Rocky mountains - Reisverslag uit Valemount, Canada van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Rocky mountains - Reisverslag uit Valemount, Canada van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Rocky mountains

Door: Marike

31 Juli 2013 | Canada, Valemount

Djoeke vanmorgen tijdens het autorijden: als jullie weer een beer zien, dan mag je de DVD wel even op pauze zetten....
Tsja prioriteiten moeten gesteld worden.

De afgelopen week hebben we uitgebreid genoten van alles wat de Rocky mountains te bieden heeft. We zijn begonnen in Banff. De plaats waar we 14 jaar geleden ook al even samen stonden Na 2 keer op date geweest te zijn destijds waren we daar toen toevallig op hetzelfde moment, allebei bezig met onze verslaving (skien en schaatsen). De camping hadden we al van te voren geboekt en dat was niet voor niets. Waar we eerder alle ruimte hadden zijn we hier dan toch echt in de toeristenstroom beland, vol met chinezen, Nederlanders, Duitsers en Amerikanen. Gelukkig is er in de omgeving wel genoeg ruimte om af en toe te denken dat we op avontuur zijn. Op zoek naar wildlife, het ruige leven in de bergen de idyllische meren etcetera. Banff is een leuk stadje met gekleurde houten huizen, veel toeristenwinkeltjes, restaurantjes, outdoor shopping mogelijkheden en dicht in de buurt mooie natuurschoon, bereikbaar op de mountainbike. Jesper en Djoeke werden weer achterop gezet en via de eerste mountainbike trail hebben we het dal bekeken door de bergen met hun limestone afzettingen en de beek die overal tussendoor kronkelt. De terugkeer was weer zo'n actie van verkeerd niveau mountainbike trail. Erg leuk hoor, totdat je je mountainbike een trap op moet loodsen, Jesper zijn zus hand in hand meeneemt naar boven en je ondertussen volop gepakt wordt door muskieten, die je dus niet weg kunt jagen waardoor die zich lekker op je bezwete voorhoofd nestelen. Eenmaal boven zaten we weer met onze neus op een waterval van de bow river die dwars door Banff Loopt, dat maakt het dan weer een beetje goed (behalve dan die nieuwe jeukende pukkels in je gezicht, en het ging zo goed de laatste week: minder jeukbulten erbij dan eraf) De rest van de dag dan maar keurig op de weg gebleven. Even langs het Banff spring hotel gefietst, dat is een soort kasteeltje met een subliem uitzicht door datzelfde dal. 14 jaar geleden al bekeken in de sneeuw met Ria, nu opnieuw alles bewonderd. En dan aan de overkant op een goedkoop terrasje een ijsje en koud blikje drinken halen, we blijven Hollanders....
Na nog een dag rondgefietst te hebben met best wat snelle afdalingen en Djoeke achterop (Patrick mag Jesper meenemen de berg op) brak op een vlak stuk voor het stoplicht de remkabel..... Je moet ook niet alles weten wat er kan gebeuren.
Na 4 dagen zijn we via de bow valley parkway naar Lake Louise gereden. Dit is de weg om wildlife te zien, alleen niet die dag....
Ik ga er niet bij schrijven dat Lake Louise zo druk was , want we hebben foto's kunnen maken waar geen collega vakantieganger op staat, dus dan is het net alsof wij daar met zijn viertjes stonden. Maar als je dan bij het Moraine Lake staat, snap je ook wel waarom iedereen hier even langskomt. De kleur is onwaarschijnlijk mooi turquoise met daarachter een witte gletsjer en een strakblauwe lucht. Tsja dat soort plekken moet je delen. Bij Lake Louise zijn we nog even in de gondel gestapt , de grizzly express. Geen grizzly, wel weer een schitterend uitzicht over lake Louise en de omgeving.
Helaas hadden we nog geen slaapplaats. Lake Louise stond vol en alles in de omgeving ook. Uiteindelijk zijn we weer in Yoho beland, op het parkeerterrein van de camping. Ach het uitzicht bleef hetzelfde en we waren niet de enigen.
En dan kom je op de icefieldsparkway. Dat is een weg waar je bijna last krijgt van je nek, je moet continu van links naar rechts draaien wil je geen schitterende gletsjer, ruige bergtop, mooi meer, canyon, bergschaap etcetera.
Bij de Athabasca Glacier zijn we in een explorer bus gestapt (een soort truck/bus) om de gletsjer op te gaan. Jesper had deze bus in Banff al op een plaatje zien staan en dat leek hem wel wat. Hij vond het prachtig. Wij ook, maar dan die gletsjer en Djoeke vond het koud (maar die bus was ook wel cool) .
Daar zaten we bij een gezellige familie in de bus die 2 km terug een camping plekje hadden weten te bemachtigen. Daar zijn we maar bij gaan staan, midden in het bos, tussen de bomen uitkijkend op de gletsjer. Geen elektriciteit, een paar kraantjes hier en daar en geen flus toilet. Het leek wel kamperen, maar dan met een lekkerder bedje. 's Avonds zaten we met zijn allen bij het kampvuur te luisteren naar verhalen van een ranger, onder het genot van warme chocomelk, een soort kaneelbroodjes aan een stok en marshmallows die net gekaramelliseerd zijn aan het randje... Je kan het weleens goed hebben!
De volgende morgen zijn we doorgereden naar Jasper, een klein wintersportstadje ook weer omringd door mooi natuurschoon. De camping had nog wel plek op de parkinglot. Oke de plek is niet mooi, het uitzicht wel en het is best gezellig, je spreekt de buren daar wat makkelijker dan wanneer er nog een rij bomen of een groot grasveld tussen de campers in staan. Hier hebben we dan de eerste souvenirs gekocht, 2 't shirts met Jasper erop, toch leuk..
Een must see, het lake Maligne , viel wat tegen, maar als je tijdens je tochtje 2 keer een beer tegenkomt die aan de bosrand rustig bosbessen aan het eten is , kan de dag niet meer stuk. Nu hadden Jesper en Djoeke ook echt de tijd om dit mooie tafereel te bekijken.
Kortom het was weer een mooie week!
"Gelukkig" na 8 weken nog een Edammer getroffen, tsja die kom je ook overal tegen.

