Bitter-sweet - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Bitter-sweet - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Bitter-sweet

Door: Marike

30 November 2013 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Bitter sweet

Zes jaar geleden gebruikte ik dezelfde titel voor een verhaal. Al het moois weer achter ons laten (bitter) geeft een dubbel gevoel. Wetende echter dat de mooie herinneringen ons nog lang zullen achtervolgen en het feit dat we weten wat we thuis weer hebben maakt de terugreis sweet.
Het helpt wel iets dat we de laatste week in Washington gezeten hebben met koud weer, en zonder reisdoelen. Al het mooie is voor ons gevoel nu te ver weg en/of te koud. Dus misschien is het gewoon tijd om naar huis te gaan.
Washington is wel een hele leuke en mooie stad om wat tijd door te brengen. De stad en het centrum is ruim opgezet, ziet er schoon en verzorgd uit,, met grote Victoriaanse gebouwen, leuke straatjes met winkeltjes en restaurantjes.
Weinig hoogbouw dus je krijgt er niet het gevoel opgesloten te zitten in de schaduwen van de skyscrapers. Het Witte huis, de Capitol, het pentagon, de vele memorials, we hebben ze bekeken. Of te voet of vanuit de Hop on Hop off bus, gehuld in winterkleding inclusief wanten, muts en sjaal. Veel musea zijn gratis, zelfs de dierentuin is vrij toegankelijk. En het zegt zeker niet dat dit tweederangs musea zijn. Wij hebben het Air en Space museam bezocht en die krijgt een dikke negen! Ook zijn we naar de Zoo geweest, maar aangezien de meeste dieren toch uit een zuidelijkere regio komen waren er veel niet buiten te vinden.
Onze huurauto bracht ons naar de shoppingmalls om nog wat inkopen te doen. Leuk winkelen met leuke prijzen.
We hebben zelfs een oude bioscoop gevonden waar de film Planes nog draaide
Thanksgiving hebben we doorgebracht in het hotel met kalkoen en aardappelpuree. Black Friday is de shop dag van de Amerikanen. Dan kun je de beste deals krijgen voor je kerst cadeau’s. Aangezien je dan niet alleen bent (maar met nog 10 anderen per vierkante meter) hebben wij hier niet op gewacht.Toch zijn we even een shoppingmall in geweest: Wat een hoop zoekende, in de rij staande, etende mensen bij elkaar!!

Om nog terug te kijken naar de afgelopen zes maanden hebben we hier nog even wat statistieken. Deze liggen iets anders dan in onze eerste reis.
In de afgelopen zes maanden hebben we 22.000 km met de camper afgelegd.
We hebben in 2 verschillende hotels geslapen, zijn we naar 101 camping geweest (ik kan er 2-3 naast zitten…) en we gaan nog één nacht doorbrengen in een vliegtuig (of vliegveld als we pech hebben)
We hebben we ongeveer 12 lekke banden gehad (deze keer alleen van de fietsen of de kinderwagen) Is er geen sprake geweest van autopech echter heeft de ductape ons wel een paar keer geholpen om verder te kunnen…
We hebben drie landen bezocht ( drie? Ja als we Ijsland ook meetellen op de heen en terugweg)
We zijn geen één dag ziek geweest, ook geen kater gehad (ze hebben hier geen slechte rum van 75 ct zoals in Vietnam) In total hebben we minstens 999 muggenbulten gehad hieronder vallen ook de niet definieerbare bulten van niet definieerbare insecten (o.a no see’ums) Dit was erger dan de vorige keer! Maar de laatste korstjes zijn van de voeten en onderbenen afgevallen en met deze vrieskou zal het toch wel over zijn?

