Bye bye Canada!! - Reisverslag uit Victoria, Canada van patrickenmarike - WaarBenJij.nu Bye bye Canada!! - Reisverslag uit Victoria, Canada van patrickenmarike - WaarBenJij.nu

Bye bye Canada!!

Door: Marike

02 September 2013 | Canada, Victoria

De oversteek is nu echt gemaakt! Waar we in Nova Scotia aan de mistige oostkust stonden te kijken naar de vuurtoren, was het hier aan de westkust eenzelfde beeld. Grappig om ook hier bij de vuurtoren te staan omhuld door flarden mist, rotsen en opspattend water.

Verder is hier sprake van een luxe probleem. Ik (Marike) kan geen zalm meer zien. In de afgelopen 12 dagen hebben we ongeveer 9 keer zalm gegeten. De grote zalm van Jesper moest op, de andere zalm die we meegekregen hadden, en ondertussen hadden we nieuwe Amerikaanse buren die verse zalm, gemarineerd en klaargemaakt op de bbq, aanboden. En dan kun je dat moeilijk afslaan volgens Patrick. Aldus zalm door de pasta, op tortilla’s, door de salade en gewoon gegrild van de bbq. Voorlopig even niet meer!

We vroegen ons af waarom iedereen zo enthousiast is over Vancouver island. Tenslotte hebben we al zoveel moois gezien, dan kan zo’n eiland dat toch niet allemaal overtreffen. In het het vorige verslag hebben we onze eerste indruk natuurlijk al proberen te delen, maar dat was nog maar een klein gedeelte van het eiland. Nu hebben we de rest gezien en het is inderdaad een heel bijzonder en schitterend eiland. Op een relatief klein oppervlak (500km bij 100 km) vind je alles, van regenwoud tot gletsjer, van zandstrand tot ruige cliffs. We zijnvanaf Telegraph cove weer naar het zuiden gereden en kwamen ook weer op een mooie plek aan, aan het water, weer kijkend naar de bergachtige kust van British Colombia. Je kon de gletsjers vanaf de camping zien, terwijl je met veel geluk ook nog orka’s langs zou kunnen zien zwemmen, wij deze keer dan niet. De hottub aan de waterkant was daarbij ook wel een aardige bijkomstigheid.
Van daaruit zijn we naar Mount Washington gereden, het skigebied van Vancouver Island. Ik vroeg me af of we nu weer met de lift naar boven moesten gaan. Maar het uitzicht wat we daarboven hadden was overweldigend. Natuurlijk was het in Lake Louise en Banff erg mooi, de bergen en de kristalblauwe meren waren schitterend. Maar nu keken we uit over de bergen en gletsjers, zag je de kustlijnen lopen van het eiland en van het vaste land van British Columbia, waartussen dan weer allemaal kleine eilandjes liggen. En aan de andere kant zagen we het groene van het regenwoud, waarachter de oceaan. Heel bijzonder om dat in 1 draai van 360 graden te zien.
Daarna reden we verder en ‘s avonds zaten we weer op een camping aan het strand. Wat een contrasten.
Tijdens de oversteek naar de westkust zijn we via Cathedral Cove (regenwoud en oude grote bomen) en Port Alberni gereden. Een stoomtreinrit voor Jesper en we konden weer verder.
Ucluelet was de volgende bestemming. Een aardig toeristisch dorpje vol met festivalgangers, de camingstond aan een festival terrein dus we hadden gezellige muziek op de achtergrond. De eerste nacht stonden we in een beetje donker hoekje aan de rand. ‘s Nachts warden we wakker van een sort gejank. Eerst dachten we allebei aan krolsche katten. Maar aangezien we meer beren dan katten gezien hebben leek ons dit toch onwaarschijnlijk. Daarna hoorden we luider gejank, gegrom, en een geluid alsof er iemand gegrepen werd (geen mens). Ik had me al omgedraaid totdat Patrick me aanstootte en we een beer zagen lopen tussen de campers door. Waarna we daarna nog een dier zagen lopen die meer weg had van een wolf. De volgende dag hoorden we dat er inderdaad een wolf en een beer gespot waren op de camping. Oke, dat betekent geen nachtelijk toiletbezoek meer…..
Bij Ucluelet hebben we nog een korte trail gelopen waarbij je enerzijds langs/door regenwoud loopt en anderszijds langs de cliffs met uitzicht op rotsachtige eilandjes en jawel walvissen. De mist was gelukkig opgetrokken dus de uitzichten konden weer op de foto.
Van daaruit zijn we naar Tofino gereden. Een must see volgens velen. En inderdaad de weg erheen gaat langs mooie zandstranden met mooie surfgolven. Daar hebben we dan ook op onze bodyboards gelegen die sinds 2007 (Australie) keurig ingepakt zaten. Zelfs de wetsuits passen nog… Jesper en Djoeke zijn ook in een wetsuit gehesen,en Jesper vindt dat bodyboarden dan ook wel weer erg leuk. Djoeke hebben we nog maar niet losgelaten op zo’n plank.
Helaas werkte het weer verder niet heel erg mee. Dat regenwoud is er natuurlijk niet voor niets, Regen!! De plek was weer mooi, een leuk en gezellig dorp, mooie camping, maar er was enige teleurstelling dat we weinig in het water hebben gelegen. Langer daar blijven was ook geen optie want alles is daar verder gewoon volgeboekt.
Uiteindelijk zijn we na drie dagen in een heerlijk verwarmd golfslagbad beland in Nanaimo. Gelukkig is het inmiddels mooi weer geworden.
Ondertussen zijn we in Victoria aangekomen. We staan nu op een RV park bij een haventje. We kijken uit op bijzondere woonboten en naar de lichten van downtown Victoria aan de overkant. Via een mooie wandelroute langs het water kun je bekijken wat er allemaal gebeurdtdaar in die haven van Victoria. De watervliegtuigen komen hier weer af en aan, er gaan verschillende grappige watertaxi’s die je onder andere vanaf onze camping naar downtown vervoeren. Er ligt een gigantisch cruiseschip in de haven en verder zie je boten in allerlei vormen en maten voor het zeilen, de walvistochten, het kanoen, “piratenschepen”, voor rondvaarten etcetera. Genoeg te zien. En wanneer er dan ook nog een harbourfestival aan de gang is met muziek en straattheater dan is het voor ons weer helemaal compleet. Door verschillende Victoriaanse gebouwen en een Nederlands carillion krijg je hier een beetje een Europees gevoel bij, een stad met sfeer!
Vandaag hebben we ook nog de stad bekeken met fiets. Even een foto gemaakt op Mile zero point. Het begin of het einde van de Transcanadian highway die door heel Canada loopt.

