outback of Africa - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van patrickenmarike - WaarBenJij.nu outback of Africa - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

outback of Africa

Door: Webmaster

12 Maart 2007 | Namibië, Windhoek

Goeiemore,
Hoegaandit met jullie??
Zo dit was het Afrikaans voor vandaag.
Hier gaat het helemaal prima, het is hier warm in Windhoek maar we hebben de 40++ ook overleefd in de woestijn dus dit zal ook wel gaan.
Nadat we de pinguins hebben bekeken zijn we verder gereden over de Cape peninsula. Uiteraard zijn we naar Kaap de goede hoop gereden, een mooie rit over een woest landschap wat de afgelopen paar honderd jaar waarschijnlijk niet veranderd is (muv de asfalt weg). Onderweg kwamen we wat baboons tegen (bobbejaan op zijn Afrikaans). En uiteindelijk stonden we op het meest zuidwestelijke puntje van Afrika, je kijkt dan echt uit over de oceaan en dat het daar kan spoken kunnen we ons goed voorstellen. Daarna zijn we teruggereden over een supergave pas langs de kust (naam vergeten , maar Lija als je wilt weten welke pas dit is dan mailen we het nog, dit is echt een must)De great ocean road is mooi in Australie, maar deze weg was echt ongelooflijk. Wat een uitzichten over de ruige en hoge cliffs, en de weg die echt bijna over het water heengaat.
Kaapstad zijn we daarna voorbijgereden en we wilden langs de kust nog een mooie board plek zoeken. Bij een leuk strand stond echter een bord: kijk op de berg naar de kleur van de vlag. Wit betekent: 2 uur geen witte haai gezien, rood: de afgelopen 2 uur haai gesignaleerd kijk uit, zwart: hij is nu ergens aanwezig. Nu hing de kleur vlag er, dat aangaf dat het zicht te slecht was om te kunnen zien of er haaien waren. Ha ha, no chance dus dat Marie daar nog gaat zwemmen, we weten nu hoe groot ze zijn met hun dubbele rij tanden.
Een paar plekken verder waar het mooi scheen te zijn waren vrijwel verlaten, dus ook daar hebben we het boarden maar overgeslagen. We zijn weer meer het binnenland ingegaan en hebben op een paar mooie plekken gekampeerd. Het landschap was inmiddels veranderd in een droge kale vlakte, met wat lage bush. Het lijkt het echte Afrika wel.
Na 2 lange dagen in de auto zijn we bij een Kalahari trails reservaat geweest. Een reservaat van een professor die alles weet over de ecologie van de Kalahari woestijn, de gedragingen van de dieren en hun habitat. Daarmee hebben we een game drive gedaan waarbij ze van alles aan ons uitlegde over de omgeving en de mooie dieren. We bleven daar ook slapen in de middle of nowhere met een prachtige sterrenhemel!!
De volgende dag zijn we het gemsbok nat.park in gereden, nu met alle kennis over hoe dat gebied in elkaar steekt.
Dit is een nog rustige wildernis zonder asfalt wegen en zonder grote toergroepen. Helemaal goed dus. We reden langzaam door het hele park naar onze camping plek en onderweg bekeken we de gemsbok, springbok, jakhals, struisvogels, mooie vogels, rode duinen en nog veel meer. s'Avonds hebben we nog een ritje gedaan met een ranger om de andere nachtdieren nog te bekijken, ook weer een hoop gezien, maar helaas geen cheetah, luipaard of leeuw.
De volgende en derde dag hadden we het geluk dat we verschillende leeuwen en giraffen konden spotten. Maar de enige activiteit van de leeuwen die we gezien hebben was het wegjagen van de jakhalzen die hun prooi wilden opeten (klinkt spectaculair, maar duur was 3 sec, maar wel mooi).
Toe we wegreden zagen we nog drie dames leeuwen vlak langs de weg liggen, machtig mooi.
Met deze mooie dagen werd het weer tijd om door hetzelfde vlakke kale landschap naar de grens te rijden. En voor een Afrikaanse grensovergang ging alles prima, geen corruptie of ander gedoe.
Uiteindelijk kwamen we bij de fish river canyon aan, de een na grootste canyon van de wereld. Mooi uitzicht! Maar daar was het warm!!! Het leek de outback wel van Australie.
We zijn meer naar het noorden gereden en uiteindelijk 100 km voor Windhoek veranderde het landschap echt. We zagen bomen en bergen, en dat is altijd goed.
Hier zijnwe in een lekker hostelletje beland en morgen gaan we (Skoen)pa en (Skoen)ma halen, gezellig!!!!

Het mooie van het reizen hier is de natuur en de wilde beesten. Het jammere is dat de interactie met de mensen niet zo makkelijk is als in Azie. Je kunt niet overal zo maar heen, de armere wijken zijn niet geheel ongevaarlijk. Gelukkig zijn we Zuid Afrika zonder gedoe door gekomen (naons "akkefietje" in Ecuador weten we dat geweld enzo iedereen kan overkomen)en uiteraard hebben de meeste mensen hier de beste bedoelingen, maar wij kunnen niet altijd onderscheiden wie dat zijn. Gelukkig is Namibie wel wat anders dus we hopen hier wat meer contact te krijgen met de lokale bevolking (en dan niet alleen de blanke)
Maar even wat cijfers.
Namibie heeft een werkeloosheid van 40%, er wonen hier bijna 2 miljoen mensen, 21% (waarschijnlijk meer) is besmet met HIV. Er is een groot inkomen van het toerisme, maar helaas gaat dat geld meestal niet naar de lokale bevolking.
De meeste mensen spreken hier hun inheemse taal of Afrikaans, verder Engels en wat Duits. Namibie was eerst een Duitse kolonie, maar na de 2e wereldoorlog namen de Zuid Afrikanen (met hunapartheid) hier de boel over tot 1990!

