We've seen the whales!! - Reisverslag uit Saint-Jérôme, Canada van patrickenmarike - WaarBenJij.nu We've seen the whales!! - Reisverslag uit Saint-Jérôme, Canada van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

We've seen the whales!!

Door: Marike

18 Juni 2013 | Canada, Saint-Jérôme

Bij het kampvuur zitten we te mijmeren over afgelopen week. Dat het hier nonstop kan regenen voor 24 uur dat zetten we niet op de foto, daar praten we ook niet over. Dan zijn we dat over een paar maanden allang weer vergeten. Dat je hier enorme muggenbulten in de nek kan krijgen die bij Jesper en Djoeke tot aardige korsten ontwikkelde , waardoor ik dacht, de waterpokken op herhaling maar dan op het hoofd en in de nek?? Die staan ook niet op de foto.
Wel dat we in Shediac getrakteerd werden op een mooie stranddag, en laat dat nou net de badplaats van de omgeving in New Brunswick zijn. Shediac is de kreefthoofdstad van Canada, helaas lusten we geen kreeft. Maar Jesper en Djoeke waren wel onder de indruk van die beesten. We zouden langs de kust naar een national park, maar besloten 's morgens toch linksaf te gaan, heerlijk dat dat kan....
Van Shediac zijn we toen naar Fredericton gereden. Daar kon je mooi de stad in fietsen vanaf de camping, mooi langs de rivier. Echter dat was tijdens die 24 uur nonstop regenbui. We zijn daar wel bij collega vakantievierders op bezoek geweest. Een Nederlands gezin die hun scania vrachtwagen hadden omgebouwd, inclusief keuken, douchecel, auto achterin etcetera. Zag er ook wel mooi uit. Zij hadden ook 2 kleine kinderen bij zich dus Jesper en Djoeke vermaakten zich daar ook even.
Van Fredericton (waar de fietsen dus gewoon achterop de camper bleven) zijn we noordelijk via een mooie waterval naar een camping gereden ergens aan de rand van het bos. We stonden daar eerst alleen maar werden later vergezeld van nog een paar Canadezen, woonachtig op Vancouver island. Dus er zijn wat tips en tools doorgegeven, waar we beren kunnen zien, waar we op zoek moeten naar Walvissen en andere mooie dingen. Emailadres er bij, you never know.
Nu werd het dan toch tijd om richting de walvissen te gaan. Op Nova Scotia hadden we besloten nog niet op een whale cruise te gaan omdat het nog vroeg in het seizoen is. Van een collega had ik gehoord dat in Tadoussac, provincie Quebec, de walvissen soms al vanaf de kant te zien zijn. In Riviere du loup stapten we op de ferry. Daar kwamen we een stel Amerikanen tegen in de leeftijd van nog net geen opa en oma, maar er wel aan toe. Djoeke op schoot, hele verhalen , en dat Amerikanen toch echt te hard werken met hun maximaal 2 weken vakantie per jaar. Tsja.
Opeens, jawel, een aantal beluga's, oftewel witte walvissen. Kijk het begin was er.
In Tadoussac aangekomen kwamen we op een camping, bovenop de berg, met een uitzicht dat moet je meemaken. We konden nog net tussen de festivalgangers plaatsnemen, dat weekend was er namelijk een festival, wat me nog het meest deed denken aan Oerol maar dan met Franse chansons. Terrasjes, overal opbouw van muziekpodia, drukte en een gemoedelijke, gezellige sfeer. Oftewel, al zouden we geen walvissen meer zien, het was al de moeite waard.
Wij gingen de volgende dag dan toch echt met een boot de oceaan op, en de gedachte ach er zullen wel een paar beluga's in de verte gezien worden en verder niets. Maar nee hoor, we were lucky, toch wel enige fin whales en minke whales gespot. En dat zijn toch wel eureka momenten.
Nou zijn we met onze Nederlandse camper al een aardige bezienswaardigheid, maar als je met twee fietsen, kinderzitjes gevuld met kids col du Tadoussac oprijdt kijken ze echt hun ogen uit. Tsja je moet wat voor zo'n mooi uitzicht.
's Avonds nog een camping vol met Franssprekende, wijn drinkende, en jolige mensen.... Tadoussac is leuk.
Van Tadoussac zijn we over een schitterende kustweg, met klimmetjes en afdalingen tot 17%,dus ook weer met hele mooie uitzichten, naar Quebec gereden.
Opnieuw hebben we een uitstapje gedaan naar een mooie waterval en een schitterende gorge. Bij Quebec belandde we aan de andere kant van de rivier zodat we de volgende dag mooi op de fiets naar het pontje konden rijden om daarna de stad te verkennen. Daar kwamen we al snel een Marche vieux tegen. Dat kan alleen maar goeds betekenen. Was inderdaad een leuke markt, beetje Frans tintje met borenkaasjes, lekkere broodjes, gerechten van het boerenland. (geen vieux..) Ook de binnenstad van Quebec is vieux (oud dus) en erg gezellig. Met leuke straatjes, knusse cafeetjes en restaurantjes, grappige winkeltjes. Niet echt Noord Amerikaans dus. Helaas was het weer een nonstop regendag, dus dat cafeetje was verder leuk, maar die fietstocht terug de berg op minder aangenaam. Echt in het zonnetje een aanrader.
Vandaag zijn we over de snelweg langs Montreal gereden, deze stad slaan we over.
Nu gaat er nog maar weer een blok hout op het vuur en gaan we bedenken wat we morgen gaan doen, sprookjes bos, zwemparadijs of een natuurpark. Wat een overpeinzingen voor de avond...
En tip van de week, ga niet je haar kleuren op een camping waarvan je niet goed weet hoe de douche werkt, de verf je wondjes van de muggenbulten op je achterhoofd intrekt en je halverwege het uitspoelen de verf en shampoo uit je ogen moet houden terwijl je moet bekijken hoe je de douche wat warmer kan zetten (wat dus mislukte) Maar goed, we gaan er vanuit dat de grijze haren wegblijven voor de aankomende maanden, dus dit was een actie zonder herhaling (en ook daar zin geen foto's van)

