Finally Africa !!! - Reisverslag uit Simon's Town, Zuid-Afrika van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Finally Africa !!! - Reisverslag uit Simon's Town, Zuid-Afrika van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Finally Africa !!!

Door: Webmaster

01 Maart 2007 | Zuid-Afrika, Simon's Town

Hallo iedereen!!!

Bedankt voor de felicitaties. We hebben de verjaardag op een erge gezellige lokatie gevierd. Bij kennissen in een buitenwijk van Melbourne. Na 5 flessen wijn, een fles baileys en 5 keer happy birthday was het erg gezellig.
De volgende dag was het dan toch echt tijd om de spullen echt te pakken en ons voor te bereiden op de lange reis. Eigenlijk viel de reis wel mee. We hadden in het vliegtuig meer beenruimte dan bijvoorbeeld de 18 uur in een bus in Myanmar.
Na 28 uur kwamen we eindelijk in Kaapstad aan, we werden daar opgehaald door een taxi van het hostel prima geregeld dus.
Zelfs de bodyboards zijn veilig aangekomen.
De stad Kaapstad ziet er op eerste gezicht erg mooi uit. Grote gebouwen met wat Engelse stijl, brede wegen, schone straten en mooie waterfront met grote winkels, restaurants etc. De straat waar wij zaten daar gebeurde het wat betreft nachtleven, allerlei knusse restaurantjes en leuke barretjes (en niet slapen vanwege de herrie!).
Als je echter buiten deze facade van mooie gebouwen komt dan zie je ook de andere kant van het Zuid Afrikaanse leven.
We zijn de eerste dag de tafelberg gaan beklimmen, echter dat hebben we geprobeerd. Halverwege konden we het pad niet meer onderscheiden van de rest van de berg, en zijn we maar terug gelopen om alsnog met de cable car naar boven te gaan. Schitterend uitzicht over de stad, Tafelberg national park, de kust en robben eiland.
Dit is een uitzicht die iedere toerist waarschijnlijk ziet die in Kaapstad aankomt.
Daarna zijn we bij de waterfront gaan kijken wat er allemaal weer super luxe uitziet. Verschillende bandjes zorgden voor de gezelligheid, een paar zeeleeuwen zwemmen door de haven, niks mis mee.
De volgende dag zijn we met een gids naar een township gereden. Dit zijn de wijken waar de "kleurlingen en zwarten" naar toe werden verscheept tijdens de apartheid. Ze werden uit hun eigen wijken verdreven en moesten buiten de stad hun onderkomen zoeken. De mensen werden op kleur ingedeeld, zwart bij zwart, kleurling bij kleurling en aziaat bij aziaat.
Ondanks dat de apartheid er niet meer is, wonen deze mensen nog in deze wijken. Er is geld nodig om in betere wijken te kunnen wonen.
Hier zie je dus de andere kant, de kleine krotjes en de shags opgebouwd uit hout/spaanplaat/golfplaten. Het zag er nog wel redelijk schoon uit in de smalle straatjes en rond de huizen. We hebben wel erger gezien, maar nu kwamen we ook niet op de allerarmste plekken.
Helaas kun je hier niet zonder gids heen, dit schijnt te gevaarlijk te zijn. Terwijl als je er overdag zo rondloopt heb je niet het idee dat het er zo gevaarlijk is. Je ziet kinderen spelen, mensen rondhangen op hoeken van de straat en gehurkt voor hun huisje te wachten (35% werkeloosheid), maar het ziet er rustig uit.
We zijn bij een paar positieve "projecten" geweest zoals een schooltje, een gemeenschapskeuken en een bloemen van blikjes winkeltje.
In de township wordt geprobeerd om de huizen wat op te knappen, maar de mooiste huizen staan aan de rand van de weg, op weg naar het vliegveld. Zodat de bezoekers kunnen zien dat het nog niet zo slecht is in de townships (maar dat is dus slechts 1 rij huizen).

We wilden de volgende dag nog naar Robben eiland gaan, echter tour was gecancelled, technical problems!!
Dus dan de tentoonstelling over de apartheid maar grondig bekeken. Je kunt echt niet begrijpen wat hier allemaal gebeurde.
Nu zie je dat het straatbeeld wel veranderd is sinds het afschaffen van de apartheid. 's Avonds lopen er ook zwarte Zuid Afrikanen door de straat, dit was destijds verboden. Ook zie je blanke en zwarte zuid afrikanen door elkaar hetzelfde werk doen, in bijvoorbeeld de restaurants. Bij de waterfront kom je ook divers zwarte Zuid Afrikanen tegen die hun inkopen daar kunnen doen. Echter het overgrote deel in de restaurants, bars, winkels is nog blank (terwijl dat slechts 20% van de populatie is, buiten de toeristen).
Maar hopelijk verbeterd de sitautie zich ooit nog (alhoewel de 10% HIV geinfecteerden ook een groot probleem is, en nog groter gaat worden).