Vanmorgen zijn we het Jasper national park uitgereden en zijn we in British Columbia beland. We hebben er weer een bonusuurtje bijgekregen (waarom bestaat niet iedere dag uit 25 uur, echt handig)
We staan weer op een camping met wat meer faciliteiten dan wat je vindt in het national park (laundry, moet af en toe, een speeltuintje, internet). De Rocky mountains zijn dus alweer verlaten, maar we kijken er nog tegenaan. Het stadje waar we nu inzitten, we hadden er nog nooit van gehoord, is wat uitgestorven. Maar als we de borden moeten geloven en de mensen (o.a een vrouw die sinds '58 in Canada woont en nog Nederlands spreekt met een Engels en Gronings accent, heel apart) die we vanmiddag spraken, dan is dit een wintersport mekka in de winter. Ze gaan er veel op uit met de helikopter.
Misschien toch dit plaatsje om even te onthouden...

We hopen dat in Nederland de vakanties en mooie zomerdagen ook allemaal goed gaan. Hier stoten we elkaar af en toe aan, mooi he, wat een mazzelaars zijn we toch.

• 31 Juli 2013 - 09:19

Jitske:

Gewedlig verhaal en schitterende foto's. Dikke kussen. Oh ja wie kwamen jullie nou tegen?

• 31 Juli 2013 - 12:54

Lija Ooms:

Wat een heerlijk verslag weer. Ik geniet dubbel doordat ik de route kan volgen. We langs dezelfde weg gereden. Veel meer zijn er ook niet. Ook bij die gletsjer omhoog gegaan. Erg leuk omdat zo te horen.
    Alleen wij hebben niet zulke drukke campings gehad. Ik moet nakijken wanneer wij daar zijn geweest. Nog heek veel reisplezier. Lieve groeten Lija en Dik.

• 31 Juli 2013 - 13:49

Riaooms:

Wat weer een mooi verslag en prachtige foto's. Ik kan me voorstellen dat Jesper die bus prachtig vindt.is het alweer zo lang geleden dat we samen in Banff waren?gr en dikke kus

• 31 Juli 2013 - 17:32

Brenda Schmitz:

Hey luidjes,

Wat een mooi verslag weer. Echt een geweldig verhaal. Echt genieten om te lezen. En echt mooie foto's!

Kus van ons viertjes

• 31 Juli 2013 - 18:41

Nelleke:

Fantastisch om te lezen dat jullie zo genieten van de mooie natuur en leuk om te zien dat de kids er ook van genieten! En natuurlijk er fijn dat ik mee kan genieten ;)

• 05 Augustus 2013 - 14:36

HENK EN Rita:

Genoten van jullie verslag krijg er zelf ook zin in om al dat moois te gaan bekijken, we zijn zelf nog nooit in America geweest. Ben benieuwd naar wat jullie nog meer meemaken. Was het niet eng met die beer?
    Groetjes
    Henk en Rita