De Canadezen hebben we leren kennen als warme , enthousiaste, gastvrije en zeer vriendelijke mensen. Ook bij de meeste Amerikanen vind je deze eigenschappen terug echter je komt hier ook wel weer veel bijzondere mensen tegen met bijzondere eigenschappen. Gek van sport , op tv, maar zelf met de auto naar de wc rijden op de camping. Of de planten water geven met de tuinslang, al rondrijdend in je golfkarretje. Waar we een gehaast leven hadden verwacht blijkt dat je minstens drie keer zo lang in de rij staat bij de supermarket omdat de kassiere en de klant hun verhaal nog aan elkaar moeten vertellen (terwijl ze elkaar waarschijnlijk niet eens kennen). Zelf zo’n groot mogelijke camper/bus/trailer willen hebben maar erg enthousiast zijn over ons “minicampertje”. Mensen die antibacteriele gelletjes bij zich dragen of op een andere manier overbezorgd zijn om ziek te worden van bepaalde ziektekiemen (je kunt bij vele supermarkten de griepprik tussen de boodschappen door krijgen) , terwijl de hygiene in restaurants op toiletten en douches nou niet echt indrukwekkend zijn.
Maar goed waar vinden wij in Nederland nog een grote stad waarbij velen je een goededag wensen, of mensen die Good for you zeggen wanneer je vertelt dat je voor een paar maanden op reis bent. Bij welke supermarket in Nederland worden je boodschappen nog ingepakt en als je dat wilt nog naar je auto gebracht. Waar wordt er bij ons nog spontaan gezegd op straat Oh what a wonderfull family you have, they are adorable.
Have a safe trip als je de camping verlaat, en er zijn weinig campings geweest waar niemand ons uitzwaaide.
Een zak manderijnen voor de kinderen, tomaten rechtsstreeks van de boer, een wegenkaartenboek volgeschreven met tips , stickers, pennen, spontaan werd het ons toegstopt. En dan gaat het niet om de waarde van de dingen maar om de waarde van het delen, wat ons daarbij een goed gevoel gaf.
Kortom wij hebben ons erg welkom gevoeld in Canada maar ook in Amerika (zelfs bij de grens).
Jesper en Djoeke hebben ook genoten. Ze hebben geen heimwee gehad, terwijl ze wel weer graag de familie en vriendjes willen zien. Ook kijken ze er erg naar uit om weer naar school (of de peuterspeelzaal). Met kinderen op reis zijn betekent soms wat meer voorbereiding, soms wat aanpassing en soms wat minder rust. Maar het reizen krijgt ook weer een andere dimensie. Je ontmoet makkelijk andere mensen met of zonder kinderen. Onze zalm visstrip met de buren hebben we toch echt te danken aan Jesper en Djoeke waar de buurvrouw verliefd op werd. Het voordeel van deze leeftijd is dat ze nu nog het belangrijkste vinden dat wij in de buurt zijn en dat ze zich gewoon lekker kunnen uitleven in de omgeving, al is het maar met 1 schommel en 1 glijbaan. Ze weten nog niet dat kamperen in de woestijn of in het bos misschien wel niet cool is of dodelijk saai (al heb je een schitterend uitzicht).
Ze kunnen zich misschien nog wel makkelijker aanpassen dan menig volwassenen. Lange wandeltochten, het nachtleven in Las Vegas, New Orleans of San Fransisco, duiken of mountainbiken, dat komt dan wel weer.

Mensen die ons kennen weten dat we met ons enthousiasme nog wel uren kunnen vertellen. Dus het wordt tijd om af te ronden.

Het leven is goed! We gaan naar huis!
Wie weet tot het volgende verslag………… ooit!

• 30 November 2013 - 06:18

Brenda Schmitz:

Ben blij om jullie vieren weer te zien! Tot snel! Xx
    Ps en ik heb genoten van de reis verslagen!

• 30 November 2013 - 08:00

Ria:

En wij hebben genoten van jullie reisverslagen en natuurlijk niet te vergeten de 2 weken die ik mee mocht reizen in de camper. Tot morgen, xxx

• 30 November 2013 - 08:36

Lubbert En Tinie:

Wij hebben iedere keer uitgekeken naar een nieuw reis verslag,dus dat was genieten wij wensen jullie een voorspoedige reis naar Holland groet van ons Lubbert en Tinie

• 30 November 2013 - 09:27

Hannie:

Hallo lief klaverblad,Wij gaan jullie reisverslagen zeker missen....weer even wennen.Het laatste verslag geeft een goed beeld van dat gene wat jullie hebben ervaren. Ik neem nog steeds mijn petje voor jullie af......want dit doen niet veel mensen jullie na.......af gezien van het prijskaartje dat er aan hangt.Dat prijskaartje is ook heel belangrijk..........maar het belangrijkste is om als gezin zo'n reis te kunnen maken.
    Samen zo te reizen en overal weer fijne mensen te ontmoeten......en dat jullie straks herinneringen met jullie kids van deze reis op kunnen halen.
    Lieve groetjes Hannie
    WELKOM THUIS.