Nu is het tijd om de boel op orde te brengen. Alle melkprodukten, groenten, fruit, vlees etcetera moeten opgemaakt worden of weggegooid. De camper moet er weer schoon uitzien, er mogen geen kluiten aarde aanzitten. Dan zijn we klaar om de VS binnen te gaan. Over 2 dagen nemen we de ferry naar Seattle.
We zitten nu op de helft van onze trip. Canada is een geweldig mooi en afwisselend land om doorheen te reizen. Overal voel je je erg welkom. De mensen zijn gastvrij , behulpzaam en gezellig. We hebben heel veel mensen gesproken, met hun verschillende achtergronden, waar ze vandaan komen, hoe ze leven / wonen en wat hen bezighoudt. Maar wat hebben we vaak gehoord: OH welcome in Canada. Wow good for you (als ze hoorden hoe lang we blijven). Have a safe travel. Nice to meet you, nice talking to you.
We kijken nu ook uit naar wat we allemaal nog gaan zien. Ook hebben we de laatste paar weken een aantal keer de vraag gehad: And, do you stay?? Maar nee, wij trekken verder.

Eerst zullen we (opa) Hans en (oma) Annemiek ophalen in Seattle, waarna we (oma) Ria in Portland opwachten. Djoeke en Jesper kijken er erg naar uit, om ze te zien en te knuffelen, wij uiteraard ook. Dat wordt lekker knus met zijn allen in de camper( wel met een extra tentje en huurauto).

Eerst nog even genieten van deze mooie avond. Op de achtergrond horen we gitaar en zang, Jesper en Djoeke op bed , wij nog een drankje. Het leven is goed hier!

• 03 September 2013 - 00:19

Ria Ooms:

Mooi verslag weer, ik mis alleen de foto's.nog een week en dan kan ik heerlijk meegenieten van al dat moois en jullie weer even in de armen sluiten. Fijne avond nog en neem een borrel op mijn verjaardag. Dikke kus

• 03 September 2013 - 00:22

Ria Ooms:

Ik was dus even te vroeg met mijn reactie. De foto's zijn nu ook binnen, heel leuk.

• 03 September 2013 - 00:30

Ria Ooms:

Watten foto's van die twee in die wetsuites, prachtig

• 03 September 2013 - 02:44

Anneke:

Goed verhaal weer, fantastische foto's!!!
    We hebben jullie wel gemist hoor de afgelopen dagen in Edam. Kermis zonder Marik is toch niet een echte kermis...
    XX

• 03 September 2013 - 07:28

Suzanne:

wat een heerlijk verhaal!
    ik wil ook!
    Geniet!!!
    xxx

• 03 September 2013 - 07:54

Brenda Schmit:

Hey lieverds,
    Wat een geweldig verhaal weer om te lezen. Veel plezierin amerika en ik kijk uit naar het volgende verhaal.

