Het regent, oh nee dat is de beek! - Reisverslag uit Banff, Canada van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Het regent, oh nee dat is de beek! - Reisverslag uit Banff, Canada van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Het regent, oh nee dat is de beek!

Door: Marike

22 Juli 2013 | Canada, Banff

Don’t leave anything except your footprint, is een algemene uitdrukking bij National parks. Dus het zou zo maar kunnen dat we binnenkort toch aangesproken worden wanneer men achterhaald heeft waar dat spoor , wat van oost naar west trekt, van donkerbuine, witte en lichtblauwe langwerpige naar chocola smakende, vreemdsoortige kruimels vandaan komt.
Verder ging er al een chipmunk vandoor met de kindertandpasta en dat is zeker ook niet ecologisch verantwoordelijk ( maar gelukkig kan die tube niet overdwars het holletje in, dus die werd nog net gered. )Patrick had het druk, toen ondertussen een andere chipmunk door de camper heen rende

Stonden we de vorige keer nog op de prairie en keken we uit op de eerste bergen. Nu staan we aan een stromende beek, kijken we tegen een gletsjer aan en worden we omringd door rotsachtige bergen (ook wel de Rocky mountains genoemd).Eerst zijn we naar Waterton Lakes national park gereden. Dit ligt aan de grens van de VS en bestaat uit een aantal turquoise meren, rotsachtige bergen, mooie trails, canyons, beren en ander wildlife. We hebben ons daar middenin op een campsite genesteld en zijn de omgeving gaan verkennen. Dat werd eerst een ritje door het park op weg naar een mountainbike trail en een canyon. En jawel, onderweg hebben we een black bear gespot. Wij uit ons dak en die beer kuiert daar gewoon een beetje rond. Het was op veilige afstand maar Jesper en Djoeke hebben hem ook gezien. Op de terugweg kwamen we er nog twee tegen., dus die missie was geslaagd (alhoewel we nog zitten te wachten op het plaatje van de grizzly die achter ons in dat beekje vissen aan het vangen is…. Of dat je denk oef, dat was best spannend, maar hij staat mooi op de foto!)
De canyon vonden Jesper en Djoeke prachtig, een dam bouwen om aan de overkant te komen is altijd leuk. En de trail werd nu wel grotendeels op de fiets, ipv naast de fiets gedaan. Je kunt hier je energie prima kwijt. Voor het beste uitzicht hebben we nog een trail gelopen waarbij 250 hoogtemeters afgelegd werden in 1.4 km. Dat is best pittig wanneer je benen niet langer zijn dan een centimeter of 40. Maar voor een oreo koekje wordt hier alles gedaan. Het eerste wat Djoeke zei toen ze bij de top kwam was dan ook…koekje, nu?
We kunnen er meer over schrijven, maar de foto’s spreken boekdelen.
Vanaf Waterton zijn we langzaam echt de Rocky Mountains ingetrokken. De wegen waar we de afgelopen dagen over gereden hebben doen ons denken aan de mooie wegen in de alpen. Beken, cascades, ruige bergen, groene weiden, houten huizen, maar dan toch weer wat grootser allemaal dan in Europa.
Het mooie vinden we ook wel de overgangen van de verschillende staten, elke staat heeft zijn eigen kenmerken, eigenlijk zoals bij ons de landen dat hebben.
De manier van kamperen is hier t wel echt anders dan in Europa. We hebben veel op campings gestaan tussen grote campers, grote caravans die nog uitgeschoven kunnen worden aan alle kanten en grote trailers die ook nog overal een bedje uit de muur naar buiten kunnen schuiven. Waar wij achter de auto een caravan hebben hangen in Europa hebben ze hier achter de camper hun auto hangen (die ook groot is!) Of achter hun te grote auto hangt en te grote trailer waarachter dan nog een trailer hangt met een aardig bootje. Dat bootje heeft dan weer een motor die meer PK heeft dan de motor van onze camper.
Buiten de mensen die ‘s avonds genieten van een kampvuurtje zie je veel mensen ‘s avonds redelijk snel weer in die campers verdwijnen. Mogelijk dat het bij die airco, die televisie en die lounge bank wat comfortabeler is dan buiten in de anti muskietentent, met de sterrenhemel . Maar onze voorkeur ligt toch voor zolang mogelijk buiten genieten. Het afwas ritueel vind je hier ook niet. We zien niemand de afwas doen! Of ze hebben hun afwasmachine, of ze gebruiken plastic bordjes, of men eet hier gewoon niet (maar dat lijkt nos stug, ze zien er ook niet uitgehongerd uit) Nou heb je hier geen afwas ritueel nodig om aanspraak te hebben want dat heb je hier genoeg met al die vriendelijkheid. We vertellen minstens 3 keer per dag hoe de camper hier in Canada terechtgekomen is. Canadezen vragen eerst waar het kenteken vandaan komt Iedere staat heeft hier een ander kentekenplaat. Maar ook veel Nederlanders willen even weten hoe het zit. 1 Canadeze , oorspronkelijk Nederlandse dame zei tegen haar man, no that’s not a Ducth license plate, die hebben een donkerblauw kentekenplaat. Zij was dus al een tijdje weg uit Nederland.
En natuurlijk zien we hier ook wel wat kleinere afmetingen campers, maar dat zijn meestal huurcampers (vaak Nederlanders). In de national parks zijn de afmetingen zowiezo gemiddeld wat kleiner en vind je ook wel tentjes Maar we weten nog steeds niet waar ze de afwas doen….
Wij zitten ondertussen in Yoho national park en hebben we vanmiddag genoten van een uurtje varen in een Canadese kano op het Emerald lake. We zitten langs de beek, drinken nog een borreltje en gaan bedenken wat we morgen gaan doen.