• 30 November 2013 - 10:17

Jitske:

heerlijke reisverhalen gelezen van jullie en nu uitkijken naar morgen. Aukje zegt even schaatsen, dan naar bed en hoe laat komen ze morgen? xx

• 30 November 2013 - 10:22

Suzanne:

Zo dus dat was hem weer! Fijn dat we stukjes mee mochten beleven zo digitaal!
    Goede reis veilig thuis!
    knuffel! x

• 30 November 2013 - 11:07

Wil Van Bakel:

Bedankt voor de lieve kaart en goede reis terug. En. Het mooiste van reizen is thuiskomen

• 30 November 2013 - 12:44

Bas En Laury:

Hey lieve mensen,
    Wat MIJ betreft hadden jullie nog wel even mogen blijven. Want wat is het toch iedere keer heerlijk gebleken om door jullie verhalen een stukje van de wereld te leren kennen zonder daar zelf nog geweest te zijn. Bedankt daarvoor!!

Het reizen zit in jullie systeem en door deze reis nu ook in het systeem van jullie kinderen :-). Ik voorspel jullie nu al dat er nog vele reizen zullen volgen, mss wel naar een van jullie kinderen over een aantal jaren want mogelijk emigreren die wel na een fantastische verre reis die ze dan maken. Gegrepen door de pracht van deze planeet, de mensen en talen. Wie weet?

Voor nu een hele goede thuisreis en Sinterklaas is nog in het land dus dat schakelt vast makkelijk over voor de kinderen :-).

Tot snel!
    Bas ( en Laury; zij heeft jullie verslagen ook gelezen )

• 01 December 2013 - 12:32

Patricia:

Wij hebben weer genoten van jullie reisverslagen. Voelde soms een beetje "erbij" zijn, geweldig! Hoop dat jullie weer veilig thuis zijn en weer kunnen wennen aan Nederland. Bedankt!! Groetjes, patricia en marcel

• 01 December 2013 - 13:33

Janneke:

Jullie zijn misschien al wel geland....
    Welkom thuis, het was weer heerlijk om al jullie reisverslagen te mogen lezen!!

Heerlijk weer verder in ons kleine kikkerland met sinterklaas ook nog in het land!

Hopelijk mag ik een volgende keer weer meegenieten van jullie mooie ervaringen!

Gr. Janneke en family!

• 01 December 2013 - 15:59

Lijaooms:

Toch wel leuk dat jullie weer huiswaarts gaan. Hoewel je misschien wel weer gauw naar de volgende mogelijkheid uitziet om weer iets te ondernemen. Nog geen 4 weken thuis of we zitten al weer te neuzen.
    In ieder geval welkom thuis. !! Ik hoop jullie gauw te treffen.
    Liefs Lija en Dik

• 02 December 2013 - 17:55

Bianca:

Welkom thuis, bedankt voor de fantastische verhalen! Heerlijk om zo mee te kunnen genieten van jullie reis. Hoop jullie snel weer een keer te zien. Liefs Bianca

• 03 December 2013 - 16:47

Yvette:

Hallo reizigers Patrick, Marike, Jesper en Djoeke,

Welkom thuis. Bedankt dat jullie je ervaringen hebben willen delen via jullie verhalen en foto's
    Ook deze keer heb ik jullie weer met veel plezier gevolgd.
    Helemaal top!
    Geniet van het weer huis-zijn.
    Tot ziens.

Groetjes Yvette (en Michael en Noura)

• 19 Februari 2014 - 09:53

Elroy En Manon:

he patrick en marike, en kids natuurlijk.

ik weet niet of jullie ons nog herinneren ( manon en elroy) wij hadden elkaar ontmoet
    op telegraph cove. Van de vishengel. wij gaan jullie nadoen :D wij gaan in mei 5 maanden naar canada.
    we vliegen op toronto en terug in oktober op vancouver. nu is mijn vraag hebben jullie nog tips voor ons? er zijn mensen in toronto die voor ons een campertje kopen dus we zijn mobiel.

groetjes manon en elroy.
    als je wilt mag je wel een mail sturen.