Recente geschiedenis Vietnam-Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Recente geschiedenis Vietnam-Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Recente geschiedenis Vietnam-Cambodja

Door: Webmaster

31 Augustus 2006 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo iedereen,

We zijn deze keer zonder problemen Cambodja binnengekomen over de Mekong River.
Na zoveel leuke berichten willen we voor de geinteresseerden toch even een beknopte samenvatting geven over de geschiedenis van Cambodja en Vietnam.
De mensen die hier nu namelijk wonen hebben bijna allemaal te maken gehad met deze vreselijke geschiedenis. Maar zijn zo sterk geweest om het land toch weer zodanig op te bouwen zodat wij als toerist van de vele mooie dingen kunnen genieten.

Vietnam:
Vietnam heeft een 1000 jarige oorlog gehad met de Chinezen. Hoe graag de Chinezen ook wilde, dit kleine landje kregen ze niet onder controle. In 1847 kregen ze te maken met de eerste militaire activiteiten van de Fransen, oftewel de kolinisatie.
Dit resulteerde in vele gevechten en opstanden en het heeft tot na de WO II geduurd voordat ze de onafhankelijkheid kregen, in 1954.
Na het tekenen van de Geneve akkoorden werd Vietnam thv de Ben Hai rivier verdeeld in Noord en Zuid Vietnam. Het Noorden werd geregeerd door de communistische Ho Chi Minh regering, en het zuiden door de kapitalistische regereing met steun van de Fransen, en geleid door Ngo Dinh Diem.
Deze periode wordt hier de Franse oorlog genoemd, tegen het communisme. Er zouden vrije verkiezingen komen en na deze verkiezingen zou de scheidingslijn weer verdwijnen om weer 1 Vietnam te worden. Echter de Amerikanen waren te bang voor de uitslag omdat die nog weleens in het voordeel kon zijn van de communisten, deze hadden een goede propaganda gesteund door de Chinezen.
In 1965 landde de eerste Amerikaansetroepen in Danang, zuid Vietnam, om de Fransen te ondersteunen in de strijd tegen het communisme,en hiermee de verkiezingen teniet te doen.
Ook kwamen er troepen vanuit Australie, Zuid Korea, de Filipijnen en Thailand.
De Vietcong was het National Liberation Front, oftewel de guerilla die in het zuiden tegen de Amerikanen en de zuid Vietnamezen vochten.
Zij kregen hun wapens en andere benodigdheden o.a via de Ho Chi Minh trail, die door de jungle vanuit het noorden naar het zuiden liep. De mensen die de trail lopend afgingen werden gesteund met o.a voedsel, door de minority villages.
Na de ontdekking van de trail werden er steedsmeer wapens via de jungle van Laos en Cambodja binnen gesmokkeld.
My Lai was dorp/district waar zich veel VC leden zouden begeven. Op 16 maart 1968 was de opdracht van de Amerikanen: kill en destroy de VC. Echter er werden voornamelijk vrouwen, (kleine)kinderen en ouderen gevonden. Bijna alles werd gedood en vernietigd.
Op 30 april 1975 valt Saigon en wordt zij overgenomen door de Ho Chi Minh regering. Zij krijgt dan de naam: Ho Chi Minh.
Hiermee is na vele doden, gewonden het communistische Vietnam een feit.
De Ho Chi Minh regering heeft getracht om noord en zuid te mengen, door o.a studenten uit Noord Vietnam in het zuiden te laten studeren en vice versa. En volgens de mensen die wij gesproken hebben leven ze nu als 1 volk.
Nadat Vietnam opengesteld werd voor toerisme. En weer de eerste Amerikaanse ambassadeur in Vietnam aangesteld werd ( een Vietnam veteraan), was Amerika niet meer staatsvijand nummer 1. Ook zijn de Amerikanen, en alle andere toeristen van harte welkom. Ze beseffen goed dat toerisme een belangrijke inkomstenbron is voor het land, om het land weer op te bouwen.

