?? We namen daarna de ferry en een nieuwe minibus. Dwars door de jungle kwamen we aan bij een slagboom en een klein hutje. De douaniers moesten nog even snel hun t shirt aantrekken en deden hun werk. De stempel die ze moesten geven moest twee dollar kosten, maar na hevig tegenspurteren van een Australier werd het slechts 1 dollar.
Bij de volgende slagboom konden we na het betalen van nog een dollar ook weer zo doorlopen.
Daar werd weer van busje gewisseld en waren we dus alweer in Laos, althans ergens in de jungle. Na nog een uur door de jungle kwamen we de eerste huisjes tegen.
We zijn weer met een bootje overgestoken naar een heerlijk relaxed eilandje. Daar zou niet veel zijn buiten een paar guesthouses, mooie omgeving en goede fietsen. Oftewel, er was genoeg.
De sfeer was daar zo gemoedelijk, een soort Vlieland maar dan in Laos.
We hebben daar het eiland rondgefietst, door de rijstvelden en langs een glooiende omgeving. Iedereen zegt elkaar gedag en bij het uitdelen van een paar ballonnen werd ook het hele dorp erbij gehaald.
Er was 1 weg van 34 km die over het hele eiland liep. Onderweg zijn we 3 auto's tegengekomen, wat een heerlijkheid.

Vanmorgen weer verder gegaan. De omgeving lijkt uiteraard op die van Cambodja. Maar hier zie je weer iets mooiere auto's rondrijden (naast een heleboel niet mooie auto's) en er zijn meer stenen huizen dan in Cambodja.
Langs de weg zijn weer allemaal verkopers van de meest vreemde dingen. Dus als de bus stopt worden er stokken met varkenspoten of weet ik wat onder je neus gestopt. En dat is lekker als je nog niet ontbeten hebt.

Nu zitten we dan in Pakse waar we helemaal lek gestoken worden achter de computer, maarja. Morgen gaan we met een nachtbus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos.

Veel liefs Patrick en Marike

• 10 September 2006 - 12:48

Ria:

heb je die koe zomaar in het water laten staan? wat een prachtige foto's. gr

• 11 September 2006 - 08:08

Lija:

wat leuk om te weten waar jullie zitten, ook wij zijn in Vientiane geweest.Ik mail nog steeds met een monnik daar vandaan. Liefs lija

• 11 September 2006 - 09:01

Wick:

Haha het lijkt net of die bus achterin helemaal volgepakt zit met zakken wiet. Er zitten weer mooie foto's bij. Veel plezier nog in Laos. :)

• 11 September 2006 - 21:40

Oldman Is Back:

Ihope that you know who Iam ,we waren met vacantie in Duitsland,en ik was Ubeiden niet vergeten hoor.
    maar zo af en toe ben ik de kluts kwijt en weet ik niets te verzinnen, maar belangreiker is datjullie het naar je zin hebt en gezond weer terug komt groeten van ons allen

• 12 September 2006 - 08:06

Jitske:

Nou rust weer in de tent de kermis is om. Mooie foto's en dat zwemmen met dolfijnen maakt mij wel erg jaloers. Zeker gaan doen als jullie de kans hebben. Dikke kus. Jitske

• 13 September 2006 - 18:21

Nini En Martin:

Hoi kanjers,
    wederom een leuk bericht met prachtige foto's.
    Dat we te maken hebben met de grensovergang met Laos is duidelijk te lezen op het bord. Er staat ook dat smokkelen verboden is alsmede verdovende middelen. Lijfstraffen kunnen dan worden uitgevoerd, dus opgepast!!!!!
    De overgroeide tempels doet me denken aan Mexico en Guatamala. Daar zijn hele steden overgroeid door het oerwoud.

Groetjes,
    en veel liefs van Martini

• 14 September 2006 - 20:20

An:

Wow, ziet er wederom te gek uit! De foto's worden steeds mooier. Te gek hoor. Er had al zeer uitgebreid info verstrekt over Thailand zag ik. Kan er natuurlijk niks meer aan toe voegen. Geniet eerst nog ff van Laos, want dat ziet er ook echt super uit...
    Kus

• 24 September 2006 - 19:42

Arnout, Marije,Jerry:

Jeetje wat is het mooi daar!! Echt super mooie foto's! x

• 26 September 2006 - 14:46

Marielle:

I'm back fom Hong Kong en China, een hele mooie ervaring!
    Kan alleen de foto's bij dit bericht helaas niet vinden, jammer!

Dikke kus Marielle