Wij gaan in ieder geval morgen weer verder dit mooie land bekijken samen met Bram en Ria.((skoen) pa en ma )

Veel liefs Patrick en Marike

• 12 Maart 2007 - 10:09

An:

Wat een cultuurshock in vergelijking met Azie...! Maar he, dat is het mooie van een wereldreis, toch! Afrika ziet er ook weer jaloersmakend uit. Heel veel plezier met Bram en Ria. Moet ook super zijn ze
    weer te zien.
    Kus An

• 12 Maart 2007 - 10:12

Ria:

leuk om dit te lezen en te weten dat we er morgen zelf zijn. tot straks.

• 12 Maart 2007 - 11:32

Arjen:

Zo te lezen kunnen jullie me wel een biologie-lesje geven als jullie terug zijn. Have fun!

• 12 Maart 2007 - 11:52

Arjan En Helena :

(vanuit Nieuw Zeeland)
    Hee,
    Zit er nog steeds gaaf uit allemaal. We blijven jullie zo nog lekker volgen.
    Have fun!

• 12 Maart 2007 - 13:22

Jasper:

LEKKERRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!

• 12 Maart 2007 - 14:18

Lija Ooms:

Lieve neef en nicht.
    Met zomogelijk met nog meer intresse lees ik jullie bericht. Deze week de route bekeken die wij rijden en nu zie ik inderdaad enige trefpunten. Wij rijden dus met een truck en kamperen ook. We gaan ook naar de Fish river Canyon en daarna gaan we naar de kust(Swakopmund)Het maakt ons zeer nieuwsgierig en hoewel we nog lang moeten wachten, verheug ik me er nu al op. Hoeveel foto's hebben jullie inmiddels al gemaakt? Ook gefilmd? Leuk dat jullie Bram en Ria straks treffen, of misschien al gebeurd. Doe ze maar de groeten. Ik wens jullie een goede gezamelijke reis toe. Lieve groetjes Lija en Dik.

• 12 Maart 2007 - 14:25

Marielle:

Fijn om jullie verhaal weer verder te lezen!
    Enjoy en groetjes vanuit een zonnig NL!

• 13 Maart 2007 - 12:47

Arnout En Marije:

He kanjers,

Ziet er allemaal weer goed uit! Geniet ze en doe je ouders de groeten!

x

• 13 Maart 2007 - 18:40

Sirin En Peter:

Hai Marike en Patrick,

Wat een prachtige foto's!!
    Volgende maand gaat Peter ook op reis, via VAE naar Kandahar....

Groetjes!!!

• 13 Maart 2007 - 20:39

Edwin Schreuders:

Een aanrader voor Namibië is het Etosha Park. Daar hebben wij ales gezien wat je maar kunt bedenken.

• 14 Maart 2007 - 10:32

Wil Van Bakel:

Krijg heimwee veel herken ik het is daar echt geweldigVeel groeten

• 14 Maart 2007 - 12:00

Carrie Visser:

Hoi Patrick en Marieke !

Wij volgen jullie verhalen nog steeds en blijven de foto's prachtig vinden.

Heel veel plezier in Afrika en doe de groeten aan Bram en Ria

• 18 Maart 2007 - 20:22

Chantal:

Wat een prachtige natuur! Ik besef me nu dat ik altijd een verkeerd beeld van Afrika heb gehad. Nu wil ik er zeker een keer naartoe.

Groetjes Chantal

• 20 Maart 2007 - 09:03

Ton En Carla:

Hallo wereldreizigers.
    Lang niks van ons gehoord, waren even de site kwijt. Foto's van dit prachtige land komen ons ook weer bekend voor. Geniet ze verder, Ton en Carla van de Put

• 21 Maart 2007 - 15:57

An:

Zit nog helemaal na te genieten van ons telefoontje! Was echt super je stem weer ff te horen, Marik!!! Heb het nummer ook meteen aan Syl doorgegeven, dus misschien belt ze ook nog naar de camping.
    Dikke kus, An

• 21 Maart 2007 - 23:23

Maud&Bas:

Moesten erg lachen om de goeie ochtend ervaring! Haha, wij camperen nu even niet en das toch moeilijk die matrassen verslepen. Vliegen morgen naar Kuala Lumpur voor onze eerste echte cultuurschok!

• 23 Maart 2007 - 09:38

Syl:

Morrie Marik en Patje!
    Wat top dat we weer effe live bijgebabbeld hebben, alsof je in Edam ofzo zat, hihi, maar dan met een hoop gepiep erdoor (we werden toch niet afgeluisterd??? ;-))))) Txs An voor het nummer hé!
    Tot laters, bruintjes.
    x, witte Syl

• 24 Maart 2007 - 20:28

Hannie:

Hallo wereldreizigers,Met mij gaat het " baje goed" of ik het goed schrijf weet ik niet maar jullie begrijpen mij wel.Ik geniet nog steeds van jullie fantastische reis en vooral nu jullie in Afrika zitten.Leuk dat jullie ( skoen) ouders ontmoeten.Wij hebben het nog steeds druk met het inbouwen van apparatuur in de Landrover o.a. GPS,stroomomvormers, extra brandstoftank enz.Ik schaam mij dan ook een beetje dat ik niet vaker reageer op jullie reisverslag.Misschien begrijpen jullie het een beetje.Wij hebben de reis al moeten verzetten naar September ...maar gaan doen wij in elk geval.Nu Marike en Patrick jullie weten nu dat ik geniet van jullie reisverslag.

Lieve groeten van Hannie