Cambodja:
Deze recente geschiedenis is niet veel beter.
De bevolking van Cambodja bestaat voornamelijk uit Khmer mensen. Ze waren ook een kolonie van de Fransen, maar werden tijdens de WO II ook bezet door de Japanners. In 1953 werd de onafhankelijkheid uitgeroepen.
Koning Sihanouk was toen de koning van dit koningrijk. In 1955 neemt hij afstand van de troon om meer politieke macht te krijgen, hij wint op dat moment de verkiezingen die gehouden worden.
Ze proberen neutraal te blijven in de Vietnam/Amerikaanse oorlog en weigeren alle hulp die ze op dat moment krijgen van de VS. In 1965 heeft hij het "idee" dat de VS een plot tegen hem en zijn familie heeft en laat de communistische Noord Vietnamezen toe op het territorium van Cambodja.
Onder zijn bewind heerst een vreselijke corruptie en wegens zijn soc.ec.politieke aanpak komen de linkse in opstand. Door deze interne conflicten dringen de communistische Vietnamezen steeds verder Cambodja in.
In 1970 gaat Sihanouk naar Parijs, generaal Lon Nol neemt de macht over samen met prince Sirik Marak. Zij plaatsen zich aan het hoofd met goedkeuring van de VS. Sihanouk zoekt residentie in Beijing en geeft de Cambodjaanse revolutiebeweging de naam Khmer Rouge/rode Khmer.
In 1969 zijn er veel bombardementen van de Amerikanen op communistische kampen in Cambodja. Dit om de wapen toevoer naar de Vietcong tegen te houden. Deze gebeurtenissen helpen de Khmer rouge om meer mensen te recruteren.
Er volgen vele bloedige gevechten tussen de Rode Khmer en de troepen van Lon Nol.
Uit vele dorpen worden de mensen gehaald om voor de Lon Nol regering te gaan vechten. Van diegene die dit ontvluchten komen er diversen bij de rode Khmer terecht.
In 1975 marcheert de Rode Khmer Phnom Penh binnen en worden hartelijk onthaald omdat dit misschien vrede zou brengen. Vanaf dat moment wordt het de Pol Pot regering genoemd. Alle vluchtelingen uit de dorpen die naar Phnom Penh zijn gevlucht, en de oorspronkelijke bewoners moeten de stad verlaten. Iedereen wordt gescheiden van zijn familie.
De rode Khmer zet de tijdzone op nul en voeren het Angka bewind in.
de mensen moeten in de velden werken, 12-14 uur, met een beetje rijst als voedsel. Daarnaast krijgen ze diverse bijeenkomsten waarin hen wordt verteld mee te werken aan de revolutie, en te leven volgens de wetten van Angka. Bij enige tegenstribbeling, in slaap vallen, te moe zijn om door te werken, of wat dan ook volgt executie.
Ook alle enigszins educatief onderlegde mensen (advocaten, dokters, leraren, journalisten enz) worden opgespoord en gemarteld en vermoord. Door de martelingen proberen ze nog namen te krijgen van verdere familie leden of vrienden zodat ook die vermoord worden. Daarnaast worden er ook vele leiders vermoord van de Rode Khmer, dit om alle zelf denkende mensen uit te roeien.
In de killing fields waren massagraven waar de ledematen nog uit staken. Dit bewind heeft tot 1979 geduurd. Naast de executies zijn vele overleden door honger, uitputting, malaria, dysenterie enz.
In 1979 vielen de Vietnamezen Cambodja binnen om ze te bevrijden. De Rode Khmer vluchtte richting de grens van Thailand waar ze tot 1996 hebben gevochten.
In 1991 zijn de eerste verkiezingen onder toezicht van de VN. Daarna vindt er nog een militaire coup plaats, gevechten en arrestaties van "hoge"mensen.
In 1998 overlijdt Pol Pot, leider van de rode Khmer.
In 1998 zijn de 2e vrije verkiezingen en vanaf dat moment komt er iets meer stabiliteit en opbouw van het land.
In 2002 zijn de eerste lokale verkiezingen.
In 2003 wint de communistische partij de landelijke verkiezingen en krijgt 2 andere partijen in de coalitie.
Ondertussen zijn er vele hoge Rode Khmer leiders overleden in gevechten of op natuurlijke wijze. Er lopen er nog een aantal vrij rond en er zitten er een aantal vast in de gevangenis zonder nog berecht te zijn.

In beide landen kun je genieten zonder te denken aan wat er allemaal gebeurd is. Echter wanneer je iets verder kijkt dan zie je toch iets van wat er toch achter deze mensen schuilt.
De gehandicapten in Ho Chi Minh, de DMZ zone, de Killing fields, de musea waar verschrikkelijke dingen worden laten zien enz.
Hopelijk is nu de tijd om de landen verder op te bouwen in vrede en stabiliteit. Zonder de waanzin van het geweld, de genocide en de oorlog.
Ons is het nu allemaal een stuk duidelijker geworden nu we dit met eigen ogen zien.

• 31 Augustus 2006 - 13:01

Marielle:

ja...wat mogen wij toch blij zijn met ons leven...het is maar net waar je wieg staat..

• 31 Augustus 2006 - 15:43

An:

Indrukwekkend hoor! Wist natuurlijk wel wat, maar zo gedetaileerd niet. Lees dit met op de achtergrond kermisgeluiden. Over tegenstellingen gesproken... Tot bel-se!
    X

• 31 Augustus 2006 - 15:47

An:

Ehum Gedetailleerd met 2 ll-en dan (das de pest he, dat iedereen het leest..)

• 01 September 2006 - 07:04

Yvette:

Erg indrukwekkend en interessant om naast al jullie avonturten ook wat meer over de landen te lezen.

• 01 September 2006 - 20:03

Nini En Martin:

Hoi kanjers,
    een interessant/indrukwekkend verhaal over de toestanden die zich in beide landen hebben afgespeeld. Veel wat jullie gezien hebben in Vietnam komt ons bekend voor. Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen in Cambodja.

Veel liefs Martini