Xxxx

• 03 September 2013 - 07:54

Jitske:

Prachtig verhaal en mooie foto's. Jullie hebben niets gemist het afgelopen weekend alleen wij jullie wel. Veel plezier met de oma's en opa.

• 03 September 2013 - 09:47

Lija Ooms:

Lieve mensen, opnieuw veel herkenningspunten. heel leuk jullie even op Skype gezien te hebben, terwijl we bij je moeder op verjaardagsvisite waren.
    Ik krijg echt weer zin om op reis te gaan. 12 okto. naar Kenia, kamperen. Wat een mooie foto's.
    Bedankt voor het verhaal. Lieve groeten Lija

• 03 September 2013 - 15:16

Hannie :

Hallo lieve mensen,
    Wat heb ik weer genoten van jullie reis verhaal en nog meer van de foto's.
    Vooral van de kinderen in hun wet-suites....helemaal te gek. Dat Canada zo mooi is zie en lees ik door je enorm leuke reis verhalen en foto's. Wat de kinderen betreft die zien op zo'n jonge leeftijd meer dan een ander in z'n hele leven.Ik had tot nu toe geen idee dat Canada zo mooi is.
    Leuk dat Ria en Patrick z'n ouders naar jullie toe komen.....dat wordt natuurlijk heerlijk "knuffelen".
    Jullie kinderen hebben ouders die alle tijd onderweg "maken" om ze van deze reis te laten genieten en zelfs te leren.Vergeet ik jullie bijna te feliciteren met Ria haar verjaardag....64 wat gaat de tijd snel.
    Geniet maar lekker zo met jullie gezin en tot schrijfs.Lieve groeten Hannie

• 03 September 2013 - 16:19

Syl:

zucht, mooi, lekker om te lezen, goeie foto's, enge beren op je pad (naar de wc, brrrr), zeker geen stress te bekennen, op naar nieuw land, nieuwe belevenissen, yessss!, veel plezier, kermis was nix an Marik (....;-)), vooral zondag autopetten 12 uur, waar was je nouwww?, geniet maar doe wel voorzichtig he, dikke kussen, voor allemaal, ik ga effe verder met een stomvervelend klussie at the office, spannend he...., straks in de file, maar ach, door je verhaal droom ik gewoon een beetje weg, txs!!!!
    Love you
    xxxxx
    Syllie

• 03 September 2013 - 18:20

Lubbert En Tinie :

Wat een enorme dikke boom met joeke ervoor het waren weer prachtige foto,s wij hoorde dat je moeder ook nog komt leuk en patrick zijn ouder ook heel fijn voor jullie geniet nog want het is al september nu op naar Amerika groet van onslubbert en tinie

• 03 September 2013 - 20:28

Lia En Kees:

Wat weer een leuk verhaal, geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken. Heel veel plezier straks met de familie, doe ze de hartelijke groeten. Nog veel plezier groetjes

• 03 September 2013 - 21:58

Chris:

Leuk hoor, als je langs Whidbey Island vaart met de ferry dan even namens mij zwaaien he, heb daar bijna 3 jaar gewoond! En let op de Orca's onderweg!

• 04 September 2013 - 08:45

Bianca:

Wat een heerlijk begin van de dag met een verslag + foto's van jullie! Natuurlijk heb ik jullie ook gemist op de kermis, maar wat jullie nu allemaal doen en beleven, daar kan geen kermis tegenop. Geniet van het familiebezoek, heel mooi en bijzonder dat jullie dit avontuur met ze kunnen delen. xxx

• 04 September 2013 - 22:09

Laury En Bas:

Wauuuuuuw, sprakeloos! Wat een mooie verhalen, super dat wij hier vanuit Nederland mogen mee genieten!!!
    Geniet er van met z'n viertjes en ook als opa en de oma's er zijn!!

Dikke knuffel ook aan Jesper en Djoeke en pootjes van Hervey en Lucy.
    Wij kijken uit naar het volgende verslagen en de beelden!

• 10 September 2013 - 07:30

RiaSchmitz:

Hallo Patrick,Marike, Jesper en Djoeke,
    Even bijgelezen, al jullie verhalen en prachtige foto's.
    Wat fantastisch en bijzonder dit met zijn allen mee te maken. Het is leuk om mee te genieten van al jullie ervaringen en super foto's.
    Een mooie tijd met de gasten uit Nederland.
    Groetjes Ria