Gister zijn we wezen zwemmen met de witte haai!!! Oftewel, we gingen met een bootje de zee op, en werden daar in een kooi gelaten, om zo de great white shark van dichtbij te bekijken. En ik kan je verzekeren, hij is great white en lelijk. Hij zwemt wel gracieus met zijn grote lichaam langs je, maar hij heeft van die enge ogen en 2 rijen tanden die haaks op elkaar staan. Op het laatst kwam hij echt recht op de kooi af, met zijn bek wijd open. Patrick kom hem zo een zoen geven. Maar hij vloog tegen de achterkant van de kooi aan (Marike ook by the way)van de schrik.
Het was wel een gave ervaring, om de haaien van zo dichtbij te zien.
Op de terugweg reden we weer door het mooie landschap, met de hoge bergen, de mooie kust en uitzichten. Ook hier zie je de krotjes afgewisseld met huizen die we zelfs in de rijke buurt van Garderen niet zien staan.
Vanmorgen een autootje gehuurd, tijd om de rest te gaan verkennen. Het is weer tijd om te kamperen in de tent, maar wel met een autootje die wat minder rammelt als we de snelweg oprijden.
We zijn het schiereiland onder Kaapstad opgereden, inderdaad om daar weer naar pinguins te gaan kijken.
Ze blijven mooi. Hier zit je echt midden in een pinguin kolonie op het strand. Ze trekken zich weinig aan van de mensen en je kunt er dus ook gewoon tussen zwemmen, heel apart(he Martini?!).

Het "echte Afrika" hebben we nog niet gezien, maar we hebben wel al een indruk van het Zuid Afrika met zijn tegenstellingen.

Doegie (de taal hier is natuurlijk wel geweldig)

Patrick en Marike

• 01 Maart 2007 - 17:55

Ria:

op deze foto zie tenminste niet je oogjes,want die glommen echt.Dus een leuke verjaardag.wat leuk jan van zanen ook nog op de foto.op de foto die ik via Dirk Besseling en Martin heb gekregen staat Patrick op die deze foto neemt, dus precies van de andere kant. gr

• 01 Maart 2007 - 18:02

An:

Het valt ons mee dat er geen bruin plasje boven de kooi drijft... Te gek, maar wel scary ook denk, als er ff zon eentje op je af komt. Wat zijn jullie bruin, zeg. Heerlijk. Vandaag mn laatste dag gewerkt, ook heerlijk! Geniet van Afrika,
    kus An

• 01 Maart 2007 - 20:06

Lija Ooms:

Hallo lieve mensen.
    Alweer met extra aandacht jullie bericht gelezen.Nu niet omdat ik er geweest ben, maar omdat ik er naar toe ga. Wij vliegen ook eerst naar Kaapstad. Wat een prachtige ervaring doen jullie toch op, zo over de halve wereld te trekken. Nog gefeliciteerd met je verjaardag, wel wat laat.
    Ik hoop dat jullie nog een mooie tijd hebben en dan naar huis? Lieve groetjes Dik en Lija

• 01 Maart 2007 - 20:43

Edwin Schreuders:

Heel herkenbaar zoals Kaapstad en omgeving door jullie wordt beschreven. Vooral de tegenstellingen zijn erg groot. Wij waren er een paar jaar terug.
    Nog veel plezier.

• 02 Maart 2007 - 08:13

Bas En Maud:

Gaaaf man! Die haai, echt helemaal geweldig. Ook weer een land met veel ' wildlife' hoor ik wel en zonder al dat moeilijke betaal-gedoe van NZ. Gewoon lekker op het strand tussen ze zitten.

Nou, ik ben vandaag ook over een grens heen gegaan. Ben 134 meter naar beneden gesprongen in Queenstown. Helemaal eng maar SUPERGAAF! Zou zo weer gaan.
    Gisteren zijn we ook nog op de Shotover Jet geweest en ik ben nog gaan FLY BY WIRE'en, kijk maar op onze site www.maudenbas.waarbenjij.nu hoe dat gaat. Heel snel kan ik je verzekeren.

Morgen fietsen we weer verder en dan vliegen we 23 maart alweer naar Kuala Lumpur. 17 juni, zondag zijn we thuis om 6.35 uur, dus als jullie zin hebben om met ons een kopje koffie te pakken. Jullie zijn van harte welkom. Zie het maar als een vroege training Patrick!! HAHHAHA

Heel veel plezier nog en ook straks met jou ouders Marike.

Groet,

Bas en Maud

• 02 Maart 2007 - 09:02

`Marielle:

Merhaba globetrotters!

Zelf net terug uit Istanbul en Thessaloniki en jullie nu in een andere wereld Africa!
    Ben benieuwd naar jullie verdere avonturen!

Kus Marielle

• 06 Maart 2007 - 05:30

Klijntjes Downunder:

Smullen van de verhalen over Afrika. Zoals we jullie vertelden toen jullie hier waren, zijn wij helemaal gek van Afrika. Ga gauw het "echte" Afrika ontdekken en vertel ons jullie ervaringen!! Veel plezier!!!!!!
    Gerard,Margreet,Okki&Jette

• 09 Maart 2007 - 12:00

Nini En Martin:

Hoi kanjers,

lijkt me een hele belevenis om in zo'n kooi haaien te bekijken.
    Was het een wilde haai of een getrainde circushaai die vroeg om een aai over zijn snuit?
    Nini kan zich nog het bezoek aan het Robbeneiland herinneren vanwege de groene make up op haar gezicht door de golfslag.
    Nou luitjes tot hoors en veel plezier met Bram en Ria. XXXX Martini

• 10 Maart 2007 - 20:47

Jitske:

Zijn net terug uit het warme Oostenrijk. Lekkere vakantie gehad. Mooie foto's. Kus Ron, Aukje en Jitske