• 18 Juni 2013 - 06:52

Brenda Schmitz:

Hey luitjes,

Het ziet er weer super uit! Mooi verhaal weer en nu al veel gezien! Jesper en djoeke vermaken zich ook heel goed. zo te horen. Jammer dat er soms non stop regen is! Ik verheug me nu al weer op het volgende verhaal!
    Dikke knuffel aan de kids.
    Xxxx

• 18 Juni 2013 - 08:06

Ria:

weer een leuk reisverslag. Dat dat verven niet goed gelukt is kon ik gister op skype niks van zien en ze kennen je toch niet, dus wat maakt het uit. lekker genieten. veel plezier en tot snel.xxx

• 18 Juni 2013 - 10:00

Lija Ooms:

Wat een heerlijk verhaal schrijf je weer. Heel leuk om te schrijven waar je het eigenlijk niet over wilt hebben.
    Geweldig hè die walvissen. Nu nog met de staart omhoog. Vlak bij de kust is het daar vaak te ondiep voor.
    Gisteren waren Bram en Ria hier, om hout te halen. Was gezellig.Ria heeft me ook het filmpje op facebook laten zien. Geweldig hoor dat Engels van die twee
    Ik ben haast een beetje jaloers op je, ik zie je ook echt alles doen, ook het verven van je haar onder de douche.
    Vroeger was dat onze wens ook om met de kinderen weg te trekken. Die waren toen al leerplichtig en dan is het iets moeilijker. Toen hebben we het niet gedaan. Lieve groeten Lija en Dik.

• 18 Juni 2013 - 10:04

Esther:

Hallo allemaal,Wat superleuk om jullie reis zo een beetje mee te maken,we verheugen ons op elk nieuw verslag("hebben Jesper en djoeke alweer een nieuw verhaaltje.. "vraagt Noah dan...)
    en ook op de mooie foto's.Jammer van het weer maar ach,nog heel wat maanden te gaan,wordt vast beter!We missen jullie hier wel hoor,wat is het rustig in huis!!!
    Geniet ervan,dan genieten wij van jullie verslagen en foto's!
    Dikke knuffel voor Jesper(gave fiets hoor!!)en Djoeke(zooo schattig met Apie!)en tot een andere keer.

groetjes Stef,Esther,Ramon,Niels en Noah.

• 18 Juni 2013 - 19:26

Lubbert En Tinie:

Wat leuk om wat te horen wij zien dat jullie erg genietenmaar wij ook van het reis verslag en de mooie foto,s het is wel een mooi land zo te zien

Geniet er nog van nu wij zeggenmaar tot de volgende keer

Groetenuit een warm ermelo

Lubbert en tinie

• 18 Juni 2013 - 22:11

Bianca:

Heerlijk verhaal weer! En na regen komt zonneschijn. Kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal. xxx Bianca

• 20 Juni 2013 - 11:58

Martin En Nien:

Jullie hebben dan de walvisen gespot, wij doen dat met de nieuwe haring.
    Veel plezier verder vanuit een warm en klef Edam.

Liefs Nien en Martin

• 20 Juni 2013 - 13:19

Bassie:

Hey Jongens,
    wat een heerlijk verhaal weer. Deed me erg aan mijn fietsavonturen denken in Nieuw-Zeeland.
    Heeeel veeeul regen en muggen.

Marike,
    ik neem aan dat je Patrick toch wel dat stukje 17% stijging hebt laten fietsen h`e? Hij mag weten hoe dat voelt (zonder bagage voorruit), hahaha.

Ik ben gisteren naar mijn nieuwe auto wezen kijken die in Hollanda is aangekomen. Nog 18 nachtjes slapen en dan mag ik erin rijden.

Geniet van alles en elkaar en tot het volgende verhaal.

Liefs ,
    bassie

• 21 Juni 2013 - 20:51

Francien:

hoi luitjes,

zo te lezen vermaken jullie je prima. Fijn.
    werden jullie ook zo moe van turen naar walvissen tot je ze ziet en al die keren dat je denkt dat je ze ziet ?
    als je ze dan echt ziet is het toch vreselijk prachtig die oerbeesten he ?
    ik hoop dat je lekker weer krijgt en nog veel stoere foto's kunt maken en geniet.

trouwens , Dayenne is geslaagd voor haar MBO pedagogisch medewerker niveau 3, goed he. ze gaat nu nog een jaar niveau 4 proberen.

liefs sien

• 25 Juni 2013 - 09:55

Roely:

Wat hebben jullie al mooie dingen gezien zeg!
    Het lijkt me heerlijk daar.
    Wat een verschil met hier in het dorp, daar gebeurt nu niet zo veel.
    Maak terwijl je daar bent nog maar een mooi boek met herinneringen voor later.
    Heel veel plezier
    groetjes Roely en natuurlijk ook van Jos.