• 23 Juli 2013 - 00:27

Brenda Schmitz:

Wat genieten om die verhalen te lezen! En mooi om te zien. Jullie genieten volop.
    Xxxx

• 23 Juli 2013 - 00:28

Brenda Schmitz:

Xxxx

• 23 Juli 2013 - 00:28

Lubbert En Tinie:

Wat geweldigom te zien hoe jullie genieten wat een schiterendland mooien fotosdaar genieten wij al ven

• 23 Juli 2013 - 08:06

Mirjam :

Wat een prachtige foto`s en verslag!! Enjoy!! XXX

• 23 Juli 2013 - 08:57

Antoinette:

Wat een heerlijke verhalen, door alle touren die we zelf maken al eventjes geen reactie meer geplaatst. Maarwat een heerlijke verhalen en belevenissen. Wat een rijk leven. Geniet ervan. Super hoe de kids jullie allerlei vragen stellen, daar kan geen school tegenop!!! Tot horens.

• 23 Juli 2013 - 11:20

Lija Ooms:

Lief viertal, wat een belevenissen allemaal. Die beer is ook prachtig. Soms komen ze gewoon bedelen bij een parkeerplaats. Komt waarschijnlijk doordat ze vaak wat te eten krijgen.
    Er is wel wat herkenbaar. Ik denk dat wij datzelfde stuk bij de Rocky Mountains gereden hebben..
    Wat een uitschuif campers, hè. Wat een verhaal voor die kinderen ook. Wat zou hier van blijven hangen.
    Of je gaat over tien jaar gewoon weer. Lieve groeten Lija en Dik.

• 24 Juli 2013 - 20:09

Hannie:

Hallo avonturiers,
    Ik vind het nog steeds geweldig zoals jullie reizen.....je ziet aan de gezichten van de kinderen dat zij genieten van deze reis.Zoals die twee een trial lopen naar 250 hoogte.....en dan vragen om een koekje nu.Je schrijft dat er campers zijn met een trailer erachter met een auto daarop.......hebben wij ook gezien in Europa. Je kijkt dan wel twee keer ......van zie ik dat wel goed.Eigenlijk is het geen kamperen meer als ik dat zo lees,....geen "afwasbabbel "meer aan het eind van de dag.
    Ook dat gezellig buiten zitten s'avonds met een wijntje lees ik ,zie je bijna niet meer......alles moet net zo gaan als thuis....of is dit misschien wel hun "thuis".
    Wij spraken in Marokko op de camping een Nederlands echtpaar waarvan de man geen ongestreken kleding aan deed........en ze het jaar daarop een vriezer mee wilden nemen.
    Leuk de foto's van het varen met de kano......vooral omdat jullie daar met z'n vieren opstaan.
    Nou lieve mensen je merkt wel dat ook wij van jullie reis verslag genieten.Zoeken alles op, op Google Earth
    Lieve groeten van Hannie & Gerard..

• 29 Juli 2013 - 11:59

Anneke:

Hey, de Mont Ventoux, zegt Teun... Ehhh klopt, maar dan 10 Mont Ventouxen... ;-)
    Supermooie foto's en top te lezen dat jullie het zo goed hebben..
    Dikke kus

• 29 Juli 2013 - 23:02

Bianca:

Heb even een inhaalslag gedaan met je verslagen en foto's. Ik dacht dat ik jullie vanuit Spanje wel zou blijven volgen, maar wij zijn 3 weken offline geweest, heerlijk! Wij hebben ook heel wat campers en caravans gezien, maar wat jij beschrijft is er niets bij. Grappig van die afwas, zoek je het nog wel even uit? Veel liefs van ons vieren. xxx

• 29 Juli 2013 - 23:23

Ria Ooms:

Wat een mooi foto's en verslag weer. Eindelijk even internet. Pat, goed te horen vanavond dat je haar al weer wat groeit,want dit......wat een griet is het toch, wereldkampioen gekke poses aannemen. Dikke kus...